sobhe-no.ir
1092
دوشنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۹
7
گزارش «صبح‌نو» از گفت‌و‌گوی اینستاگرامی دو کارشناس محیط زیست را بخوانید

دولت به اصطلاح محیط ‌زیستی

زهرا اردشیری / این روزها داستان زمستان، پایداری هوا، وارونگی دما و آلودگی هوای شهر تهران و كلانشهرهای ایران با داستان ویروس کرونا درهم آمیخته شده است. شنبه شب یوسف رشیدی، متخصص آلودگی هوا و استادیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و وحید نوروزی، کارشناس مدیریت شهری و کارشناس محیط‌زیست که سابقه طولانی حضور در کارگروه کاهش آلودگی هوای پایتخت داشته اند در یک لایو اینستاگرامی یک ساعته به موضوع آلودگی هوای کلان شهرها با موضوع «چرا مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود» پرداختند. وحید نوروزی، در این گفت‌وگوی یک ساعته وضع بحرانی امروز آلودگی هوای پایتخت را نتیجه بی‌توجهی به طرح جامع کاهش آلودگی هوا می‌داند که ۱۷‌سال پیش تصویب شد و حالا زخمی و نیمه کاره به حال خود رها شده است می‌داند. رشیدی هم عنوان می‌کند عملا اقدامی در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است و تا زمانی‌که اقدام قاطع و اثربخشی در این زمینه انجام نشود، نمی‌توان انتظار بهبود کیفیت هوا را داشت. در این گفت‌وگو نوروزی که کمی تند و تیز تر صحبت می‌کند مسوول اصلی آلودگی هوا را سازمان محیط زیست می‌داند و از عملی نشدن قول‌های دولتی حرف می‌زند که خود را حامی محیط‌زیست می‌دانست. اما رشیدی ترجیح می‌دهد کمی آرام‌تر به ادامه این بحث بپردازد و در پایان صحبت‌هایش از فشار افکار عمومی صحبت می‌کند و می‌خواهد رسانه‌ها و مردم همچنان خواسته‌های خودشان را مطرح کنند.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» از گفت‌و‌گوی اینستاگرامی دو کارشناس محیط زیست را بخوانید

دولت به اصطلاح محیط ‌زیستی

زهرا اردشیری / این روزها داستان زمستان، پایداری هوا، وارونگی دما و آلودگی هوای شهر تهران و كلانشهرهای ایران با داستان ویروس کرونا درهم آمیخته شده است. شنبه شب یوسف رشیدی، متخصص آلودگی هوا و استادیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و وحید نوروزی، کارشناس مدیریت شهری و کارشناس محیط‌زیست که سابقه طولانی حضور در کارگروه کاهش آلودگی هوای پایتخت داشته اند در یک لایو اینستاگرامی یک ساعته به موضوع آلودگی هوای کلان شهرها با موضوع «چرا مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود» پرداختند. وحید نوروزی، در این گفت‌وگوی یک ساعته وضع بحرانی امروز آلودگی هوای پایتخت را نتیجه بی‌توجهی به طرح جامع کاهش آلودگی هوا می‌داند که ۱۷‌سال پیش تصویب شد و حالا زخمی و نیمه کاره به حال خود رها شده است می‌داند. رشیدی هم عنوان می‌کند عملا اقدامی در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است و تا زمانی‌که اقدام قاطع و اثربخشی در این زمینه انجام نشود، نمی‌توان انتظار بهبود کیفیت هوا را داشت. در این گفت‌وگو نوروزی که کمی تند و تیز تر صحبت می‌کند مسوول اصلی آلودگی هوا را سازمان محیط زیست می‌داند و از عملی نشدن قول‌های دولتی حرف می‌زند که خود را حامی محیط‌زیست می‌دانست. اما رشیدی ترجیح می‌دهد کمی آرام‌تر به ادامه این بحث بپردازد و در پایان صحبت‌هایش از فشار افکار عمومی صحبت می‌کند و می‌خواهد رسانه‌ها و مردم همچنان خواسته‌های خودشان را مطرح کنند.

