sobhe-no.ir
1046
یکشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۹
11
گفت‌و‌گو با عوامل مسابقه پرهیجان «دست فرمون» در شبکه نسیم

اتومبیل‌رانی به سبک ایرانی

۲۶شهریور۱۳۹۲ بود که شبکه‌ای با محوریت نشاط و سرگرمی تحت عنوان نسیم آغاز به‌کار کرد. در آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد که این شبکه بتواند در زمان کوتاهی گوی سبقت را در جذب مخاطب از شبکه‌های کهنه‌کار صدا و سیما برباید اما نسیم در مسیری کلیشه‌زدا و ساختارشکنانه با نمایش برنامه‌هایی که پیش از آن در ایران سابقه نداشت، توانست سلیقه سخت‌پسند مخاطب ایرانی را به خود جلب نماید. از سری برنامه‌هایی که این شبکه سراغ آن‌ها رفت، برنامه‌های مسابقه‌محور بود. یکی از این برنامه‌ها هم که این شب‌ها روی آنتن می‌رود، برنامه «دست‌ فرمون» به تهیه‌کنندگی محمود محمودی، کارگردانی مسعود صنم و اجرای کامران تفتی است. در این شماره گفت‌وگو با تهیه‌کننده، کارگردان و مجری «دست فرمون» را می‌خوانید.

صبح نو

گفت‌و‌گو با عوامل مسابقه پرهیجان «دست فرمون» در شبکه نسیم

اتومبیل‌رانی به سبک ایرانی

۲۶شهریور۱۳۹۲ بود که شبکه‌ای با محوریت نشاط و سرگرمی تحت عنوان نسیم آغاز به‌کار کرد. در آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد که این شبکه بتواند در زمان کوتاهی گوی سبقت را در جذب مخاطب از شبکه‌های کهنه‌کار صدا و سیما برباید اما نسیم در مسیری کلیشه‌زدا و ساختارشکنانه با نمایش برنامه‌هایی که پیش از آن در ایران سابقه نداشت، توانست سلیقه سخت‌پسند مخاطب ایرانی را به خود جلب نماید. از سری برنامه‌هایی که این شبکه سراغ آن‌ها رفت، برنامه‌های مسابقه‌محور بود. یکی از این برنامه‌ها هم که این شب‌ها روی آنتن می‌رود، برنامه «دست‌ فرمون» به تهیه‌کنندگی محمود محمودی، کارگردانی مسعود صنم و اجرای کامران تفتی است. در این شماره گفت‌وگو با تهیه‌کننده، کارگردان و مجری «دست فرمون» را می‌خوانید.

کامران تفتی، میزبان:
«دست فرمون» فقط جنبه سرگرمی ندارد
کامران تفتی را همیشه به‌عنوان یک کاراکتر پرانرژی می‌شناسیم و همین تناسب خوبی با برنامه هیجان‌انگیز «دست فرمون» دارد؛ در این 30‌قسمت پخش شده هم این نکته ثابت شده و شاهد خروجی قابل قبولی در حوزه اجرا هستیم. اینکه چرا عوامل «دست فرمون» شما را برای اجرای این مسابقه انتخاب کردند دلیل‌اش واضح است اما شما چه دلایلی برای پذیرش این پیشنهاد داشتید؟
زمانی که پیشنهاد اجرای مسابقه «دست فرمون» با من مطرح شد، سر چندین کار نمایشی بودم اما دلیل اینکه با وجود آن همه مشغله، چنین کار سنگینی یعنی اجرای یک مسابقه اتومبیل‌رانی را پذیرفتم، در وهله نخست هیجان حاکم بر این برنامه بود. البته باید بگویم فاکتورهای مهم و تاثیرگذار دیگری هم در این میان وجود داشت، ایده جذاب «دست فرمون»، علاقه شخصی خودم به این فضا و رشته، کارگردان، عوامل و تیم حرفه‌ای پشت دوربین و... همگی از دلایلی بود که سبب همراهی من با تیم مسابقه «دست فرمون» شد. مسابقه اتومبیل‌رانی نمونه‌های خارجی بسیار دارد و اتفاقا مجری‌های گردن کلفتی هم در دنیا سکان‌دار اجرای این‌چنین مسابقات هستند اما برای اولین‌بار است که در تلویزیون ایران و به‌طور مشخص در شبکه نسیم چنین برنامه‌ای تولید شده است؛ خانم‌ها و آقایان با هم مسابقه اتومبیل‌رانی می‌دهند و یا ماشین کنترلی روی آنتن تلویزیون می‌آید. همه این‌ها اتفاقات نویی است که برای همه ما جذابیت دارد. به‌عنوان کسی که اجرای این مسابقه را بر عهده دارد همین هیجان و نو بودن اتفاقات، دلیلی بود که دوست داشتم در «دست فرمون» باشم.
 شما در هر دو برنامه «وقتشه» و «دست فرمون» در قامت مجری حضور داشتید اما نکته قابل اهمیت این است که فضای برنامه «وقتشه» و «دست فرمون» تفاوت‌های بسیاری بایکدیگر دارند و طبیعتا اجرا و مدیریت صحنه آن هم با تمایزات ویژه‌ای همراه است؛ بنابراین شاید برای هر کسی جذاب باشد که خود را در هر دو فضا محک بزند. چقدر این تفاوت منجر به انتخاب برنامه 
«دست فرمون» شد؟
همواره دوست دارم تجربه کنم و در فضاهای متفاوت حضور داشته باشم تا هم برای مخاطب تکراری نشوم و هم خودم از آن  فضای متفاوت لذت ببرم. از سوی دیگر تمایل داشتم خودم را محک بزنم که آیا می‌توانم روی خط باریک اجرای برنامه‌ای با هیجان حرکت کنم یا خیر؟!
 
