sobhe-no.ir
1012
چهارشنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۹
7
گزارش

مستاجران بخوانند کدام قراردادهای اجاره مسکن مشمول وام ودیعه می‌شوند؟

بعد از مسکن، ماشین، ارز، طلا و مایحتاج عمومی حالا قیمت بلیت سفرهای خارجی هم به صورت نجومی بالا می‌رود

ایران، بهشت ایرلاین‌های خارجی

گزارش زهرا اردشیری / از زمانی که کشور ما هم درگیر ویروس منحوس کرونا شده تا به حال شرکت‌‌‌های هواپیمایی ضرر زیادی کرده‌اند چرا که پروازهای خارجی لغو شده‌ و بسیاری از هواپیماها زمینگیر شده‌اند. اما با این وجود چند وقتی است ایرلاین‌‌‌های خارجی با قیمت‌‌‌های نجومی در کشور یکه تازی می‌‌کنند. تا جایی که قیمت بلیت پرواز استانبول از 800 هزار تومان به 15 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت بیشتر پروازهای داخلی هم دو برابر شده است. این سوال پیش می‌‌آید که آیا نظارتی بر شرکت‌‌‌های هوایی به خصوص خارجی وجود دارد و آنها برای قیمت‌‌‌های سرسام‌آور خود تذکر دریافت می‌‌کنند یا نه و اینکه چرا پروازهای داخلی خودمان با حفظ پروتکل‌‌‌های بهداشتی دوباره شروع به کار نمی‌کنند.

صبح نو

بعد از مسکن، ماشین، ارز، طلا و مایحتاج عمومی حالا قیمت بلیت سفرهای خارجی هم به صورت نجومی بالا می‌رود

ایران، بهشت ایرلاین‌های خارجی

گزارش زهرا اردشیری / از زمانی که کشور ما هم درگیر ویروس منحوس کرونا شده تا به حال شرکت‌‌‌های هواپیمایی ضرر زیادی کرده‌اند چرا که پروازهای خارجی لغو شده‌ و بسیاری از هواپیماها زمینگیر شده‌اند. اما با این وجود چند وقتی است ایرلاین‌‌‌های خارجی با قیمت‌‌‌های نجومی در کشور یکه تازی می‌‌کنند. تا جایی که قیمت بلیت پرواز استانبول از 800 هزار تومان به 15 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت بیشتر پروازهای داخلی هم دو برابر شده است. این سوال پیش می‌‌آید که آیا نظارتی بر شرکت‌‌‌های هوایی به خصوص خارجی وجود دارد و آنها برای قیمت‌‌‌های سرسام‌آور خود تذکر دریافت می‌‌کنند یا نه و اینکه چرا پروازهای داخلی خودمان با حفظ پروتکل‌‌‌های بهداشتی دوباره شروع به کار نمی‌کنند.

بسیاری از خانواده‌ها که بستگان آنها در خارج از کشور زندگی می‌‌کنند یا دانشجوهای خارج کشور مجبور به سفر‌‌‌های اضطراری هستند. آنها بلافاصله بعد از باز شدن پنجره‌‌‌های خرید بلیت سفرهای خارجی اقدام به خرید می‌کنند. یکی از شرکت‌های هواپیمایی که در این مدت با هزینه‌های بالا اقدام به جابه‌جایی مسافران کرده، ترکیش‌ایر است؛ اما این شرکت هواپیمایی روز گذشته برای چهارمین بار پروازهای خود را لغو کرد. این در حالی است که این خط هوایی هنوز پول مسافران قبلی را پرداخت نکرده است و البته برای سفرهای خود هزینه‌های بالایی هم دریافت می‌کند. حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به اینکه این برای چندمین بار است که یک شرکت هواپیمایی خارجی دست در جیب مردم می‌کند، گفت: «این مبالغ پول‌های مردم و منابع مالی کشور است و این شرکت هواپیمایی سعی می‌کند منابع مالی خود را از این طریق جبران کند.»
 رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران توضیح داد: «بسیاری از ایرلاین‌های داخلی هنوز پرواز‌های خود را به این کشور انجام نداده‌اند، اما این شرکت‌ها به راحتی با باز‌کردن سامانه، پول‌های مردم را به جیب خود می‌زنند.» او با اشاره به اینکه از ابتدای تابستان این چهارمین بار است که ترکیش‌ایر سیستم‌ها را باز كرده و شروع به فروش بلیت‌های خود می‌کند، افزود: «این شرکت با اعلام این وضعیت که به زودی پرواز‌ها برقرار می‌شود، مسافران را جذب می‌کند، اما با وجود این باز هم انجمن شرکت‌های هواپیمایی تذکر‌های لازم را می‌دهد که ممکن است این بار هم پرواز‌ها عقب بیفتند و مسافران دست نگه دارند.» به گفته این مقام مسوول این اقدامات نشان‌‌دهنده آن است که نمی‌توان به راحتی به این شرکت هواپیمایی اطمینان کرد.
 