لایو اینستاگرامی دو کارشناس آلودگی هوا شنبه شب در حالی برگزار شد که چندین‌بار ارتباط آن دو به‌دلیل کندی سرعت اینترنت قطع شد. اما علاقه‌مندان به محیط‌زیست برای ادامه بحث همچنان حضور داشتند. یوسف رشیدی، متخصص آلودگی هوا و استادیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و وحید نوروزی، کارشناس مدیریت شهری و کارشناس محیط‌زیست در طول صحبت‌های خود به مسائلی همچون اصلاح کیفیت سوخت، توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، ارتقای استاندارد خودروها، معاینه فنی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و غیره پرداختند، اما موضوع اصلی صحبت آن‌ها کارآمدی دولت به‌ویژه در مدیریت کیفیت هوا بود. به گفته نوروزی: «سالانه حدود ۵۰۰۰نفر از اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 3میلیارد دلار خسارت اقتصادی به شهر تهران وارد می‌شود. اما مشکل کجاست؟ مشکل خودشیفتگی، باور نداشتن مسوولان به‌وجود اثرات وحشتناک آلودگی هوا و نیز استفاده نکردن از ابزار علمی و شناخته‌شده جهانی برای مهار این چالش بزرگ است.» نوروزی با تأسف می‌گوید : «بهتر است دولت‌ها یا موضوع آلودگی هوا را رها کنند و فکری به حال تولید و واردات داروهای سرطان کنند. یا اینکه با برنامه مشخص ،زمان مشخص و بودجه مشخص فکری به حال این معضل کنند.» یوسف رشیدی، متخصص آلودگی هوا هم با اشاره به اینکه توقف و اجرایی نشدن برخی راهکارها و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا می‌گوید:« مدیریت تردد خودروها، کاهش ترافیک، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای استاندارد خودروهای پرتردد از جمله تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها و تعویض کاتالیست خودروها همه از موارد و راهکارهای کاهش آلودگی هوا هستند که به‌صورت جامع و قاطع اجرایی نشده‌اند بنابراین عملا  اقدامی در جهت کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار بهبود کیفیت هوا را داشت.» او ادامه می‌دهد:«زمانی کیفیت هوا بهبود پیدا خواهد کرد که یک اقدام قاطع و اثربخشی در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت گیرد در حالی که ما هنوز هم همان خودروهایی که ۲۰‌سال پیش تولید می‌کرده‌ایم را تولید می‌کنیم. 

یوسف رشیدی : مدیریت تردد خودروها، کاهش ترافیک، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای استاندارد خودروهای پرتردد از جمله تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها و تعویض کاتالیست خودروها همه از موارد و راهکارهای کاهش آلودگی هوا هستند که به‌صورت جامع و قاطع اجرایی نشده‌اند بنابراین عملا  اقدامی در جهت کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است


گرچه به حرف گفته می‌شود که استاندارد خودروها ارتقا پیدا کرده‌اند اما اینکه این استانداردها تا چه حد پایدار هستند و آیا استاندارد خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند از همان استاندارد مرحله تولید برخوردار است؟ این‌ها پرسش‌هایی است که کسی نمی‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد.»

