sobhe-no.ir
1093
سه شنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۹
8
تزریق بر روی دومین گروه از داوطلبان دریافت واکسن ایرانی کرونا انجام شد

امید به موفقیت واکسن ایرانی زیاد است

ماجرای کرونا جدای از تعداد مبتلایان هر روزه یا تعداد افرادی که جان خود را از دست می‌دهند حالا وارد مرحله جدی دیگری به نام واکسن شده است. کشورها و محققان زیادی در این راه گام برداشته و به دستاوردهایی رسیده‌اند. دانشمندان جوان ایرانی هم واکسنی را تولید کرده‌اند که تست انسانی آن هفته گذشته روی سه نفر از هموطنان انجام شد. روز گذشته نیز خبر رسید که دومین گروه از داوطلبان تست واکسن ایرانی کرونا این واکسن را تزریق کرده‌اند. این در حالی است که دریافت‌کنندگان واکسن که هفته گذشته تزریق را انجام دادند خوشبختانه حال خوبی دارند. اما در همین جریان ساخت واکسن ایرانی کرونا دلواپسان داخلی و خارجی دست به کار شده‌اند تا نگرانی‌های مردم از بابت مسائل مرتبط با بیماری کرونا را تشدید کنند. از یک سو برخی رسانه‌های معاند و دشمنان پیشرفت‌های ایران ساخت واکسن توسط جوانان و محققان ایرانی را زیر سوال می‌برند بدون آنکه به پشتوانه علمی ایران در این زمینه و سابقه 100‌ساله ساخت واکسن در کشور توجه کنند. از سوی دیگر نیز برخی افراد با برگزاری تجمعاتی تلاش می‌کنند تا اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت برای تهیه واکسن خارجی کرونا را متوقف کنند. هر دوی این رفتارها البته در نگاه مردم مردود است چراکه ایرانیان در کنار اعتماد به دانشمندان کشور خود خواستار در اختیار گرفتن تجربیات جهانی نیز هستند و البته هر دوی این‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند آرامش خاطر مردم را به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی البته همچنان مسوولان و کادر درمانی مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌کنند.

۱۱۰‌فوتی و ۶۰۷۳‌مبتلای جدید کرونا در کشور

آمار کرونا رو به صعود است

«صبح‌نو» از ماجرای قاچاق پوشاک در کشور گزارش می‌دهد

خداحافظی برندهای خارجی پوشاک

با وجود اینکه سال‌99 به‌عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده، قاچاق کالا، همچنان به‌عنوان یک معضل اساسی در اقتصاد کشور مطرح است؛ به‌ویژه در بخش پوشاک و منسوجات، قاچاق کالا مشکلاتی جدی ایجاد کرده و مشاغل بسیاری را به خطر انداخته است. چند‌ماه قبل بود که آقای علی ربیعی، سخنگوی دولت در اظهارنظری گفته بود: «بیشترین قاچاق ورودی به کشور در بخش کفش و پوشاک، لوازم آرایش و لوزام خانگی و قطعات خودرو است و تنها در دو بخش کفش و پوشاک ظرفیت یک میلیون شغل را از ایرانی‌ها گرفته است.» حالا در روزهای اخیر گزارش‌هایی از فعالیت دوباره این فروشگاه‌ها، در پاساژهای تهران منتشر شده است.

صبح نو

«صبح‌نو» از ماجرای قاچاق پوشاک در کشور گزارش می‌دهد

خداحافظی برندهای خارجی پوشاک

با وجود اینکه سال‌99 به‌عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده، قاچاق کالا، همچنان به‌عنوان یک معضل اساسی در اقتصاد کشور مطرح است؛ به‌ویژه در بخش پوشاک و منسوجات، قاچاق کالا مشکلاتی جدی ایجاد کرده و مشاغل بسیاری را به خطر انداخته است. چند‌ماه قبل بود که آقای علی ربیعی، سخنگوی دولت در اظهارنظری گفته بود: «بیشترین قاچاق ورودی به کشور در بخش کفش و پوشاک، لوازم آرایش و لوزام خانگی و قطعات خودرو است و تنها در دو بخش کفش و پوشاک ظرفیت یک میلیون شغل را از ایرانی‌ها گرفته است.» حالا در روزهای اخیر گزارش‌هایی از فعالیت دوباره این فروشگاه‌ها، در پاساژهای تهران منتشر شده است.

