sobhe-no.ir
1012
چهارشنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۹
12
گزارش

«۹۹» عادل فردوسی‌پور در انتظار مجوز ساترا

صحبت‌های سازندگان فیلم کوتاه «برادر» درباره فاجعه هفدهم شهریور در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

ریسک کردیم

یکی از آثاری که همزمان با سالروز قیام هفدهم شهریور در رسانه ملی و فضای مجازی منتشر شد، فیلم کوتاه «برادر» بود؛ فیلمی به کارگردانی مهدیه محمدی و تهیه‌کنندگی محدثه پیرهادی که محصول باشگاه فیلم سوره است. خانم محمدی پیش از «برادر» تجربه ساخت فیلم کوتاه نداشته و به نوعی این فیلم کوتاه نخستین اثر داستانی کوتاه این کارگردان جوان به حساب می‌‌آید. خود فیلم اما یک اثر مردانه است؛ داستانی که شخصیت‌هایش چند مرد هستند و داستان‌شان در گیرودار مبارزات انقلابی با ماموران رژیم شاهنشاهی می‌‌گذرد. کاری که به خاطر روایت در دهه 50 به خودی خود پردردسر است و اعتماد به یک کارگردان کار اولی برای چنین فیلمی هم کار پرریسکی است که البته باشگاه فیلم سوره آن را انجام داده. نتیجه کار البته قابل دفاع از آب درآمده؛ یک کار کوتاه با مضمون انقلابی که داستانش را سرراست روایت می‌کند و به لحاظ کارگردانی هم طوری از آب درآمده که می‌‌توان به آینده کارگردان جوانش امیدوار بود.

صبح نو

صحبت‌های سازندگان فیلم کوتاه «برادر» درباره فاجعه هفدهم شهریور در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

ریسک کردیم

یکی از آثاری که همزمان با سالروز قیام هفدهم شهریور در رسانه ملی و فضای مجازی منتشر شد، فیلم کوتاه «برادر» بود؛ فیلمی به کارگردانی مهدیه محمدی و تهیه‌کنندگی محدثه پیرهادی که محصول باشگاه فیلم سوره است. خانم محمدی پیش از «برادر» تجربه ساخت فیلم کوتاه نداشته و به نوعی این فیلم کوتاه نخستین اثر داستانی کوتاه این کارگردان جوان به حساب می‌‌آید. خود فیلم اما یک اثر مردانه است؛ داستانی که شخصیت‌هایش چند مرد هستند و داستان‌شان در گیرودار مبارزات انقلابی با ماموران رژیم شاهنشاهی می‌‌گذرد. کاری که به خاطر روایت در دهه 50 به خودی خود پردردسر است و اعتماد به یک کارگردان کار اولی برای چنین فیلمی هم کار پرریسکی است که البته باشگاه فیلم سوره آن را انجام داده. نتیجه کار البته قابل دفاع از آب درآمده؛ یک کار کوتاه با مضمون انقلابی که داستانش را سرراست روایت می‌کند و به لحاظ کارگردانی هم طوری از آب درآمده که می‌‌توان به آینده کارگردان جوانش امیدوار بود.