دولت به اصطلاح محیط‌زیستی
نوروزی که در این گفت‌وگو با عصبانیت از عملکرد دولت حرف می زند می‌گوید: «اخیرا  سازمان محیط‌زیست اعلام کرده است چون مازوت زیادی در پالایشگاه‌ها مانده بود ما اجازه مازوت‌سوزی داده‌ایم، در صورتی که طبق قانون 576‌هوای پاک، اگر سازمانی خلاف دستور محیط‌زیست عمل کند و محیط‌زیست آن را ارجاع دهد با آن برخورد جدی خواهد شد، سؤال من این است. چرا محیط‌زیست اجازه مازوت‌سوزی داده است؟ چرا پالایشگاه متخلف را معرفی نکرده است؟ چرا سازمان دولت آقای روحانی که شعار محیط‌زیستی سر می‌دادند عملا  هیچ تحرکی ندارد؟»
رشیدی در ادامه صحبت‌های نوروزی می‌گوید: «به نظر من به این دلیل است که عزم و اراده وجود ندارد. تلنباری از قوانین اجرا نشده در کشور داریم. شاید مشکل محدودیت‌های اجرایی یا محدودیت‌های مالی باشد،شاید هم نهادهای نظارتی مثل مجلس کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند. 
نوروزی ادامه می‌دهد:« اما چیزی که پیداست، دولت‌ها هیچ وقت اولویت اول‌شان آلودگی هوا نبوده است. به قلب کار نزده‌اند، هر‌کس که روی کار می‌آید مقطعی و ذره‌ای عمل می‌کند و متاسفانه با تعویض دولت‌ها پروژه‌ها هم عوض می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «تا زمانی که با تعویض دولت‌ها هر چهار سال یکبار سیاست‌های مقابله با آلودگی هوای تهران وکلانشهرها هم تغییر کنند، این چالش کماکان در کنار ساکنان این شهر باقی خواهد ماند. چالش آلودگی هوای پایتخت یک چالش مدیریتی است و برای رفع و رجوع آن نیاز به تغیییر در مشی مدیران داریم.
رشیدی در ادامه بحث می‌گوید :« چون باید اعتقاد داشته باشیم که علم آلودگی هوا یک علم پیوسته است. متاسفانه نگاه‌ها خطی است از از یورو یک به یورو‌2 می‌روند از یورو‌4 به یورو‌5 و این اقدام محسوب نمی‌شود. ما لازم نداریم قوانین 50‌صفحه‌ای برای کاهش آلودگی هوا بنویسیم باید همین قوانین را اجرا کنیم.
نوروزی در بخشی از صحبت‌هایش به اقدام یکی از شهرداران پایتخت برای رفع آلودگی هوا، به مه‌پاشی اشاره کرده و می‌گوید: « اطمینان دارم در این شرایط دیگر نه مسوولان استانداری و نه سازمان محیط‌زیست تاکیدی بر اجرای روش‌هایی مانند آب پاشی برای کاهش آلودگی شهر ندارند، این اشتباهی بود که در یک دوره اتفاق افتاد و ما هنوز هم در عجب هستیم که چطور این فکر به ذهن پیشنهاددهندگان آن رسید که با آب پاشی آسمان شهر می‌توان آلودگی هوا را 
کم کرد.
اتوبوس‌های اسقاطی یک مشکل دیگر
حمل‌و‌نقل عمومی موضوع دیگری بود که این دو کارشناس در مورد آن صحبت می‌کنند. نوروزی می‌گوید: «در چهار سال گذشته حتی یک اتوبوس به حمل‌و‌نقل عمومی اضافه نشده است سهم 70‌درصدی که دولت باید پرداخت کند را با هزار بهانه پرداخت نکرد و از زیر بار هزینه 50درصدی گسترش مترو شانه خالی کرد. این در حالی است که ما در بخش حمل‌و‌نقل عمومی واقعا  مشکل داریم و بیشتر اتوبوس‌های ما سن فرسودگی خود را گذرانده‌اند. طبق قانون هوای پاک پلیس باید جلوی تردد این اتوبوس‌ها را بگیرد اما دولت تا به حال فکری به حال اسقاط آن‌ها نکرده است.
 رشیدی ادامه می‌دهد:«متأسفانه ناگزیر به بیان این واقعیت هستم که سازمان حفاظت محیط‌زیست با شرح وظایف فعلی و پاسخگو نبودن به مجلس شورای اسلامی، نمی‌تواند نقش کلیدی نظارت بر مهار چالش آلودگی هوای پایتخت را به نحو مطلوب ایفا کند و شاید بهتر باشد درصورت اجرایی‌شدن این پیشنهاد، به سمت تشکیل وزارت محیط‌زیست و منابع طبیعی سوق پیدا کنیم تا همگان پاسخگوی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی باشند.

captcha
شماره‌های پیشین