sobhe-no.ir
1058
سه شنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۹
9
رییس شورای شهر در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو»: کاهش فعالیت وسایل حمل‌و‌نقل عمومی دستور مستقیم ستاد ملی کروناست

نقش شهرداری در شلوغی مترو

زهرا اردشیری / همه ما در چند روز اخیر تصاویری از شلوغی مترو و اتوبوس‌ها قبل از ساعت‌20 را دیده‌ایم. حتی بسیاری از مردم این تصمیم را به سخره گرفته‌اند و با نشان دادن تصاویری از ازدحام وسایل حمل‌و‌نقل عمومی کاهش ساعت فعالیت مترو اتوبوس را راه جدیدی برای انتشار ویروس کرونا دانستند. از همان ابتدای شروع محدودیت‌ها، بسیاری از مسوولان و شورای شهری‌ها به این تصمیم اعتراض کردند. اما این تصمیم چند روز است که اجرایی شده و به همین دلیل موردی مانند فاصله اجتماعی در واگن‌های مترو یا اتوبوس‌های تهران تبدیل به شوخی تلخی شده که دامنش در روزهای آینده گریبان شهروندان را خواهد گرفت.

«صبح‌نو» از چالش هزینه‌های جاری کامیون‌داران گزارش می‌دهد

دست‌انداز در جاده معیشت کامیون‌داران

صبح نو

رییس شورای شهر در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو»: کاهش فعالیت وسایل حمل‌و‌نقل عمومی دستور مستقیم ستاد ملی کروناست

نقش شهرداری در شلوغی مترو

زهرا اردشیری / همه ما در چند روز اخیر تصاویری از شلوغی مترو و اتوبوس‌ها قبل از ساعت‌20 را دیده‌ایم. حتی بسیاری از مردم این تصمیم را به سخره گرفته‌اند و با نشان دادن تصاویری از ازدحام وسایل حمل‌و‌نقل عمومی کاهش ساعت فعالیت مترو اتوبوس را راه جدیدی برای انتشار ویروس کرونا دانستند. از همان ابتدای شروع محدودیت‌ها، بسیاری از مسوولان و شورای شهری‌ها به این تصمیم اعتراض کردند. اما این تصمیم چند روز است که اجرایی شده و به همین دلیل موردی مانند فاصله اجتماعی در واگن‌های مترو یا اتوبوس‌های تهران تبدیل به شوخی تلخی شده که دامنش در روزهای آینده گریبان شهروندان را خواهد گرفت.

کاهش ساعت فعالیت مترو و اتوبوس سبب تشدید شیوع کرونا می‌شود. این جمله‌ای است که در هفته اخیر بارها از زبان اعضای شورای شهر تهران شنیده‌ایم. آن‌ها ادعا دارند این تصمیم بدون مشورت با شورای شهری‌ها گرفته شده است و انتقادات زیادی به آن داشتند.
رییس شورای شهرتهران هم یکی از افرادی است که روز گذشته به این تصمیم اعتراض کرد و آن را موجب بالا رفتن آمار کرونا دانست. از سوی دیگر اعضای شورای شهر در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود شهرداری را مورد انتقاد قرار می‌دهند، حتی مجید فراهانی دیگر عضو شورا در رابطه با این موضوع تذکر مستقیم به شهردار تهران داده است. آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی دیروز در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» خلاف این نظر را عنوان کرده و می‌گوید: «شهرداری اصلاً مقصر نیست  و حتی با این تصمیم مخالف بوده است. کاهش فعالیت وسایل حمل‌و‌نقل عمومی دستور مستقیم ستاد ملی کروناست.» او ادامه می‌دهد: «شهرداری نمی‌تواند تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا را اجرا نکند. حتی با وجود اینکه  خودش مخالف است یا اینکه شورای شهر به این تصمیم انتقادات زیادی دارند. ما نهایتاً می‌توانیم انتقادات خود را از طریق رسانه‌ها و در صحن شورا مطرح کنیم. تصمیم‌گیرنده‌های نهایی کسان دیگری هستند.»
 هاشمی با بیان اینکه ما مدت‌هاست پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران را داده‌ایم اما کسی به آن توجه نمی‌کند، می‌افزاید: «ما پیشنهادات و انتقادات زیادی داریم که البته کسی به آن توجهی ندارد و باید بعضی از تصمیمات را بر خلاف میل خودمان اجرایی کنیم.» او روز گذشته در صحن شورا گفته بود: «به اذعان مسوولان بهداشت و درمان کشور آمار فوتی‌ها در حال افزایش است و حتی صحبت از رسیدن آمار فوتی‌های روزانه به عدد هزار شده و این در حالی بوده که محدودیت‌های ستاد مقابله با کرونا تأثیر جدی در کاهش ترددها و رفتار مردم ایجاد نکرده است.» او در ادامه نیز افزود: «با کاهش فعالیت اصناف و ساعت تردد وسایل حمل‌و‌نقل عمومی ازدحام جمعیت ایجاد شده که تشدید شیوع کرونا را به همراه داشته است.»

