sobhe-no.ir
1012
چهارشنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۹
6
نکته

اندر حکایت پاسخگو نبودن مسوولان

زهرا اردشیری خبرنگار گروه زندگی

«صبح‌نو» از اختیاری کردن حضور دانش‌آموزان در مدارس تنها پس از سه ‌روز گزارش می‌دهد

عقب‌نشینی دولت از آموزش حضوری

گزارش عارف چراغی / تصمیم‌گیری‌ها درباره وضعیت بازگشایی مدارس آن‌قدر متنوع شده است که هر چند وقت یا چندساعت یکبار خبر جدیدی در این باره می‌شنوید. بالاخره پس از اعتراضات و انتقادات فراوان روز گذشته وزارت آموزش‌و‌پرورش تنها بعد از سه روز تغییری در تصمیمات خود ایجاد کرد و حضور فیزیکی در مدرسه را برای دانش‌آموزان اختیاری کرد.

صبح نو

«صبح‌نو» از اختیاری کردن حضور دانش‌آموزان در مدارس تنها پس از سه ‌روز گزارش می‌دهد

عقب‌نشینی دولت از آموزش حضوری

گزارش عارف چراغی / تصمیم‌گیری‌ها درباره وضعیت بازگشایی مدارس آن‌قدر متنوع شده است که هر چند وقت یا چندساعت یکبار خبر جدیدی در این باره می‌شنوید. بالاخره پس از اعتراضات و انتقادات فراوان روز گذشته وزارت آموزش‌و‌پرورش تنها بعد از سه روز تغییری در تصمیمات خود ایجاد کرد و حضور فیزیکی در مدرسه را برای دانش‌آموزان اختیاری کرد.

