sobhe-no.ir
1087
دوشنبه، ۰۸ دی ۱۳۹۹
10
پایان راه برای باری‌ترین چهارچرخه کشور

نیسان وانت، دیگر تولید نمی‌شود

مهدی چمران در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

49 بازداشتی در شوراهای استان تهران

زهرا اردشیری / در چند سال اخیر خبر بازداشت اعضای شورای شهر استان‌های مختلف به بهانه جرایم مختلف را بسیار خوانده و شنیده‌ایم؛ افرادی که روزی مردم به امید اصلاح شهر خود رای برای آنها به صندوق انداخته‌اند. به قول مهدی چمران، رییس شورای شهر سابق، برخی یا سیاسی کاری رأی آوردند و به آنها رای دادند؛ از طرفی این افراد از چه فیلتری عبور کرده‌اند و صلاحیت آنها چطور تایید شده است؟ این سوالی است که ذهن بیشتر مردم را این روزها درگیر کرده است. شاید بازداشت ۳۶ عضو شورای شهر و ۱۳ شهردار، فقط در طول یک بازه سه‌ساله در استان تهران نشان خلأ قانونی هم در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، هم در نظارت بر عملکرد آن‌ها و هم در برخورد قانونی با متخلفان است.

صبح نو

پایان راه برای باری‌ترین چهارچرخه کشور

نیسان وانت، دیگر تولید نمی‌شود


نیسان آبی رنگ که در فرهنگ ترافیکی مردم ایران تبدیل به یک مثال شده است و البته در تمام سال‌های حضورش در ایران، بیشترین حجم بار را حمل و بیشترین مقدار سوخت را مصرف کرده است، تا پایان امسال از خط تولید خارج می‌شود.
روز شنبه معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران از افزایش وام نو‌‌سازی تاکسی‌های فرسوده تا قول دولت برای ارائه وام خبر داد. روز گذشته هم دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اشاره به چرایی صدور مجوز برای شماره‌گذاری برخی خودروهای یورو۴ گفت: طی امسال برخی مجوزهای مشروط برای شماره‌گذاری خودروهای یورو۴ صادر شده‌است که فقط حدود 5درصد از خودروهای تولیدی سال جاری را شامل می‌شود؛ بنابراین مصوبه ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ در کشور اجرایی شده است. بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: یکی از خودروهایی که نتوانسته بود به استاندارد آلایندگی یورو۵ برسد، نیسان وانت است. به‌همین دلیل قرار شد که خودروساز به تعهدات خود برای تحویل خودرو به کسانی که از قبل ثبت‌نام کرده بودند، عمل کند و خودروهایی که از این محصول در سال گذشته تولید شده بود، به دست مردم برسد. از این‌رو مجوز شماره‌گذاری برای تعدادی از خودروهای نیسان وانت صادر شد. وی ادامه داد: در مقابل شرکت سایپا نیز به سازمان حفاظت محیط‌زیست تعهد داد که تا آخر امسال تولید نیسان‌وانت را متوقف و طی چند ماه آینده باقیمانده محصولات خود را شماره‌گذاری کند. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که این سازمان علاوه بر نیسان وانت، با شماره‌گذاری چه مدل خودروهای دیگری بر اساس استاندارد یورو۴ موافقت کرده است، توضیح داد: برای حدود ۳۶۰۰ دستگاه از خودروهای رنو نیز تا آخر آذر مجوز شماره‌گذاری صادر شده بود اما قرار شد که پس از آذر، تولید و شماره‌گذاری این محصولات تا زمان ارتقای استاندارد به یورو۵ متوقف شود.
به گفته اشجعی، بر اساس مصوبه هیات دولت، تعدادی تاکسی یورو۴ نیز از خرداد تا آخر مهر براساس استانداردهای یورو۴ شماره‌گذاری شدند. وی با اشاره به اینکه درمجموع تعداد خودروهایی که امسال با استاندارد یورو۴ شماره‌گذاری می‌شوند، حدود ۵۰ هزار دستگاه است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تولید امسال خودروسازان در کشور حدود یک میلیون دستگاه خودرو باشد که از این تعداد فقط حدود 5 درصد استاندارد یورو۴ دارند. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان با تاکید بر اینکه این یعنی مصوبه ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ در کشور طی امسال اجرایی شده است، اظهار کرد: از این‌رو فقط تعدادی خودروی یورو۴ که خودروسازان نتوانسته بودند در موعد زمانی مشخص به تعهدات خود عمل کنند و آن‌ها را تحویل دهند، براساس استانداردهای گذشته طی امسال وارد چرخه شدند.  بر اساس قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال ۱۳۹۸ فروش خودروهای یورو۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو۵ اقدام کنند اما بنا‌بر درخواست خودروسازان، اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد و قرار شد که استاندارد یورو۵ از ابتدای امسال اجباری شود؛ این درحالی است که سال جاری نیز برخلاف قانون هوای پاک تعدادی خودروی یورو۴ مجوز شماره‌گذاری
 گرفته‌اند.

captcha
شماره‌های پیشین