همانطور که خودتان اشاره کردید در دنیا مسابقات اتومبیل‌رانی بسیار خوبی ساخته شده است؛ فکر می‌کنید ما چقدر با استانداردهای جهانی تفاوت داریم و تجربه ساخت چنین مسابقه‌ای در ایران تا چه میزان به بار نشسته است؟
مهم‌ترین اتفاق همین است که بالاخره ما نیز تصمیم گرفتیم چنین مسابقه‌ای را در ایران داشته باشیم. هیچ کاری مطلق و تکمیل نیست. همین اندازه که ما هم چنین فضایی را ایجاد کردیم تا مردم از آن استفاده کنند، اتفاق خوبی است. جای توجه و تقدیر دارد که شبکه نسیم تمام قد از تولید برنامه‌های متفاوت و خوب استقبال می‌کند تا ما از دنیا عقب نمانیم. نکته جالب توجه این است مسابقه «دست فرمون» فقط جنبه سرگرمی ندارد، ما با ساخت این مسابقه تازه متوجه شدیم که چه ظرفیت خوبی در این حوزه وجود دارد.


کمی بیشتر درباره این ظرفیت‌ها و جنبه‌های دیگر مسابقه توضیح می‌دهید؟
یکی از این ظرفیت‌های مهم، امکان کشف استعداد از طریق مسابقه «دست فرمون» است. ما شرکت‌کننده‌ای داریم که پزشک است اما بسیار وابسته به 
«دست فرمون» و اتومبیل‌رانی شده است و حتی تلاش می‌کند تا به قهرمانی برسد. ایجاد شعف، انگیزه و سوق دادن استعدادها به مسیری که باید، نیازمند بستری است که «دست فرمون» آن را فراهم کرده است. شاید از دنیا عقب‌تر باشیم اما این اهمیت دارد که ما هم چنین برنامه‌ای داریم.
 

