sobhe-no.ir
1059
چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۹
13
ارزیابی شبکه‌های اجتماعی از نگاه یک تحلیلگر

رتبه‌بندی تاکسی‌های آنلاین

دکتر محسن فینی‌زاده / در دهه‌های اخیر، نقش و اهمیت دارایی‌های نامشهود همزمان با افزایش سطح رقابت بین شرکت‌ها افزایش یافته است. یکی از دارایی‌های نامشهودی که مهم‌ترین عامل متمایزکننده یک شرکت و ایجاد مزیت رقابتی برای آن است، برند است. از آنجایی که عملکرد برند رابطه مستقیمی با عملکرد یک سازمان دارد، سنجش و پایش مستمر آن می‌تواند به‌عنوان ابزار مدیریتی قدرتمندی به مدیران در جهت نیل به اهداف کلی و استراتژیک سازمان‌ها کمک نماید. از آنجایی که عملکرد برند ماهیتی چند بعدی دارد تا‌کنون محققان مختلف معیارها و شاخص‌های مختلفی را با‌توجه به نیاز و دیدگاه خود برای ارزیابی برند معرفی کرده‌اند، ولی متأسفانه رویکرد یگانه و استانداردی در این زمینه وجود نداشته است. از این رو در این پژوهش سعی خواهد شد تا با بررسی افکار عمومی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ، شاخص‌ها و سنجه‌هایی که تا‌کنون برای سنجش عملکرد برند معرفی شده‌اند به صورت منسجمی مورد بررسی قرار گیرد.

گزارش

«شبکه کوچک» خانوادگی است

صبح نو

ارزیابی شبکه‌های اجتماعی از نگاه یک تحلیلگر

رتبه‌بندی تاکسی‌های آنلاین

دکتر محسن فینی‌زاده / در دهه‌های اخیر، نقش و اهمیت دارایی‌های نامشهود همزمان با افزایش سطح رقابت بین شرکت‌ها افزایش یافته است. یکی از دارایی‌های نامشهودی که مهم‌ترین عامل متمایزکننده یک شرکت و ایجاد مزیت رقابتی برای آن است، برند است. از آنجایی که عملکرد برند رابطه مستقیمی با عملکرد یک سازمان دارد، سنجش و پایش مستمر آن می‌تواند به‌عنوان ابزار مدیریتی قدرتمندی به مدیران در جهت نیل به اهداف کلی و استراتژیک سازمان‌ها کمک نماید. از آنجایی که عملکرد برند ماهیتی چند بعدی دارد تا‌کنون محققان مختلف معیارها و شاخص‌های مختلفی را با‌توجه به نیاز و دیدگاه خود برای ارزیابی برند معرفی کرده‌اند، ولی متأسفانه رویکرد یگانه و استانداردی در این زمینه وجود نداشته است. از این رو در این پژوهش سعی خواهد شد تا با بررسی افکار عمومی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ، شاخص‌ها و سنجه‌هایی که تا‌کنون برای سنجش عملکرد برند معرفی شده‌اند به صورت منسجمی مورد بررسی قرار گیرد.

تاکنون بدنه وسیعی از ادبیات موضوع جهت مشخص نمودن محدوده و فلسفه بازاریابی تبیین شده که در تمامی آن‌ها برند نقش مرکزی ایفا کرده است .  از برند به‌عنوان نماد خوشنامی سازمان یاد می‌شود و این موضوع تا جایی اهمیت پیدا کرده است که صاحب نظران این حوزه، برند را صاحب شخصیت می‌دانند. یکی از متفکران در همین مورد شخصیت برند را هسته مرکزی و نزدیک‌ترین متغیر در تصمیم‌گیری مشتری، هنگام خرید عنوان می‌کند. با آگاهی از ابعاد و ویژگی‌های عملکرد برند، مدیران در به‌کارگیری استراتژی‌های مؤثرتر برند، مجهزتر و تواناتر خواهند بود. مانند پزشکی که سلامتی بیمار خود را با اندازه‌گیری پارامترهای مختلفی مانند فشار خون، وزن و دمای بدن مورد ارزیابی قرار می‌دهد، یک متخصص بازاریابی نیز با داشتن اطلاعاتی درباره ویژگی‌ها و ابعاد محصول می‌تواند با سهولت بیشتری در مورد سیاست‌های بازاریابی مناسب تصمیم‌گیری و آن‌ها به‌کار ببندد .  ولی با‌توجه به پیشینه تحقیق هیچگاه دیدگاه جامع و شاید بتوان گفت استانداردی برای طریقه سنجش آن وجود نداشته و محققان مختلف معیارهای متفاوتی را برای سنجش آن معرفی و استفاده کرده‌اند.
در دنیا امروز که شبکه‌های اجتماعی از یک ابزار سرگرمی  یا اطلاع‌رسانی فراتر رفته و در تمام ابعاد فرهنگی‌، اجتماعی، سیاست و... زندگی بشر نفوذ کرده است و در بعضی موضوعات بی‌بدیل شده است، سهم برندها در شبکه اجتماعی نیز جایگاه مشخصی دارد.
اینکه یک برند از یک استار‌تاپ یا یک اپلیکیشن چه مقدار داده در شبکه‌های اجتماعی دارد و چه مقدار کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد آن صحبت می‌کنند می‌تواند به نوعی بخشی از برند و پرسنای آن برند باشد، به بیان بهتر فقط در کشور ما بیش از سه میلیارد داده به صورت عمومی در چند بستر شبکه‌های اجتماعی در سال توسط چند ده میلیون کاربر تولید می‌شوند که منبع بسیار مفیدی برای سنجش برند و محصولات و حتی اپلیکیشن هاست. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید داده‌های شبکه‌های اجتماعی اسنپ بیشترین سهم را در تمامی بسترها دارد و بعد از آن در بستر توییتر، تلگرام و اپلیکیشن‌هایی مانند تپسی رتبه دوم دارد اما در بستر اینستاگرام الوپیک جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. این میزان در جمع لایک‌های دریافتی در بستر توییتر و اینستاگرام نیز به همین ترتیب است.

captcha
شماره‌های پیشین