sobhe-no.ir
1048
چهارشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۹
7
گزارش «صبح‌نو» درباره رابطه آلودگی هوا و فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را بخوانید

جشن برای 100 دستگاه اتوبوس!

درست در روزی كه شاخص آلودگی هوای تهران روی عدد 100 قرار داشت و به‌اصطلاح روی مرز آلودگی هوا بود، صد دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شد. این اتفاق كه با حضور گسترده مدیران شهری از جمله شهردار و رییس شورای شهر تهران همراه بود، از آن جهت قابل توجه است كه از شهریور 96 كه اصلاح‌طلبان در همسویی سیاسی با دولت اداره شهر را در اختیار دارند، حمل‌ونقل عمومی تهران به خصوص اتوبوسرانی و مترو شاهد كمترین تخصیص اعتبار و ورود اتوبوس و واگن جدید بوده‌اند. از سوی دیگر آلودگی هوای تهران در پاییز امسال تهران و در مقایسه با سال‌های قبل تشدید شده است. نكته جالب هم در این‌باره این است كه به دلیل شیوع كرونا، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و همین امر موجب كاهش تردد در معابر عمومی و نیز استفاده از سرویس‌های مرتبط شده است؛ اما چرا ورود صد دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس برای تهران اینقدر اهمیت یافته است؟

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره رابطه آلودگی هوا و فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را بخوانید

جشن برای 100 دستگاه اتوبوس!

درست در روزی كه شاخص آلودگی هوای تهران روی عدد 100 قرار داشت و به‌اصطلاح روی مرز آلودگی هوا بود، صد دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شد. این اتفاق كه با حضور گسترده مدیران شهری از جمله شهردار و رییس شورای شهر تهران همراه بود، از آن جهت قابل توجه است كه از شهریور 96 كه اصلاح‌طلبان در همسویی سیاسی با دولت اداره شهر را در اختیار دارند، حمل‌ونقل عمومی تهران به خصوص اتوبوسرانی و مترو شاهد كمترین تخصیص اعتبار و ورود اتوبوس و واگن جدید بوده‌اند. از سوی دیگر آلودگی هوای تهران در پاییز امسال تهران و در مقایسه با سال‌های قبل تشدید شده است. نكته جالب هم در این‌باره این است كه به دلیل شیوع كرونا، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و همین امر موجب كاهش تردد در معابر عمومی و نیز استفاده از سرویس‌های مرتبط شده است؛ اما چرا ورود صد دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس برای تهران اینقدر اهمیت یافته است؟

 روز گذشته كه به مناسبت ولادت حضرت رسول اكرم؟ص؟ و امام جعفر صادق؟ع؟، تهران شاهد تعطیلی و خلوتی خیابان‌ها بود اما شاخص آلودگی هوای شهر روی عدد 135 قرار گرفت كه وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است. این آمار از سوی شركت كنترل كیفیت هوا ارائه شد. بر این اساس پیش‌بینی شده است كه در روز جاری هم هوای تهران ناسالم باشد. 
همچنین به گروه‌های حساس شامل افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان توصیه شده است كه فعالیت‌های طولانی یا خارج از منزل را 
کاهش دهند.
 این در حالی است كه بر اساس گزارش شركت كنترل كیفیت هوای شهرداری تهران، پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۱۶۰ روز هوای قابل قبول، ۵۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵ روز هوای پاک و دو روز هوای ناسالم داشته است، درحالی‌که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۱۷۵ روز هوای قابل قبول، ۲۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۵ روز هوای پاک و یك روز هوای ناسالم داشته است.
 