محمود محمودی، تهیه‌کننده:
شرایط تولید متفاوتی را
 تجربه کردیم
 در مواجهه با مسابقه بزرگ «دست فرمون» یکی از مسائل قابل بحث، تهیه و تولید چنین مسابقه‌ای است؛ ما در برنامه شما 14‌هزار متر دکور، شامل پیست و دو استودیو را می‌بینیم که هر یک بنا به کارکردشا‌ن تجهیز شدند. ارزیابی خودتان به‌عنوان تهیه‌کننده از شرایط و سختی تولید چنین مسابقه‌ای چیست؟
ابعاد این پروژه بسیار بزرگ است و طبیعتا همین مسأله، پروسه تولید آن را نیز سخت می‌کرد؛ از سوی دیگر وقتی قرار است اتفاقی برای اولین بار رخ دهد طبیعتا ضریب خطای آن بالاتر است و با ترس و لرز بیشتری همه چیز جلو می‌رود. تولید یک مسابقه اتومبیل‌رانی برای اولین‌بار در تلویزیون اتفاق می‌افتاد و  قاعدتاً شرایط تولید متفاوت‌تری را به نسبت سایر برنامه‌های تلویزیون تجربه کردیم. یکی از دشواری‌ها پیدا کردن لوکیشن بود. از آنجایی که این مسابقه در شب تصویربرداری می‌شود و سر و صدای بسیاری دارد، پس باید جایی را انتخاب می‌کردیم که هم خیلی از تهران دور نباشد و هم اطراف آن بافت شهری وجود نداشته باشد، چون اطراف پیست‌ها معمولا زیبایی‌های خاصی ندارد، نمی‌توان در روز تصویربرداری کرد و تصویربرداری در شب باعث می‌شود زمانی که دوربین هلی‌شات از بالا تصویر می‌گیرد،  فقط محدوده پیست روشن و دیده شود. به همین جهت روی تصویربرداری در شب تاکید داشتیم و این برای اولین‌بار در ایران اتفاق می‌افتاد. تمام تهران را گشتیم تا زمین همواری پیدا کنیم که بتوانیم پیست را در آن بسازیم و در عین حال سوله‌ای باشد تا استودیو را برپا کنیم و استودیو هم مشرف به پیست باشد. همه پادگان‌های تهران، مدرسه‌ها  و پارکینگ‌های بزرگ را گشتیم تا به جایی که امروز هستیم، رسیدیم. در فصل اول ده هزار متر پیست داشتیم اما در فصل دوم ۱۳‌هزار متر پیست
 و هزار متر استودیو داریم؛ در واقع بزرگترین دکور برنامه ترکیبی تلویزیون متعلق به «دست فرمون» است.
 
اما تجهیز کردن این مساحت و ساخت دکور چنین پیستی هم خودش کار دشواری است!
دقیقا ، چالش بعدی تجهیزکردن پیست بود چون آسفالتی که در آن استفاده شده است با آسفالت معمولی خیابان تفاوت دارد. به اصطلاح اتومبیل‌ران‌ها جیغ لاستیک باید در انجام حرکات نمایشی دربیاید و در عین‌حال هم بعد از تیک‌آف کشیدن متعدد آسفالت آسیب نبیند. همچنین نورپردازی محیطی بسیار بزرگی داشتیم که ضد آب و بارندگی بود و این تا به حال اتفاق نیفتاده بود. در برنامه‌ها معمولا نورپردازی‌های استودیویی انجام می‌شود اما ما از نورپردازی محیطی استفاده کردیم. فارغ از این دو مورد، طراحی و ساخت پیست و موانع آن، تجهیز کردن استودیوها و... 
هر کدام سختی‌های خاص خودش را داشت که با تلاش شبانه‌روزی تیم «دست فرمون» به‌گونه‌ای استاندارد اجرایی شد.
 
با نکاتی که شما به آن اشاره کردید ابعاد تولید این مسابقه بسیار گسترده بوده است. حمایت‌ها و همراهی تلویزیون تا چه اندازه در این مسیر تاثیرگذار بود؟
«دست فرمون» مدیون اعتماد و حمایت مدیران شبکه نسیم به‌خصوص آقای دکتر احسانی و آقای جاسبی است. هزینه‌های تولید چنین مسابقه‌ای در این ابعاد سنگین بود اما شبکه نسیم پای آن ایستاد. این اعتماد مدیران بود که به ما انگیزه داد تا شبانه‌روز  برای ساخت این مسابقه کار کنیم.
مسعود صنم، کارگردان:
«دست فرمون» حاصل مدت‌ها پیگیری و تلاش است
شما کارگردانی هر دو فصل مسابقه «دست فرمون» را بر عهده داشته‌اید؛ چه چیزی زمینه و انگیزه ساخت چنین مسابقه‌ای را ایجاد کرد؟
به هر حال بیشتر خانواده‌های ایرانی ماشین یا موتور دارند و به اتومبیل‌رانی علاقه‌مند هستند. گاهی روی موتور یا ماشین‌شان اسم هم می‌گذارند. ماشین، موتور و به‌طور کلی رانندگی در زندگی ما تنیده شده است. تلویزیون همیشه فکر می‌کرد در خارج از ایران امکانات بهتری برای ساخت چنین مسابقاتی وجود دارد،
به همین جهت سال‌ها بود تمایل مخاطب برای تماشای مسابقات اتومبیل‌رانی  با استفاده از تصاویر آرشیوی مسابقات اتومبیل‌رانی جهان
 پاسخ داده می‌شد.
 اما ما چند سال پیش تصمیم گرفتیم که این طرح را در تلویزیون ایران اجرا و در واقع خودمان محتوا مورد پسند مخاطب را تولید کنیم. ایده جذاب بود اما از دور که به آن نگاه می‌کردیم اینکه بخواهیم خودمان این کار را انجام دهیم، وحشتناک به نظر می‌رسید. ما چند سال درگیر این بودیم که طرح برنامه ثبت شود، در واقع «دست فرمون» حاصل مدت‌ها پیگیری و تلاش است.
 
