sobhe-no.ir
1094
چهارشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۹
8
گزارش «صبح‌نو» از انتشار اختلافات شورای شهر و شهرداری در هفت‌ماه مانده به پایان دوره کاری را بخوانید

خط و نشان جدی یا دعوای زرگری

تهران به‌عنوان پایتخت کشور به‌نوعی پیشانی کشور و ویترینی برای نمایش شیوه مدیریت به حساب می‌آید. این مهم در دوره مدیریت جهادی شهر تهران بارها از سوی مدیران و کارشناسان شهری مطرح شده بود. همین نگاه بود که موجب پیشرفت‌ها و دستاوردهای مهم داخلی و خارجی برای پایتخت در 12 سال مدیریت جهادی تهران شد. توسعه خطوط مترو و افزایش بهره‌برداری از ایستگاه‌های آن، توسعه خطوط اتوبوسرانی و راه‌اندازی خطوط اتوبوسرانی تندرو با اتوبوس‌های مدرن و جدید، به نتیجه رسیدن پروژه‌های بزرگ عمرانی کشور چون برج میلاد، ساخت و تکمیل شبکه بزرگراهی پایتخت به طول بیش از 500 کیلومتر، بوستان‌های محلی و منطقه‌ای در شمال و جنوب شهر که در این سال‌ها میزبان صدها هزار نفر از هموطنان بوده‌اند و ده‌ها مورد دیگر مواردی هستند که می‌توان به عنوان مصداق عینی به آنها اشاره کرد؛ اما از شهریور 96 که ورق برگشت و اداره شهر به اصلاح‌طلبان رسید، حاشیه‌های مختلفی گریبان شهر را گرفته است. ماجراهای انتخاب شهرداری که بعدها مرتکب جرم کیفری شد، بازنشستگی مدیر بعدی تهران و انتخاب سه شهردار و سه سرپرست در طول دو سال فقط یکی از این موارد است. کمبودهای عیان در خدمات شهری چون بارش‌های زمستانه و زمینگیرشدن هزاران خودرو و بسته‌شدن بزرگراه‌ها در پاییز 98 هنوز از یاد مردم نرفته است. آلودگی هوا هم که امسال نفس مردم را به تنگ آورده است. حالا در چنین شرایطی شورایی‌ها در تذکرات مداوم خود از شهرداری انتقاد می‌کنند که خود انتخاب کرده‌اند. این رفتارها بیش از همه چیز تداوم سیاسی‌کاری معمول اصلاح‌طلبان را به ذهن متبادر می‌کند.

مجوز حضوری برای تردد بین استانی صادر نمی‌شود

سایت ثبت‌نام «مجوز بین شهری» فعال شد

بیشتر از یک‌ ماه است محدودیت‌های تردد خودروها در محورهای بین‌شهری آغاز شده است. مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا تلاش کردند با این روش از سفر کرونا در جغرافیای کشور جلوگیری کنند و با اجرای سیاست‌های محدود‌کننده، از شتاب بیماری بکاهند؛ اقدامی که با خارج‌شدن همه شهرهای قرمز و تغییر وضعیت آن‌ها به زرد، موفق ارزیابی شده است. اما مشکلاتی هم در این طرح وجود داشت و آن هم گرفتن برگه تردد بین شهری بود. گرفتن برگه که بیشتر شبیه به جولانگاه جدید شیوع کرونا بود! اما قرار بود از روز گذشته سامانه مجازی دریافت برگ تردد راه‌اندازی شود که اعلام شد آن هم با مشکل مواجه شده است.

صبح نو

مجوز حضوری برای تردد بین استانی صادر نمی‌شود

سایت ثبت‌نام «مجوز بین شهری» فعال شد

بیشتر از یک‌ ماه است محدودیت‌های تردد خودروها در محورهای بین‌شهری آغاز شده است. مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا تلاش کردند با این روش از سفر کرونا در جغرافیای کشور جلوگیری کنند و با اجرای سیاست‌های محدود‌کننده، از شتاب بیماری بکاهند؛ اقدامی که با خارج‌شدن همه شهرهای قرمز و تغییر وضعیت آن‌ها به زرد، موفق ارزیابی شده است. اما مشکلاتی هم در این طرح وجود داشت و آن هم گرفتن برگه تردد بین شهری بود. گرفتن برگه که بیشتر شبیه به جولانگاه جدید شیوع کرونا بود! اما قرار بود از روز گذشته سامانه مجازی دریافت برگ تردد راه‌اندازی شود که اعلام شد آن هم با مشکل مواجه شده است.


