sobhe-no.ir
1015
دوشنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۹
12
خبر

آخرین گزارش‌ها درباره طرح کاربردی شبکه ملی اطلاعات از مخالفت‌ها با این طرح خبر می‌دهد

طرحی با انتقادات زیاد

هفته گذشته طرح کاربردی شبکه ملی اطلاعات با نام کامل «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم‌‌‌های ارائه‌‌دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» از سوی مجتبی رضاخواه در مجلس اعلام وصول شد؛ طرحی که گفته شد در پی مسدود ‌کردن تمام شبکه‌‌‌های اجتماعی خارجی است. جالب آنکه در همان موقع هم برخی نمایندگان مجلس آن را ناکارآمد دانستند و مخالفت خود را با آن اعلام ‌کردند.

صبح نو

آخرین گزارش‌ها درباره طرح کاربردی شبکه ملی اطلاعات از مخالفت‌ها با این طرح خبر می‌دهد

طرحی با انتقادات زیاد

هفته گذشته طرح کاربردی شبکه ملی اطلاعات با نام کامل «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم‌‌‌های ارائه‌‌دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» از سوی مجتبی رضاخواه در مجلس اعلام وصول شد؛ طرحی که گفته شد در پی مسدود ‌کردن تمام شبکه‌‌‌های اجتماعی خارجی است. جالب آنکه در همان موقع هم برخی نمایندگان مجلس آن را ناکارآمد دانستند و مخالفت خود را با آن اعلام ‌کردند.

رضاخواه: فیلترینگ خارجی‌ها باعث رشد مدل‌های داخلی نمی‌شود
روز گذشته بود که مجتبی رضاخواه، طراح این طرح در مصاحبه‌‌ای درباره طرح خود گفت: «طرح پیشنهادی اخیر در درجه اول برای حمایت از پلتفرم‌های پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات است و نباید موضوع فقط محدود به پیام‌رسان‌ها باشد.» وی در عین حال تاکید کرده است «فیلترینگ، کاربران را در مقابل پلتفرم‌های داخلی 
قرار می‌دهد. رضاخواه با مخالفت با «فیلترینگ سلیقه‌ای» تاکید کرد که باید حمایت‌های قانونی از پلتفرم‌های داخلی انجام شود اما نباید این حمایت به شکلی باشد که مدل‌های خارجی فیلتر شوند بلکه باید یک فضای رقابتی سالم به وجود بیاید. به باور رضاخواه، حاکمیت باید بتواند یک تضمین برای فضای رقابتی بین پلتفرم‌های پرکاربرد خارجی با نمونه‌های داخلی ایجاد کند و یک «حمایت هوشمندانه» از آنها انجام دهد.
نایب‌رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان باور دارد که فیلترینگ خارجی‌ها به‌هیچ‌وجه باعث رشد مدل‌های داخلی نمی‌شود.» رضاخواه در گفت‌وگو با دیجیاتو همچنین می‌گوید که نباید با اعمال اقداماتی چون فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های خارجی، کاربران را نسبت به پلتفرم‌های داخلی بی‌اعتماد كرد چراکه آنها با این فیلترینگ‌ها، در مقابل مدل‌های بومی قرار گرفته و احساس خوبی به این مساله ندارند: «آنچه باید در اولویت باشد، توسعه اقتصاد دیجیتال با استفاده حداکثری از توان شرکت‌‌‌های دانش‌بنیان داخلی است و نگاه سلبی و صرفاً مبتنی بر چالش‌‌‌های فرهنگی و در نظر نگرفتن ابعاد اقتصادی وابستگی زندگی روزمره مردم به پلتفرم‌‌‌های پرکاربرد، ما را به جایی نمی‌رساند.»
او همچنین در توییتر خلاصه طرح خود را اینطور برشمرد: «-صدای بخش خصوصی در نحوه اجرای سیاست‌ها و مقررات‌گذاری شنیده شود. -سیاست توسعه اقتصاد دیجیتال جایگزین نگاه سلبی شود. –عدم‌جامعیت قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال 88 و عدم‌ظرفیت آن برای حمایت از کسب‌وکارهای بومی.»
 