ماجرای قاچاق پوشاک مربوط به دیروز و امروز نیست. تا سال‌۹۷، واردات پوشاک با تبصره‌هایی به کشور آزاد بود، اما به خاطر تعرفه چشمگیر، بخش بزرگی از این دسته کالایی، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد. قاچاق پوشاک، برخلاف بسیاری از کالا، بسیار پر سود است.  دلیل اصلی آن این است که پوشاک کالایی سبک، بادوام و منعطف است و در نتیجه می‌توان به راحتی آن را قاچاق کرد. همچنین ردگیری پوشاک قاچاق، حداقل از کالاهایی مثل قطعات خودرو یا لوازم خانگی، به مراتب سخت‌تر است.
بر‌اساس آخرین آمارهای وزارت صمت، مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک در کشور ۵۱۰هزار تن است که ۳۵۰‌هزار تن آن تولیدات داخلی است. ۹‌هزار و ۸۱۸‌واحد نساجی در کشور مستقر است، اما میزان واردات پوشاک به ایران یک‌و‌نیم برابر متوسط جهانی است و با رشد واردات قاچاق پوشاک در دهه‌۸۰ و رسیدن آن به رقم شش میلیارد دلار، حدود نیم تا یک میلیون شغل در کشورمان از بین رفت. ۷۵‌درصد از کل کشفیات پوشاک قاچاق در کشور ما متعلق به چین و ۹درصد متعلق به امارات است که این کشورها در صدر کشورهای صادرکننده پوشاک با برند جعلی هستند.
هرچند در دوسال گذشته و به ظاهر از میزان قاچاق پوشاک کم شده است و در هایپرمارکت‌های معتبر پوشاک داخلی به فروش می‌رسد، اما این تمام ماجرا نیست و به نظر می‌رسد پوشاک قاچاق تنها ظاهر خود را عوض کرده است.
اواخر آبان‌ماه امسال بود که گزارش‌های دریافتی از برخی مجتمع‌های تجاری بزرگ در تهران، از بازگشت برخی برندهای خارجی پوشاک به بازار کشورمان 
با وجود ممنوعیت فعالیت آن‌ها حکایت داشت. حضور قدرتمندانه این برندها به‌ویژه در بزرگترین مرکز خرید کشور، حاکی از برنامه‌محور بودنشان بود و اینکه سهمی از بازار را طلب می‌کنند.
آقای مجید نامی، نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در این باره گفته است: آمار ۱/۸‌میلیارد دلاری پوشاک قاچاق در سال‌۹۸ و نسبت به سال‌۹۷ که به میزان ۲/۷‌میلیارد دلار بود، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: هفته گذشته و با همت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بازرسی، برخورد و جمع‌آوری برندهای خارجی قاچاق پوشاک در بازار آغاز شد. وی یادآور شد: حدود دو سال پیش واردات بیش از یک‌هزار و ۴۰۰‌قلم کالا که عمده آن‌ها مشابه داخلی داشتند، ممنوع شده و یکی از این اقلام پوشاک بود.

21هزار پرونده قاچاق پوشاک
همچنین آقای حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌و‌گویی تلویزیونی در این باره گفته است: انتظار داریم با استمرار بازرسی‌ها در تمام استان‌ها مبارزه با قاچاق پوشاک به کشور برای توسعه چرخه تولید پوشاک ایرانی به‌طور جدی مورد توجه بازرسان سازمان‌های صمت استان‌ها قرار گیرد. دهقانی‌نیا از طرح تشدید مبارزه با قاچاق پوشاک از هفته آینده گفت و ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق تاکنون در زمینه جلوگیری و کاهش قاچاق پوشاک تلاش کرده و از هفته آینده این طرح با جدیت بیشتری دنبال و تشدید خواهد شد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: ستاد همچنان مبارزه با قاچاق پوشاک را ادامه می‌دهد و در سال‌۹۹ بیش از ۲۱‌هزار پرونده قاچاق پوشاک به مراجع قضایی ارسال شده است.
سال‌های گذشته عمده واردات پوشاک قاچاق از ترکیه، چین و بنگلادش انجام شده بود، این در حالی است که امسال به‌دلیل ممنوعیت واردات، همچنین 
حضور نداشتن برندهای خارجی، شرایط برای برندهای داخلی، فراهم است. البته این روزها بازار پوشاک رونقی شبیه پارسال در ابتدای فصل زمستان را تجربه نمی‌کند، زیرا با توجه به شیوع کرونا حجم تقاضا در بازار کاهش دارد. با این حال هنوز مشخص نیست که برندهای داخلی می‌توانند به جایگزینی واقعی و همیشگی برای تولیدات خارجی تبدیل شوند. اما آنچه مسلم است این است که تا زمانی که پوشاک تولید داخل نتواند هم در کیفیت و هم در قیمت، تا حد قابل قبولی با اجناس خارجی رقابت کند، و سرمایه‌گذاری‌های سنگین و قابل توجه در این صنعت صورت نپذیرد، نمی‌توان انتظار داشت که صنعت پوشاک ایران، یک صنعت قادر به رقابت در عرصه منطقه‌ای و جهانی شود.

captcha
شماره‌های پیشین