 واکنش و در واقع همراهی تلویزیون در جهت اجرایی شدن چنین ایده‌ای چطور بود؟
شبکه نسیم از ایده ما حمایت کرد، آن هم یک حمایت ویژه. در ابتدا قرار بود برنامه با اسپانسر ساخته شود اما لغو شد. «دست فرمون» برنامه گفت‌و‌گو محور استودیویی نبود که با یک فرمول همیشگی ساخته شود. تولید آن حمایت همه‌جانبه مدیران شبکه و تلاش بی‌وقفه تیم تولید را مطالبه می‌کرد که خوشبختانه شرایط ساخت آن میسر شد. درواقع شبکه نسیم به این دید رسید که این برنامه، ژانری جدید در برنامه‌سازی تلویزیون است پس برای ساخت آن حمایت کرد.
 
خودتان به سختی اجرایی شدن چنین ایده‌ای قائل هستید؛ طبیعتا جلب اعتماد مدیران هم کار سختی بوده است. واهمه این را نداشتید که حساب و کتاب‌ها درست از آب درنیاید؟
 می‌دانستیم که پتانسیل انجام این کار در ایران وجود دارد. ما تیم ملی اتومبیل‌رانی و موتورسواری در ایران نداریم اما به صورت کشوری مسابقات زیادی انجام می‌شود و همیشه کاپ قهرمانی و لوح تقدیرها به صورت داخلی عرضه شده‌اند. افراد علاقه‌مند به این حوزه برای حضور در رقابت‌های خارجی حمایت نمی‌شوند و فقط تعداد محدودی با هزینه شخصی این کار را می‌کنند. با این شرایط ما در فصل یک تصمیم گرفتیم که فراخوان محدود و کوچکی بدهیم؛ زیر هزار نفر در برنامه شرکت کردند. هنوز پیش تولید فصل دوم را رسما آغاز نکرده بودیم که بیش از 11‌هزار نفر متقاضی شرکت در فصل دوم بودند.
 
چرا در برگزاری مسابقات رشته «اسلالوم» را انتخاب کردید؟ دلیل خاصی برای این انتخاب وجود داشت؟
«اسلالوم» ورزش مادر رشته اتومبیل‌رانی و پایه اصلی کار ما در مسابقه «دست فرمون» است. ما در نظر داشتیم با ساخت این مسابقه، برچسب لاکچری بودن را از رشته اتومبیل‌رانی برداریم. «اسلالوم» و پرداخت به این شاخه همان چیزی بود که این هدف را محقق می‌کرد. در «اسلالوم» که پایه آن حرکات نمایشی است، ملاک، مهارت رانندگی است، یعنی من با ماشین شخصی خودم که فرقی نمی‌کند پراید باشد یا بنز، مهارت رانندگی‌ام را نشان می‌دهم. در واقع قدرت موتور و سرعت چندان درگیر نیست و مهارت رانندگی اهمیت دارد. ما در برنامه «اسلالوم» را ملاک قرار دادیم و خوشبختانه بازخوردهای خوبی دریافت کردیم چنانچه که در فصل نخست با تکیه بر همین موضوع از میان سلبریتی‌ها قهرمان داشتیم تا کسی که سابقه قهرمانی «اسلالوم» را دارد. در این فصل نیز شرکت‌کننده‌های توانمند و قابل اعتنای بسیاری در این زمینه داریم و باید دید چه کسانی به فینال خواهند رسید.

کامران تفتی :
ایجاد شعف، انگیزه و 
سوق دادن استعدادها به مسیری که باید، نیازمند بستری است که «دست فرمون» آن را فراهم کرده است. شاید از دنیا عقب‌تر باشیم اما این اهمیت دارد که ما هم چنین برنامه‌ای داریم 

 

 

captcha
شماره‌های پیشین