103
یکشنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۵
10

کمپانی‌های بزرگ چگونه از اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند؟

احتمالاً کاربران فراوانی که هر روزه نرم‌افزارهای متعددی در حوزه‌های مختلفی روی رایانه‌ها یا تلفن‌های هوشمند خود نصب می‌کنند حتی یک بار هم شرایطی را که با آن نرم‌افزار را نصب می‌کنند، نخوانده‌اند و برای سرعت بخشیدن به فرآیند نصب آن نرم افزار سریعاً با اجازه همه دسترسی‌ها و حقوقی که به شرکت ارائه دهنده می‌دهد، موافقت می‌کنند. این مساله در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز وجود دارد و آنها نیز برای ثبت‌نام، موافقت با قوانین مختلفی را شرط می‌کنند.

صبح نو

کمپانی‌های بزرگ چگونه از اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند؟

احتمالاً کاربران فراوانی که هر روزه نرم‌افزارهای متعددی در حوزه‌های مختلفی روی رایانه‌ها یا تلفن‌های هوشمند خود نصب می‌کنند حتی یک بار هم شرایطی را که با آن نرم‌افزار را نصب می‌کنند، نخوانده‌اند و برای سرعت بخشیدن به فرآیند نصب آن نرم افزار سریعاً با اجازه همه دسترسی‌ها و حقوقی که به شرکت ارائه دهنده می‌دهد، موافقت می‌کنند. این مساله در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز وجود دارد و آنها نیز برای ثبت‌نام، موافقت با قوانین مختلفی را شرط می‌کنند.

بسیاری از این شرایط و نیز قوانین به دولت‌ها اجازه می‌دهند که در مواقع مختلف از شرکت‌ها بخواهند اطلاعات کاربران را در اختیارشان بگذارند.
در نرم‌افزارها و ارائه‌دهندگان خدمات ایرانی نیز این شروط دیده می‌شود. برای مثال یکی از فروشگاه‌های نرم افزار اندروید درباره اطلاعات جمع‌آوری شده از کاربران و استفاده از آن برای تبلیغات می‌نویسد:
«از طریق برنامه این اطلاعات از سوی کاربران به سمت سرور فرستاده می‌شوند: شماره اندروید، مدل، برند، تولیدکننده و کد دستگاه، اثرانگشت بیلد، نسخه اندروید، رزلوشن صفحه، دی‌پی‌آی صفحه، چگالی صفحه، موقعیت مکانی تقریبی، خاموشی/روشنی شبکه بی‌سیم، خاموشی یا روشنی شبکه دیتا، خاموشی/روشنی وضعیت رومینگ، نام اپراتور، نوع شبکه، زبان دستگاه و فهرستی از نام بسته‌های نصب شده .جمع‌آوری این اطلاعات در حال حاضر تنها جنبه آماری دارند و همانطور که ذکر شد به هیچ طریقی امکان تطبیق آنها با کاربری خاص وجود ندارد. این آمار ما را در شناخت بهتر کاربران خود و نیازهای نرم‌افزاری آنها یاری می‌رساند. در آینده ممکن است از این داده‌ها برای ارائه تبلیغات هدفمند و مطابق میل کاربراستفاده شود، اما به هیچ عنوان دسترسی به آنها در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی و یا سایر منابع خارج از بازار قرار نخواهد گرفت.» یکی از سرویس دهنده‌های ایمیل ایرانی نیز می‌نویسد: «در صورتی که حکم قضایی برای بررسی ایمیل خاصی صادر شود اطلاعات ایمیل به مسوولان قضایی داده خواهد شد. هیچ یک از اطلاعات فردی و شخصی شما را به هیچ شخص ثالثی ارائه نمی‌کنیم مگر اینکه با اجازه خودتان باشد یا اینکه به موجب قانون مجبور به انجام این کار باشیم.»

کمپانی اپل
مقامات آمریکایی در 6 ماهه دوم سال 2015، 1015 بار از مقامات اپل خواسته‌اند تا اطلاعاتی درباره کاربران اپل به این دولت ارائه کنند. این درخواست‌ها سرویس‌های متنوعی را شامل می‌شود و هم در مورد عکس‌ها، ایمیل‌ها و هم بک آپ‌ها و ... وجود داشته‌اند.
این آمار در حالی است که در 6 ماهه اول سال 2015 تعداد این درخواست‌ها 971 مورد و 6 ماهه دوم سال 2014 نیز 788 مورد بوده است. اپل نیز همان طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد 82 درصد از این درخواست‌ها را پذیرفته و اطلاعات کاربران را به دولت آمریکا ارائه کرده است.  پس از افشاگری‌های مختلفی که اسنودن انجام داد کمپانی‌های مختلف از جمله گوگل، یاهو و دیگران در گزارش‌های شفاف‌سازی، تعداد درخواست‌های دولت برای افشای اطلاعات کاربران را ارائه می‌کنند. این اطلاعات معمولاً هر 6 ماه یک بار به رسانه‌ها ارائه می‌شوند. نکته جالب در این میان آن است که به دلیل کمتر استفاده شدن تلفن‌های ثابت در طول سال‌های اخیر درخواست‌های افشای اطلاعات نیز افزایش پیدا کرده است، چرا که مثلاً در نیمه دوم سال 2013 این درخواست‌ها 638 مورد بوده است.

