sobhe-no.ir
1088
سه شنبه، ۰۹ دی ۱۳۹۹
9
در روزهایی که آمار کرونا در کشور رو به کاهش است، خبرهایی از خطرناک‌بودن ویروس جدید به گوش می‌رسد

مهار طوفان کرونا با رعایت پروتکل‌ها

رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم موجب شده است تا آمار ابتلا و فوتی‌های روزانه کرونا در کشور کاهش یابد. همچنین آمار موجود از کاهش 50 درصدی ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان‌های تهران خبر می‌دهد. این اتفاقات خوش در شرایطی روی می‌دهد که بر شکننده‌بودن وضعیت فعلی نیز تاکید می‌شود. این نگرانی از آن بابت وجود دارد که تغییر رفتارهای صحیح از سوی مردم و نادیده‌گرفتن محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها می‌تواند دوباره روزهای تلخ اواخر آبان را که تعداد تلفات روزانه کرونا در آستانه 500 نفری‌شدن هم بود، به ما بازگرداند.

واکسن مشترک کرونا با یک کشور دیگر ساخته می‌شود

ایران در صف خرید واکسن از سبد کووکس

«صبح‌نو» از آخرین وضعیت لوازم خانگی در بازار تهران گزارش می‌دهد

رکود عمیق در بازار ابزار زندگی

صبح نو

«صبح‌نو» از آخرین وضعیت لوازم خانگی در بازار تهران گزارش می‌دهد

رکود عمیق در بازار ابزار زندگی

پس از اعمال تحریم‌های آمریکا در سال‌97 و افزایش نرخ ارز و  خروج تولیدکنندگان خارجی لوازم خانگی از کشور؛ بازار لوازم خانگی با مشکلاتی از جمله عدم تناسب در عرضه و تقاضا مواجه شد، به‌طوری که لوازم خانگی در بازار بسیار نایاب و گران شد، البته مشکل تامین کالا پس از مدتی با ورود تولید‌کنندگان جدید لوازم خانگی و همچنین افزایش تولید، تولید‌کنندگان قبلی تا حد زیادی مرتفع شد اما مشکل گرانی و افزایش قمیت لوازم خانگی همچنان باقی است و در برخی اقلام لوازم خانگی از جمله یخچال و فریزر خارجی با قیمت‌های نجومی و بیش از 100‌میلیون تومانی مواجهیم. این روزها در بازار تهران، قیمت لوازم خانگی به شدت بالا رفته است و دیگر اختلاف قیمت کالاها با آنچه تا سال پیش بود یه یک میلیون و دو میلیون تومان بسنده نکرده‌است.  یخچال‌های معمولی از 5 تا 17‌میلیون، یخچال‌فریزر ساید بای‌ساید بسته به مدل از 25 تا 75‌میلیون تومان، ماشین لباسشویی ایرانی از ۶ تا 15‌میلیون تومان و ماشین ظرفشویی از 13 تا 25‌میلیون تومان قیمت دارند.
اجاق گاز مبله هم حداقل از ۵میلیون تومان شروع می‌شود به شرط آنکه  در بازار پیدا شود. قیمت این کالا تا ۱۴‌میلیون تومان متغیر است.قیمت اجاق گاز رومیزی هم از یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان آغاز می‌شود و تا بیش از ۱۲میلیون تومان می‌رسد.
برای خرید اتو نیز حداقل باید ۶۴۷هزار تومان و حداکثر ۲میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان هزینه کرد.جاروبرقی نیز از حداقل یک میلیون و ۳۵۰هزار تومان و حداکثر ۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان  به‌فروش می‌رسد. مبلمان حداقل ۸میلیون تومان، کالای خواب حداقل ۴‌میلیون تومان، ظروف آشپزخانه حداقل ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان، دو تخته فرش از پنج تا بیش از ۱۰میلیون تومان، سایر کالاهای مورد نیاز حداقل ۳میلیون تومان.  