تصمیمی بدون مشورت با شورا  
برخلاف گفته‌های رییس شورای شهر دیگر اعضای شورای شهر، در سخنان خود شهرداری را مورد انتقاد قرار داده‌اند. مثلاً سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران  تصمیم کاهش ساعت کاری حمل‌و‌نقل عمومی تا ۲۰‌شب را خلق‌الساعه نامید و از این تصمیم معاونت حمل‌و‌نقل عمومی شهرداری تهران انتقاد کرد. علی اعطا گفته است: «معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با مجوز شهردار تهران و نظر به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کاری خطوط حمل‌و‌نقل عمومی از سوی این معاونت اعمال می‌شود که این تصمیم بدون مشورت با شورای شهر بوده است.»
انتقاد دیگر اعضای شورای شهر از شهرداری
البته  مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران از اولین منتقدان این تصمیم بود. او ساعتی بعد از انتشار خبر محدودیت‌های جدید گفت: «متاسفانه شاهد انتشار اطلاعیه معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک درباره کاهش ساعت کاری خطوط حمل‌و‌نقل عمومی بودیم به منظور صیانت از حق حیات شهروندان با استناد به بندهای‌3 و 18 ماده‌80 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لغو کاهش ساعت کار حمل‌و‌نقل عمومی به منظور صیانت از سلامت شهروندان» به شهردار محترم تهران تذکر می‌دهم. او ادامه داد: «انتظار شهروندان معزز تهرانی در دوران شیوع کرونا افزایش ظرفیت شبکه حمل‌و‌نقل عمومی با تقویت ناوگان به منظور فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است، انتظاری که نه تنها پاسخ داده نشده است، اکنون اگر شهرداری به علت عدم حمایت دولت در پاسخگویی به این انتظار موفق نبوده است.»

 تصمیم‌گیرندگان با وسایل 
حمل‌و‌نقل عمومی آشنایی ندارند
محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌‌و‌نقل شورای شهر  هم درباره کاهش ساعت فعالیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت، گفته است: این اقدام تصمیمی کاملاً غلط و اشتباه است و با‌توجه به اینکه سفرها کاهش پیدا نکرده است، کمیسیون تخصصی عمران و حمل‌و‌نقل شورا به شدت مخالف کاهش ساعت فعالیت حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت است.وی ادامه داد:«اینکه اگر تصمیم‌گیرندگان کمی با مسائل حمل‌و‌نقل آشنایی داشتند این تصمیم را نمی‌گرفتند.»
حالا باید دید که ستاد ملی مقابله با کرونا برای چنین تصمیمی که ناقض پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده است چه تدبیری خواهد اندیشید، البته اگر تا آن روز همین شلوغی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تهران هزاران نفر را بیمار نکرده باشد. 

captcha
شماره‌های پیشین