به بهانه انتشار این اثر با تهیه‌کننده و کارگردان آن گفت‌وگو کردیم. محمدی، کارگردان فیلم کوتاه «برادر» در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره شرایط تولید فیلم گفت: پیش‌تولید کار «برادر» حدودا یک ماه به طول انجامید که برای یک فیلم کوتاه زمان زیادی است. دلیل آن هم وسواس من به عنوان کارگردان و هم بعضی مسائل تولیدی بود؛ مثلاً یکی از مشکلات ما این بود که فیلمبرداری در زمان تابستان انجام شد، در حالی‌که فضای کار مربوط به زمستان است. از طرفی هم به دنبال لوکیشنی بودیم که به فضای داستان و مقطع زمانی دهه 50 بخورد و پیدا ‌کردن لوکیشن‌‌‌های متناسب با این فضا در شهر تهران واقعا کار سختی بود.  شما تصور کنید خیلی از کوچه‌‌‌های مرکز تهران خانه‌‌‌های قدیمی دارند، ولی بافت قدیمی‌‌ای که هیچ آپارتمان جدید و نو‌‌سازی در آن نباشد، واقعا به سختی پیدا می‌‌شود.
کارگردان فیلم کوتاه برادر ادامه داد: فیلمبرداری ما در تابستان بود و زاویه تابش خورشید در فصل تابستان طبیعتاً شدیدتر از آفتاب زمستان است. من برای یافتن زاویه متناسب و اینكه زمان مناسب روز که زاویه آفتاب و زوایای سایه‌ها متناسب حال و هوای فیلم ما باشد را پیدا كنم، نزدیک به یک ماه هر روز به لوکیشن‌‌‌های انتخابی می‌‌رفتم تا بتوانم زمان مناسبِ روز را برای فیلمبرداری پیدا کنم.  محمدی درباره درونمایه نسبتاً مردانه‌ و گونه اکشن فیلم برادر گفت: فیلم برادر حال و هوای مردانه‌‌ای دارد، هم به لحاظ داستانش اینطور است و هم بازیگر زن در کار نیست؛ دلیل این فضا هم فیلمنامه کار است و تعمدی برای آن وجود نداشته. ببینید در یک فیلم واقعاً همه چیز به فیلمنامه برمی‌گردد. من باید بتوانم با فیلمنامه ارتباط برقرار کنم که از آن یک کار قابل قبول جلوی دوربین ببرم.  
مهدیه محمدی درباره تجربه همکاری با باشگاه فیلم سوره به‌عنوان نخستین کارگردان زن این مجموعه گفت: واقعیتش این است که خیلی از ارگان‌ها شعار حمایت از فیلمسازان جوان و کارگردانان زن را می‌‌دهند، ولی وقتی وارد گفت‌وگو و بررسی شرایط تولید می‌‌شویم، طوری با زنان فیلمساز برخورد می‌‌شود که انسان عطای کار را به لقایش می‌بخشد؛ اما باشگاه فیلم سوره در عمل طوری با ما برخورد کرد که واقعاً شرایط تولید کار به خوبی مهیا شد؛ حتی تهیه‌کننده کار هم خانم پیرهادی بودند که باوجود آنکه ایشان هم خانم هستند، ولی محدودیت خاصی برای تولید کار برای ما پیش نیامد و تمرکز ما صرفاً بر فرایند تولید فیلم بود. از این جهت آقای شفاه و آقای دارابی واقعا به من که تجربه فیلم کوتاه نداشتم، اعتماد ‌کردند و اجازه دادند که کار برادر را جلوی دوربین ببریم و شرایط طوری است که دوست دارم همکاری با باشگاه را دوباره تجربه کنم.
مهدیه محمدی در پایان اذعان کرد: اتفاق جالبی که برای فیلم ما افتاد این بود که جشنواره‌‌هایی مانند عمار و مقاومت تقریباً کار ما را نادیده ‌گرفتند؛ مثلا جشنواره عمار کار ما را که هفت دقیقه است، در بخش نیمه‌بلند پذیرفت و طبیعتاً کار ما نیمه‌بلند نبود و باید با کارهای کوتاه قیاس می‌‌شد یا جشنواره مقاومت کلاً کار ما را رد کرد و فاقد شایستگی لازم دانست، در حالی که جشنواره فیلم تهران کار را پذیرفت و اتفاقاً هیات انتخاب آن جشنواره هم بسیار به کار لطف داشتند.
تهیه‌کننده فیلم کوتاه برادر هم درباره تجربه ساخت این اثر در گفت‌وگو با ما گفت: قبل از کار «برادر» تیزر فرهنگی چرخ را به کارگردانی خانم محمدی ساخته بودیم که تجربه شیرینی بود و به باز هم به دنبال فیلمنامه‌‌ای بودیم که با همکاری ایشان پیش ببریم که به فیلمنامه برادر رسیدیم.
پیرهادی درباره انطباق فیلمنامه با یکی از داستان‌‌‌های کوتاه انتشارات شهرستان ادب گفت: این فیلمنامه را یاسین پورعزیزی نوشته بود که برداشت آزادی از داستان کوتاه «این و آن» نوشته مریم زکریایی بود؛ اما قصه ما به طور کامل منطبق بر داستان نبود و روایت‌ها و شخصیت‌ها به داستان اضافه شده بود. به نوعی می‌‌توان گفت داستان «برادر» الهام‌گرفته از داستان کوتاه «این و آن» بود. تهیه‌کننده فیلم کوتاه برادر ادامه داد: اوایل سال 97 باشگاه فیلم سوره پروژه‌ای را آغاز کرد که در آن قرار بود یک مجموعه فیلم با مضامین انقلابی در دل قصه‌‌هایی از دهه 60 تولید شود.
پیرهادی درباره محدودیت‌‌هایی که ممکن است برای زنان فیلمساز به وجود آید، گفت: بیشتر سختی‌‌‌های تولید بعد از اتمام کار فراموش می‌شود اما نفس زن‌بودن تهیه‌کننده و کارگردان این اثر به خودی خود می‌‌توانست مشکلاتی را برای تولید فیلم پیش آورد. این کار هم سختی‌‌هایی داشت که با حمایت آقای شفاه و آقای دارابی برطرف شد و ما توانستیم کار را پیش ببریم؛ البته فرایند تولید به جهت آنکه کار تاریخی بود، بیشتر لوکیشن‌‌‌های ما هم خارجی بود و 
به‌خودی‌خود سختی‌‌هایی داشت. یک مشکل دیگر ما هم این بود که داستان ما مربوط به زمستان بود، ولی فیلمبرداری کار در چله تابستان، یعنی اواسط مرداد انجام می‌‌گرفت. توجه به جزئیات این موضوع کار بسیار سختی بود؛ اما در مجموع باید بگویم که برخلاف بسیاری از نهادها و ارگان‌ها مجموعه باشگاه فیلم سوره و شخص آقای شفاه و همکاران تولید نگاه مردسالارانه‌‌ای نداشتند و تعامل خوبی در فرایند تولید فیلم شکل گرفته بود.
 

captcha
شماره‌های پیشین