هرچند به‌دلیل بسته بودن اغلب فروشگاه‌ها به‌دلیل شیوع کرونا در آذرماه، رکود در خرید و فروش‌ها را شاهد بودیم، اما همچنان برخی خانواده‌ها با هدف حفظ ارزش پول ناشی از نوسانات ارزی و رشد قیمت‌ها در بازارها و برخی دیگر که فرزندان دم بخت دارند، مشغول گشت‌وگذار در بازار، قیمت‌گیری و گاهی خرید هستند. اگرچه شیوع روز افزون ویروس کرونا، برگزاری جشن‌های عروسی را کاهش داده اما بسیاری از زوج‌های جوان ترجیح داده‌اند زندگی مشترک را بدون برگزاری جشن آغاز کنند و به همین دلیل با خرید جهیزیه و لوازم خانگی به زیر یک سقف می‌روند. آقای اکبر پاروکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوارم خانگی نیز اخیرا‌ در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی گفته است: «در حال حاضر بازار لوازم خانگی با کمبود مشتری مواجه‌است و وضعیت هر روز بدتر از قبل می‌شود.» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: «رکود شدیدی بر بازار حاکم است و مردم فعلا‌ خرید نمی‌کنند و منتظر هستند که قیمت‌ها کاهش یابد؛ این در حالی است که شرکت‌های پتروشیمی تولیدات خود را تا ۱۰‌درصد گران کرده‌اند. فروشنده مجبور است فروشگاه خود را همواره باز نگه‌دارد و نمی‌تواند بعد از ۲۰ تا ۳۰‌سال کاسبی در این بخش، دنبال شغل دیگری بگردد و فعالان این بازار مجبور هستند شرایط را بپذیرند. در حال حاضر همه چیز به قدرت خرید مردم بستگی دارد. فروشنده دخالتی در قیمت‌ها ندارد و تولیدکننده نرخ را تعیین می‌کند.» هرچند ویروس کرونا سبب شده تا مراسم عروسی زوج‌های جوان برگزار نشود، اما سنت خرید جهیزیه همچنان پابرجا مانده است و به جرات می‌توان گفت وام ازدواج تنها می‌تواند هزینه خرید اندکی از جهیزیه و کالاهای ایرانی را پوشش دهد و جوانان برای تهیه مسکن و رهن خانه که در ماه‌های گذشته جهش چشمگیری داشته با مصائب فراوانی مواجه می‌شوند.
اتحادیه لوازم خانگی ادعا می‌کند که چون فروشنده، کالا را با قیمت مشخص از تولیدکننده یا کارخانه خریداری می‌کند و براساس سود مشخص و متعارف به فروش می‌رساند به همین دلیل یک فروشنده هیچ نقشی در تعیین قیمت کالا یا لوازم خانگی ندارد، ضمن اینکه  فروشندگان و عرضه‌کنندگان لوازم خانگی نیز متأثر از این افزایش قیمت‌ها هستند و این افزایش قیمت‌ها برخلاف تصور عمومی اصلا‌ به نفع فروشندگان نیست زیرا با کاهش قدرت خرید مردم بازار رونق خود را از دست می‌دهد و رکود بر بازار حاکم می‌شود و رکود نیز به معنای کاهش درآمد یک واحد صنفی است؛  بنابراین افزایش قیمت اصلا‌ به نفع فروشنده یا عرضه‌کننده نیست. البته این توضیحات ادعاهای صنفی است و معلوم نیست در حقیقت چقدر از آن‌ها صحت دارد. به هر حال باید گفت با بالا رفتن قیمت دلار رکود در بخش لوازم خانگی و کالاهای مصرفی عمیق‌تر شده است و آنچه به نظر می‌رسد باید تشکل‌های تولیدی و توزیعی؛ تمهیدات و برنامه جدی برای افزایش قدرت خرید مردم در نظر بگیرند. در غیر این‌صورت با کاهش قدرت خرید مردم و سیر صعودی قیمت‌ها، سناریوی دپوی کالاهای لوازم خانگی در انبار کارخانه‌ها مجدد اجرا خواهد شد.

captcha
شماره‌های پیشین