مجلس به دنبال اقتصاد دیجیتال است
با این حال مخالفت با آن طرح از همان مجلس کلید خورد. مجتبی توانگر در توییتی ضمن اعلام مخالفت خود اینگونه نوشت: «اینجانب به عنوان نماینده مردم، ضمن تاکید بر گسترش اقتصاد دیجیتال، توسعه شبکه ملی اطلاعات و گسترش توان حاکمیتی جمهوری اسلامی در فضای مجازی، با طرح ارائه‌شده در مجلس مخالفم. مسأله مجلس، اقتصاد است و دنبال اقتصاد دیجیتال است. امروز شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌‌ها محل ارتباط و ابزار کار مردم هستند و به‌خصوص کسب‌وکارهای خرد و معاش افراد زیادی به این فضا وابسته است. مسدود‌‌سازی شبکه‌های اجتماعی راهکاری سازنده‌ یا دست‌کم بهترین راه‌حل نیست، تعامل و پاسخگوكردن پلتفرم‌های خارجی دستورکار درست‌تری است. طبق فتوای روشن مقام معظم رهبری مورخ ۲۰/۱/۹۸، نقض حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی حرام شرعی است؛ لذا بخشی از طرح که با احرازهویت کاربران مرتبط است، در تضاد با آزادی و 
حریم خصوصی شهروندان قرار دارد؛ در عین حال که با اصول قانون اساسی نیز در تضاد آشکار است. توسعه شبکه ملی اطلاعات نیازمند اتخاذ تدابیر سازنده و تشویقی برای جلب مشارکت شهروندان و به‌خصوص افزایش تولیدات محتوایی و برنامه‌های کاربردی بومی است و تصمیماتی که ملت را به توسعه این شبکه بدبین کند، بالطبع مضر است. همچنین بی‌توجهی وزیر ارتباطات و دستگاه فرهنگی در این زمینه حتما پیگیری می‌شود.»
 
نیت‌شان خیر است اما راهش درست نیست
علاوه بر برخی از نمایندگان، مشخص بود که وزارت ارتباطات هم جزو مخالفان این طرح است؛ چه اینکه سابقه قبلی آنها در اینگونه موارد این نکته را تایید می‌‌کند. امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور در این‌باره گفت: این طرح، به موضوعاتی فراتر از ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی می‌پردازد و هدفی که پیش گرفته، اشتباه است. او همچنین معتقد است طرح مذکور بیشتر از آنکه شبیه به یک طرح مجلس باشد، مانیفستی برای مواجهه با اینترنت به شمار می‌آید. ناظمی معتقد است این طرح باید بازنویسی اساسی شود و طراحان این طرح دغدغه محتوای موجود در فضای مجازی را داشته‌اند و باور دارند که کاربران در معرض این محتوای نامناسب قرار گرفته‌اند اما راهی که انتخاب کرده‌اند، راه چندان درستی نیست. ناظمی می‌گوید که در قبال این تهدید، دو رویکرد وجود دارد: «یا باید خودمان محتوای فاخر و سالم بسازیم که مخاطب به سمت آن جذب شود یا اینكه خودمان برویم پلتفرم بسازیم. در مساله دوم اما ماجرا مثل این می‌ماند که ما از محتوای تلویزیون راضی نباشیم و
 از همین رو برویم خودمان یک شرکت تلویزیون‌‌‌سازی بزنیم.» ناظمی می‌گوید که ایجاد یک پلتفرم در ایران نیز چندان موفقیت‌آمیز نخواهد بود و دلایل این امر را چنین برمی‌شمرد: «این مساله نیازمند تعداد کاربران بسیار بالایی است تا بتواند به نقطه سر‌به‌سر سوددهی و موفقیت برسد و این امر با جمعیت آنلاین ایران همخوانی ندارد. اگر چین می‌تواند با «وی‌چت» این کار را بکند و پلتفرم ملی موفق بسازد، باید به بیش از یک میلیارد کاربرش نگاه کنیم؛ ضمن اینکه کاربر ایرانی دائما پلتفرم را با مدل‌های جهانی مقایسه می‌کند و از نگاهش این پلتفرم‌ها امتیاز پایین می‌گیرند. در کنار همه اینها بی‌اعتمادی را داریم که همواره با ما همراه بوده و عدم‌اعتماد عمومی نسبت به این پلتفرم‌ها وجود دارد.»
در آخرین موضع‌گیری‌ها یاسر جلالی، دستیار رییس سازمان تبلیغات هم این طرح را سطحی خوانده و آن را مورد انتقاد قرار داده است. وی در این‌باره نوشته است: «متن نگاشته‌شده عمق نداشت؛ احساس کردم که تدوین‌کنندگان محترم، برای اشراف بر مباحث اساسی شبکه ملی اطلاعات و مرور قواعد مرتبط با پلتفرم‌ها و الگوهای حکمرانی در دنیا وقت کافی نداشته‌اند.» او همچنین از ورود سازمان تبلیغات به این مساله خبر داده و وعده داد: «به همت دوستانم در دفتر مطالعه و پایش، نظرات تفصیلی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» آماده شد. امروز به صورت رسمی گزارش را برای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و متولیان طرح، ارسال خواهیم کرد.»
 

captcha
شماره‌های پیشین