ایران مرزهای هوایی خود را باز کند
او با اشاره به اینکه کشور ایران تمایل دارد مرز‌های هوایی خود را برای پرواز‌های خارجی باز کند، افزود: «باید هرچه سریع‌تر مراودات با کشور‌های مختلف برقرار شود چرا که در این شرایط کرونایی آسیب بسیار زیادی به شرکت‌های هواپیمایی وارد شده و ما هم برای جبران بخشی از این خسارت‌ها نیاز داریم که این پرواز‌ها را برقرار کنیم.» رفیعی با بیان اینکه در این شرایط یکی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی با انجام پرواز‌های خارجی در ایران یکه‌تازی می‌کند و با هر قیمتی که تمایل دارد به دلیل نیاز مسافران بلیت‌های خود را به فروش می‌رساند، افزود: «باید در این زمینه نظارت‌ها و رایزنی‌ها با سایر شرکت‌های هواپیمایی با دقت بسیار بیشتری صورت گیرد.» رفیعی بیان کرد: «متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی خارجی در این زمینه بدون هیچ اعلام قبلی پرواز را به تعلیق می‌اندازند و چنین اقداماتی باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای مسافران و در نتیجه دفاتر خدمات مسافرتی می‌شود.»
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: «هنوز برخی از دفاتر مطالبات بسیار زیادی از شرکت‌های هواپیمایی‌ خارجی دارند و بخش عمده‌ای از مبالغ هنوز بازگردانده نشده است.»
 
پرواز استانبول، 15 میلیون تومان
 رفیعی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال ۹۸ به دلیل افزایش پرواز‌های خارجی توسط ایرلاین‌های داخلی و ایجاد رقابت سالم، نرخ بلیت مسیر 
تهران-‌استانبول بین ۸۰۰ هزار تا دو میلیون تومان بوده، اما هم‌اکنون قیمت مسیر تهران‌-استانبول توسط ایرلاین‌های خارجی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان شده است، تصریح کرد: با توجه به اینكه بخش عمده‌ای از مردم نیاز دارند این سفر‌ها را انجام دهند، بنابراین بلافاصله بعد از باز شدن سیستم‌های فروش، بلیت‌ها خریداری می‌شوند. به طور مثال اگر روزانه یک پرواز هم در این بخش انجام شود، ۵۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز این شرکت‌های هواپیمایی خارجی تامین می‌شود. او یادآور شد: ایرلاین‌های داخلی از زمان شیوع ویروس کرونا هیچ مسافر توریستی را برای مسیر‌های خارجی جابه‌جا نمی‌کنند، اما پرواز‌های محدودی را به کشور‌های مختلف برای مسافرانی که اقامت دارند یا دانشجو هستند، انجام می‌دهند. همچنین بررسی‌‌‌های خبرنگار «صبح‌نو» نشان می‌دهد که یکی از خطوط عربی معروف حاشیه خلیج‌فارس نیز بلیت پرواز تهران به استانبول با توقف در پایتخت این کشور را به قیمت حدود 49 میلیون تومان نرخ‌گذاری کرده است. 
 
خودم این موضوع را پیگیری می‌‌کنم
یوسف داوودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی هم درباره وضعیت بهای بلیت پروازهای خارجی به «صبح‌نو» می‌گوید: «قرار بر این بود که هواپیماها با نصف سرنشین پرواز کنند و قیمت بلیت را بالا ببرند تا با این کار توجیه اقتصادی داشته باشند اما این قیمت‌‌هایی که می‌‌شنویم اصلا کارشناسی‌شده نیست و در درازمدت به ضرر صنعت هواپیمایی است. حتما باید نظارتی روی قیمت‌ها انجام شود.» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه می‌دهد: «البته موضوع گران‌شدن بلیت‌های هواپیما فقط مختص شرکت‌های هواپیمایی خارجی نیست بلکه پروازهای داخلی هم چندبرابر شده‌اند. بنده این موضوع را در کمیسیون مطرح خواهم کرد و حتما به آن رسیدگی خواهد شد.» داوودی همچنین با اشاره به اینکه معلوم نیست ویروس کرونا تا چه زمانی در کشور باشد، می‌گوید: «در سال‌های آینده صنعت هواپیمایی در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و تا آن زمان، بدیهی است قیمت بلیت هواپیما افزایش یابد. با توجه به اینکه امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما وجود ندارد، ممکن است نهادهای مربوطه سفرهای هوایی را تا میزان چشمگیری کاهش دهند. هرچه تعداد پرواز در یک مسیر کمتر باشد، به همان میزان قیمت بلیت رفت و برگشت افزایش می‌یابد اما شرکت‌های هوایی باید کنترلی بر این قیمت‌ها هم داشته باشند.»
 
پاسخ سوالات مردم در پیچ و خم فرایند اداری
برای پیگیری سوال‌هایی که در گزارش مطرح شده است با روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور تماس گرفتیم اما با وجود قول همکاری مدیر این مرکز بعد از ساعت‌ها تماس و پیگیری، اعلام شد که برای پاسخگویی باید بوروکراسی اداری انجام شود، در غیر این صورت پاسخی داده نمی‌شود. این در حالی است که خبرنگاران به عنوان نماینده افکارعمومی به دنبال پاسخ‌هایی قانع‌کننده از سوی مسوولان هستند تا شاید کمی از مشکلات مردم حل شود. در چنین شرایطی محول ‌کردن ارائه پاسخ به انجام روندهای اداری شائبه فرار از پاسخگویی را برای رسانه و نیز مردم به وجود می‌آورد.

captcha
شماره‌های پیشین