چرا كمبود داریم؟
ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در دو، سه سال اخیر شاهد بیشترین محرومیت‌ها بوده است. در دوره مدیریت جهادی شهرداری تهران كه از سال 84 تا شهریور 96 ادامه داشت، مدیران شهری با توجه به توانایی‌های موجود جان تازه‌ای به ناوگان اتوبوسرانی و متروی تهران دمیدند و همین امر موجب شد تا درصد استفاده شهروندان از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد؛ البته در این میان نباید تلاش‌های شهردار جهادی تهران را فراموش كرد. 
در این‌باره آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس فعلی شورای شهر تهران نیز گفته است كه شهردار قبلی جسور بود و می‌توانست اعتبارات مورد نیاز برای خرید اتوبوس و مترو را تامین كند. اتوبوس‌های تهران در حال حاضر بسیار فرسوده هستند؛ حتی اتوبوس‌هایی كه در اواسط دهه 80 برای استفاده در خطوط تندرو به تهران رسیده‌اند، حالا در سن فرسودگی هستند و باید اتوبوس‌های نو جای آنها را بگیرند. وضعیت مترو هم تعریفی ندارد؛ چه آنكه اگر واگن‌های نو نرسد باید منتظر تراكم بیشتر جمعیت در واگن‌ها و حتی معطلی به دلیل خرابی باشیم اما شهردار تهران در مراسم ورود اتوبوس‌های نو به تهران كه روز دوشنبه برگزار شد، یك‌بار دیگر از وعده‌هایی گفت كه البته مشخص نیست چه زمانی به طور كامل محقق خواهند شد. آقای پیروز حناچی در این باره اظهار كرد: کاهش وابستگی ارزی در تولید واگن‌ها در حال انجام است که از ۳۵ درصد درحال رسیدن به ۸۵ درصد است و در بهمن امسال اولین رام واگن ملی را بهره‌برداری 
می‌كنیم.

اتوبوس‌های تهران در حال حاضر بسیار فرسوده هستند؛ حتی اتوبوس‌هایی كه در اواسط دهه 80 برای استفاده در خطوط تندرو به تهران رسیده‌اند، حالا در سن فرسودگی هستند و باید اتوبوس‌های نو جای آنها را بگیرند

پاسخ شهردار به رییس شورا
شهردار تهران در بخش دیگری از این مراسم به صحبت‌های چندی قبل رییس شورای شهر اشاره كرد و گفت: گله‌گزاری‌ها همیشه هست اما ما پشت تریبون کمتر اعلام می‌کنیم. موضوع توسعه حمل‌ونقل عمومی یک بحث اجتماعی است و نه‌تنها شورای شهر و شهرداری، بلکه همه در آن دخیل هستند. ما در شرایط کرونایی تاکنون ریالی از دولت دریافت نکرده‌ایم. حناچی یك‌بار دیگر زبان به وعده گشود و از قرارداد خرید 80 اتوبوس، تحویل 250 اتوبوس و مینی‌بوس، مناقصه برای 80 اتوبوس گازسوز داخلی و مناقصه برای 200 دستگاه اتوبوس گازسوز تك‌كابین خبر داد. 

قانون چه می‌گوید؟
بر اساس قانون جامع حمل‌ونقل كشور، هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای شهرها 82.5 درصد به عهده دولت و مابقی به عهده شهرداری‌هاست. همچنین هزینه ساخت و تجهیز مترو در تهران و شهرهای دیگر نیز به صورت نصف به نصف بین دولت و شهرداری‌ها مشترك است. 
با وجود این، دولت از سال 89 حتی یك دستگاه اتوبوس نو به تهران اختصاص نداده است. این در حالی است كه تا سال 96 و با فعالیت مدیریت جهادی تهران كیفیت خدمات‌رسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شدت افزایش یافت و هزاران دستگاه اتوبوس و واگن جدید مترو به ناوگان تزریق شد اما در حال حاضر بعد از گذشت سال‌ها از فعالیت این تجهیزات، آنها نیز فرسوده شده و باید نوسازی شوند. نكته مهم دیگر خسارتی است كه فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل به مردم و حتی دولت وارد می‌كند. سالانه هزاران میلیارد تومان بابت آلودگی هوا و درمان بیماران هزینه می‌شود. این در حالی است كه دولت با اختصاص بودجه مربوط به صرفه‌جویی در مصرف سوخت كه از محل توسعه حمل‌ونقل عمومی به دست می‌آید، می‌تواند هزاران دستگاه   اتوبوس و   واگن به حمل‌ونقل عمومی تهران و شهرها  اختصاص دهد.

captcha
شماره‌های پیشین