گوگل و استفاده فراوان از اطلاعات کاربران
درباره گوگل نیز اوضاع چندان تفاوتی ندارد و رکوردهای درخواست افشای اطلاعات از این کمپانی نیز رشد زیادی داشته است.این کمپانی در سیاست حفظ اطلاعات خود نوشته است: «از اطلاعاتی که از تمام سرویس‌هایمان جمع‌آوری می‌کنیم برای ارائه، حفظ، محافظت و بهبود سرویس‌هایمان، توسعه سرویس‌های جدید و محافظت از Google و کاربرانمان استفاده می‌کنیم. همچنین از این اطلاعات برای ارائه محتوای سفارشی به شما - مانند ارائه نتایج جست‌وجو و تبلیغات مرتبط‌تر- استفاده می‌کنیم. ما ممکن است از نامی که شما برای نمایه Google خود ارائه می‌کنید برای تمام سرویس‌های ارائه شده خود که به یک حساب Google  نیاز دارند استفاده کنیم. به علاوه، ما ممکن است نام‌های قدیمی وابسته به حساب Google شما را تعویض کنیم تا شما در تمام سرویس‌های ما به‌صورت یکسان شناخته شوید. اگر سایر کاربران از قبل ایمیل یا سایر اطلاعاتی را که سبب شناسایی شما می‌شود داشته باشند، ما اطلاعات نمایه Google شما را که برای همه افراد قابل مشاهده است، مانند نام و عکس، به آنها نشان می‌دهیم .اگر حساب Google دارید، ممکن است نام و عکس نمایه شما و اقداماتی که در Google یا برنامه‌های شخص ثالث مرتبط با حساب Google خودتان انجام می‌دهید (مانند 1+ها، نقدهایی که می‌نویسید و نظراتی که پست می‌کنید) در خدمات‌مان از جمله در تبلیغات و زمینه‌های تجاری دیگر نشان دهیم. سیستم‌های خودکار ما محتوای شما (از جمله ایمیل‌ها) را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا ویژگی‌هایی را در محصول در اختیارتان قرار دهند که با شما مرتبط است، مانند نتایج جست‌وجوی سفارشی شده، تبلیغات متناسب با شما و شناسایی هرزنامه و بدافزار.
ما اگر مطمئن باشیم که دسترسی، استفاده، حفظ یا ارائه اطلاعات شخصی شما به سایر افراد بصورت منطقی لازم و ضروری است برای مقاصد زیر اطلاعات شخصی را با شرکت‌ها، سازمان‌ها یا افراد خارج از Google به‌اشتراک می‌گذاریم:
مطابقت با هر گونه قانون قابل اجرا، مقررات، روند حقوقی یا دستور دولتی قابل اجرا.
 اجرای شرایط سرویس قابل اعمال، از جمله بازرسی تخلف‌های احتمالی.
 شناسایی، جلوگیری یا هدف قرار دادن کلاه‌برداری و مشکلات ایمنی یا فنی.
 محافظت در برابر نقض حقوق، دارایی یا ایمنی Google ، کاربران ما یا عموم افراد به‌گونه‌ای که توسط قانون لازم و مجاز باشد.»
همان طور که در گزارش شفاف‌سازی شرکت گوگل آمده، در نیمه دوم سال 2015 بیش از 40 هزار درخواست افشای اطلاعات به گوگل رسیده است و این در حالی است که نیمه اول این سال آمار درخواست‌ها 35 هزار بوده و یک سال پیش از آن فقط 30 هزار درخواست وجود داشته است.
اما فقط کشور آمریکا نیست که درخواست افشای اطلاعات کاربران گوگل را داشته است. از مجموع 40هزار درخواستی که به این کمپانی داده شده، 12523 درخواست درباره اطلاعات 27 هزار کاربر مربوط به آمریکا بوده است. کشور دوم اما آلمان بوده است که 7491 درخواست داشته است. فرانسه با 4174 مورد، بریتانیا با 3497 مورد و هند نیز با 3265 مورد در رده‌های بعدی قرار دارند.  نکته عجیب اما دو برابر شدن درخواست‌های آلمان طی ماه‌های اخیر بوده است. نگاهی به بخش شفاف‌سازی گوگل نشان می‌دهد که درخواست‌های متنوعی برای افشای اطلاعات داشته است. از جمله این درخواست‌ها، حذف اطلاعات، اطلاعات مرتبط با کاربران خاص یا ایمیل‌ها بوده است.