از وقتی که ویروس کرونا آمد و ماندنی شد، صفای کلاس‌های مدرسه و شلوغی زنگ‌های تفریح هم برای دانش‌آموزان تبدیل به خاطره شد؛ خاطره‌ای که به انتظار خداحافظی این ویروس تاج‌دار نشسته است تا بار دیگر هیاهوی دانش‌آموزان، سکوت مدرسه را بشکند. هرچند کرونا درماه‌های اولیه شیوع خود، مدارس را به تعطیلی کشاند اما قدرتش به تعطیلی آموزش نرسید و سال تحصیلی گذشته با تمام مشکلات و چالش‌هایش، از طریق آموزش‌های تلویزیونی، مجازی و توزیع درسنامه‌ها به مناطق محروم سپری شد. اما در روزهای ابتدایی آغاز سال جدید تحصیلی وزارت آموزش‌و‌پرورش تصمیم گرفت سال جدید در تقویم آموزشی را به صورت حضوری اجرایی کند. حاجی‌بابایی به‌عنوان ارشدترین مسوول وزارت آموزش‌و‌پرورش در کشور بر این باور بود که اگرچه در ابتدای شیوع کرونا در جهان، همه جهانیان شوکه شده‌اند اما حالا بعد از گذشت هفت ماه از پیدا شدن سروکله آن به کشور، دیگر شوکه شدن معنایی ندارد و چون نمی‌توان برای پایان آن زمانی را متصور شد، باید زیستن با آن را برنامه‌ریزی کرد.  فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری یا غیرحضوری موضوعی است که نه فقط در ایران بلکه در سراسر دنیا پس از شیوع کرونا مورد توجه قرار گرفته و روش‌های مختلف هم اجرا شده است. آنچه مهم و اولویت اصلی بود اینکه سلامتی دانش‌آموزان حفظ شود و فرایند آموزشی در سال تحصیلی جدید هم به شکل صحیح و مطلوب تداوم داشته باشد. 
مدارس در سراسر ایران از روز شنبه پانزدهم شهریور به‌طور همزمان بازگشایی شدند. هرچند روز اول به‌دلیل شرایط کرونایی بوی ماه مهر هر سال را نمی‌داد اما نویدبخش فصلی نو از تلاش، تحرک و پویایی نسل آینده‌ساز مملکت بود. با این وجود از همان روز اول هم می‌شد نگرانی والدین را از حضور فرزندان‌شان در مدرسه دید. این موضوع در گفت‌وگوهای‌شان با یکدیگر، اعتراضات‌شان به مدرسه و غیبت فرزندان‌شان در روزهای ابتدایی سال تحصیلی به شدت مشهود بود. اما برخی دیگر از والدین نگران نحوه حضور و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی فرزندشان در مدرسه بودند به‌طوری که تعدادی از والدین تا یکی، دو روز گذشته تصور نمی‌کردند در کنار اظهارنظرهای گوناگون درباره نحوه بازگشای مدارس، فرزندان‌شان هم تا این حد شوق رفتن به مدرسه را داشته باشند. والدین نگران از شیوع کرونا هم اذعان دارند که بچه‌ها هفت‌ماه از خانه‌نشینی و دور بودن از دوستان و همکلاسی‌های خود خسته شده‌اند و حالا با شنیدن خبر فعالیت مدارس به صورت حضوری خواهان شرکت در کلاس‌های درس هستند که به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی خود بچه‌ها ما آن‌ها را منع کردیم. مدیران و معلمان مدرسه هم طرف دیگر ماجرا هستند که در این قشر هم نظرات مختلفی وجود دارد اما اغلب آنان بر این نظرند که هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری و کلاس درس شود. تجربه فعالیت در فضای مجازی و شبکه شاد طی ماه‌های اولیه شیوع کرونا در کشورسبب شده تا برخی معلمان شیوه حضور دانش‌آموز در کلاس را بر آموزش مجازی ترجیح دهند. گزارش‌های میدانی و تصاویر منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد در سه روز ابتدایی بازگشایی مدارس اکثر دانش‌آموزان به همراه یکی از والدین در مدرسه حاضر شدند. 
همه این نگرانی‌ها از سوی والدین و نقدها از سوی کارشناسان سبب شد که وزارت آموزش‌و‌پرورش برنامه‌ریزی جدیدی برای سال تحصیلی پیش رو داشته باشد. به‌طوری که دکتر حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش روز گذشته با حضور در شبکه خبر اعلام کرد: «از ابتدا هم آموزش حضوری در مدارس الزامی نبود. ما از ابتدا هم گفتیم اولویت ما آموزش حضوری است و آموزش حضوری را مناسب‌تر می‌دانیم اما شنیده شد برخی مدارس غیردولتی یا دولتی الزام کرده بودند که حتماً دانش‌آموزان باید حضور پیدا کنند. ما گفتیم وظیفه ما ارائه خدمات آموزشی به همه دانش‌آموزان است تا هیچ دانش‌آموزی از آموختن محروم نباشد.» وی ادامه داد: «ما روی آموزش حضوری تاکید دارید چرا‌که کارکرد پرورشی و فرهنگی هم مدرسه دارد و محتوای آموزشی هم با حضور بیشتر عرضه می‌شود اما اگر کسانی به هر دلیلی از آموزش حضوری استفاده کردند بیمار هستند یا خانواده نگرانی دارد می‌توانند از آموزش‌های دیگری که پیش‌بینی کردیم استفاده کنند.»
دولت نیز از حمایت خود درباره حضور فیزیکی دانش‌آموزان عقب‌نشینی کرد. البته رییس‌جمهوری در مراسم بازگشایی مدارس به‌صورت ویدیوکنفرانس اعلام کرد: «همانطور که در ماه‌های گذشته ثابت کردیم دوگانه نان و جان و دوگانه سلامت و دیانت ناصحیح است؛ امروز نیز همه ما و دانش‌آموزان و معلمان ثابت می‌کنیم که دوگانگی سلامت و آموزش و دوگانگی خانه و مدرسه نادرست است» اما همین عدم حضور فیزیکی او برای نواختن زنگ مدرسه و شرکت در مراسم به‌صورت مجازی کافی بود تا مردم باور نکنند دوگانه «سلامت و آموزش» بی‌معناست. به همین دلیل روز گذشته علی ربیعی به‌عنوان سخنگوی آن در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت:
« ستاد ملی کرونا در تصمیمات آموزشی مدارس، همه ابعاد آن را مورد توجه قرار داد. اعم از آینده دانش‌آموزان، ضرورت تحرک و دریافت آموزش بهتر و اینکه اجتماعی شدن و شیوه استفاده از فضای مجازی را تمرین کنند.»
همچنین دیروز آقای اسحاق جهانگیری هم در بازدید از یکی از مدارس منطقه شهر تهران با تبریک فرارسیدن بهار تعلیم و تربیت با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های سال جاری نحوه بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی بود، اظهارکرد: براساس اعتمادی که مردم به آموزش‌و‌پرورش و معلمان دارند، اطمینان دارم آموزش‌و‌پرورش قادر خواهد بود بهتر از سایر دستگاه‌ها، برنامه‌های مراقبتی و کنترلی را اجرا کند تا خانواده‌ها دغدغه‌ای نسبت به سلامت فرزندان خود نداشته باشند. البته براساس آنچه که 
وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز اعلام کرده است، خانواده‌ها هیچ اجباری برای نحوه آموزش فرزندان خود ندارند.» اگرچه تمام این اعتراضات سبب شد آموزش‌و‌پرورش یک بار دیگر تغییری در تصمیمات خود ایجاد کند و حضور فیزیکی در مدرسه را اختیاری کند. اما پیامدی که بر جای گذاشت این است که 
با توجه به جمعیت میلیونی مخاطبان آموزش‌و‌‌پرورش تبعات این تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و اعلام اخبار متفاوت درباره نحوه فعالیت مدارس و حضور دانش‌آموزان، چه پیامی را به جامعه مخابره خواهد کرد؟

captcha
شماره‌های پیشین