 
 چند روز پیش بودکه اعلام شد شهروندان تهرانی می‌توانند، از روز سه‌شنبه مورخ 16‌دی‌ماه‌‌99  برای تردد بین شهری در سامانه صدور مجوز به نشانی‌https://moi.ir/taradod  مراجعه و ثبت‌نام کنند. ایمان قربانی، رییس 
روابط عمومی فرمانداری تهران اظهار کرد: لازم به ذکر است درخواست تردد، با مستندات ارائه شده توسط کارشناسان فرمانداری تهران بررسی (تائید یا عدم تائید) در سامانه مربوطه قسمت پیگیری درخواست قابل مشاهده است که در مدت حداقل 24‌ساعت به اطلاع شهروندان خواهد رسید.لذا از شهروندان تهرانی برای قطع زنجیره ویروس کرونا خواهشمند است از رفتن به سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.
اما در روز سه‌شنبه رییس روابط عمومی فرمانداری تهران با اشاره به مراجعه بیش از ۹۵‌هزار نفر به سامانه صدور مجوزهای تردد بین شهری اعلام کرد: این سایت به‌دلیل حجم بالای درخواست‌های هموطنان دچار اختلال 
شده است.  قربانی گفت:«با اشاره به مراجعه بیش از ۹۵‌هزار نفر به سامانه صدور مجوزهای تردد بین شهری اعلام کرد: این سایت به‌دلیل حجم بالای درخواست‌های هموطنان دچار اختلال شده است.»وی افزود: کارشناسان آی‌تی وزارت کشور در حال رفع اختلال به‌وجود آمده هستند و تا ساعاتی دیگر سایت در دسترس هموطنان قرار خواهد گرفت.
قربانی با یادآوری این نکته که براساس اطلاعیه پیشین فرمانداری تهران، از امروز جهت تردد بین شهری در سامانه صدور مجوز به نشانی‌https://moi.ir/taradod مراجعه و ثبت‌نام کنند، گفت: درخواست تردد، با مستندات 
ارائه شده توسط کارشناسان فرمانداری تهران بررسی (تائید یا عدم تائید) در سامانه مربوطه قسمت پیگیری درخواست قابل مشاهده است که در مدت حداقل ۲۴ساعت به اطلاع شهروندان خواهد رسید.
رییس روابط عمومی فرمانداری تهران با بیان اینکه این سامانه در شرایط شیوع کرونا و به منظور کمک به کاهش بار این بیماری کرونا و به منظور تسهیل تردد برای هموطنانی طراحی شده است که برای انجام‌های ضروری درخواست خروج از استان را دارند، از هموطنان خواهش کرد تنها به منظور ثبت درخواست ترددهای ضروری به سایت مراجعه داشته باشند. وی تاکید کرد: درخواست‌های غیرضروری مورد تأیید قرار نخواهد گرفت. 

بر چه اساسی مجوز می‌دهند ؟
تردد میان شهرها از ابتدای آذر ممنوع شده و هر تردد بین شهری نیازمند مجوز از فرمانداری است. همین مساله سبب شده که افراد بسیاری در روزهای اخیر در مقابل فرمانداری تهران و دیگر شهرها در صف دریافت مجوز سفر باشند. اما این مجوز بر چه اساسی داده می‌شود و به چه مدارکی نیاز دارد؟ بنا بر قانون مقامات وزارت کشور و فرمانداری عنوان کرده‌اند تردد میان شهرها ممنوع است و فقط افرادی می‌توانند در بین شهرها تردد کنند که مدارک پزشکی یا برگه مأموریت کاری و اداری داشته باشند.اما گویا این رویه آنگونه که فرمانداری عنوان می‌کند همیشه هم دشوار هم نیست. بهتر است افراد هنگام مراجعه به فرمانداری سند و مدرکی برای اثبات ضرورت سفر خود داشته باشند، اما اگر سندی هم وجود نداشته باشد، مجوز سفر صادر می‌شود.روند صدور مجوز در دیگر استان‌ها گویا راحت است.در برخی از استان‌ها ابتدا باید به سایت فرمانداری مراجعه و مدارک پزشکی یا مأموریت کاری، اداری و مدارک ماشین را در سایت بارگذاری کرد. در این حالت کد پیگیری صادر می‌شود و فرد می‌تواند با این کد به فرمانداری مراجعه کند و مجوز سفر را بگیرد.

مشکل صدور مجوز تردد در تهران
اما در تهران روند کار دشوارتر است و همین مساله انتقاداتی هم داشته است. تا چند وقت پیش هم صف دریافت مجوز طولانی بود  و هم در مواردی برخورد با مردم کاملاً سلیقه‌ای است. مجوزها در دو جا صادر می‌شود.
 به عبارتی محل صدور مجوز به سه استان گیلان، مازندران و گلستان در جنت‌آباد جنوبی است و دیگر شهرها در خیابان مطهری و شنیده‌ها حاکی از آن است که این مجوز برای  سه روز است.   

captcha
شماره‌های پیشین