رشد درخواست‌ها از فیس بوک
اما گزارش شفافیت فیس بوک نیز نشان می‌دهد که این کشور نیز از تیغ درخواست‌های افشا در امان نبوده است و درخواست‌های متنوع کشورهای مختلف برای اطلاعات کاربران نیز نشان می‌دهد حداقل 46 هزار بار این کار صورت پذیرفته است و در واقع این آمار نسبت به نیمه اول سال گذشته 13 درصد افزایش پیدا کرده است.  این کمپانی همچنین افشا کرده است که درصد بسیاری از این درخواست‌ها فرمان‌های محرمانه بوده است. در واقع حدود 60 درصد از این درخواست‌ها دریافت اطلاعات از کاربرانی بوده است که حتی فیس‌بوک اجازه نداشته به آنها این مساله را اطلاع دهد. از میان این درخواست‌ها 19 هزار درخواست مرتبط با دولت آمریکا بوده است. اما نگاهی به شرایط استفاده شرکت مشهور سامسونگ نیز نشان می‌دهد این شرکت علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات فراوان آنها را با شرکت‌های مختلفی نیز به اشتراک می‌گذارد. این کمپانی در شرایط استفاده خود درباره نوع اطلاعاتی که جمع آوری می‌کند و نیز کسانی که اطلاعات را در اختیار آنها می‌گذارد، می‌نویسد:  اطلاعات ورود به سیستم مانند زمان و طول مدت استفاده از خدمات، عبارات جست‌وجویی که از طریق خدمات وارد می‌کنید و هر گونه اطلاعات ذخیره شده در کوکی‌هایی که ما در دستگاهتان تنظیم کرده‌ایم. اطلاعات صدا مانند ضبط صدایتان هنگامی که شما از فرمان‌های صوتی برای کنترل یکی از خدمات استفاده می‌کنید (و ممکن است آن را در سرورهایمان ذخیره نماییم). (به خاطر داشته باشید ما با ارائه‌دهنده خدمات ثالثی همکاری می‌کنیم که از جانب ما خدمات تبدیل گفتار به متن را ارائه می‌نماید. این ارائه‌دهنده می‌تواند فرمان‌های صوتی خاصی را دریافت و ذخیره کند.) سایر اطلاعات اطلاعاتی درباره استفاده شما از خدماتی همچون برنامه‌های کاربردی‌ای که استفاده می‌کنید، وب سایت‌هایی که بازدید می‌کنید و نحوه تعامل‌تان با محتوایی که از طریق یک سرویس ارائه می‌شود.

چگونه از اطلاعات کاربران استفاده می‌شود؟
به منظور تبلیغ، مانند ارائه آگهی‌های تبلیغاتی سفارشی، محتوای دارای پشتیبانی مالی و ارسال مکاتبات تبلیغاتی به شما؛ به منظور ارزیابی و تجزیه و تحلیل بازار، مشتریان، محصولات و خدمات‌مان (از جمله نظرخواهی از شما درباره محصولات و خدمات‌مان و نظرخواهی از سایر مشتریان) به منظور برگزاری بخت‌آزمایی‌هایی برای اهدای جوایز و رقابت‌ها و تبلیغاتی با اعطای جایزه، تا آنجا که قانون مجاز می‌شمارد ممکن است اطلاعات‌تان را در اختیار نهادهای ذیل قرار دهیم:
 شرکت‌های وابسته: اطلاعات شما ممکن است در راستای اهداف مندرج در این خط مشی حریم خصوصی، در اختیار شرکت‌های وابسته سامسونگ قرار گیرد.
 شرکای تجاری:همچنین ممکن است اطلاعات شما را در اختیار شرکای تجاری معتمد خود (از جمله اپراتورهای شبکه تلفن همراه wireless carrier‌) قرار دهیم. این نهادها می‌توانند اطلاعات‌تان را برای ارائه خدمات درخواستیتان‌، پیش‌بینی علایق‌تان و ارائه محتوای تبلیغاتی، آگهی‌های بازرگانی و سایر اطلاعات به شما مورد استفاده قرار دهند.
 ارائه‌دهندگان خدمات: به علاوه، ممکن است اطلاعات‌تان را در اختیار شرکت‌هایی قرار دهیم که خدماتی را برای ما یا از طرف ما ارائه می‌کنند.

 

captcha
شماره‌های پیشین