sobhe-no.ir
1008
شنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
11
نکته

تاکتیک‌‌‌های رسانه‌‌ای آمریکا برای اعتماد‌‌سازی

نامه سوزناک شهید قاسم سلیمانی به سردار حسین پورجعفری، سه سال قبل از شهادت در حلب

قول می‌دهم اگر رفتم بدون تو وارد بهشت نشوم

دهم آبان‌1395 یعنی دقیقا سه سال و یک ماه قبل از شهادت، حاج قاسم سلیمانی در حلب نامه‌ای نوشته است به سردار شهید حسین پورجعفری که یارغار حاج قاسم بوده است. با این حال متن نامه که برای خداحافظی نوشته شده است در جای جای خودش دردهای حاج قاسم در فراق یارانش را به تصویر می‌کشد. سردار ما در این نامه تک‌تک را نام می‌برد از کسانی که شهادت‌شان را به چشم دیده است و در اصطلاح در حال دردودل با رفیق همیشگی‌اش است و خوشحال است که بالاخره او از وی جدا شده است. مهدی بختیاری، کارشناس مسائل نظامی درباره این نامه معتقد است: «برهه‌ای از سال‌٩٥ برای حاج قاسم بسیار سخت بود. برداشت شخصی من این است كه با این نامه ناز #حسین_پورجعفری رو می‌كشه و بهش میگه: حسین جان! برگرد پیشم...» هنگامی که زینب سلیمانی، دختر سردار شهید در مراسم تشییع حاج قاسم درباره شهید پورجعفری صحبت کرد دیگر باید مطمئن می‌شدیم که این دو عاشق هم بودند. تعابیر حاج قاسم هم درباره رفیقش را ببینید: «حسین عزیز، تو نسبتی با من داشتی که حتما فرزندانت با شما و شما با فرزندانت نداشته‌ای و فرزندانم هم با من نداشته‌اند. همیشه نه تنها از جسمم مراقبت می‌کردی، بلکه مراقب روحم هم بودی. اصرار به استراحت، اصرار به خوردن، خوابیدن و . . بیش از احساس یک فرزند به پدرش بود. بیست سال اخیر پیوسته مراقبت کردی که تمام وقت من صرف اسلام و جهاد شود و اجازه ندادی وقت من بیهوده هدر رود.» بی‌حکمت نیست که سردار پورجعفری در لحظه شهادت هم در کنار مراد خود حاج قاسم سلیمانی بود. متن کامل نامه به شرح ذیل است:

صبح نو

نکته

تاکتیک‌‌‌های رسانه‌‌ای آمریکا برای اعتماد‌‌سازی

رضا یگانه‌شکیب، عضو هیات علمی کالج سانتامونیکا در کالیفرنیا درباره مدل اعتماد‌‌سازی رسانه‌‌‌های آمریکایی سخنان جالبی گفته که بخشی از آن را بخوانید:  اكثر مردم آمریکا به رسانه‌‌‌های این کشور اعتماد دارند چرا که آنها از زمان کودکی زیر تبلیغات رسانه‌‌ای‌-هالیوودی قرار دارند که آمریکا را متفاوت و خارق‌العاده جلوه می‌دهند و هویت آنها در چنین تبلیغاتی شکل گرفته است. این باور به آنها 
القا شده که دید خاصی به کشورشان داشته باشند و غرق در دریایی از تبلیغات شوند که آمریکا را یک پدیده استثنایی بدانند و عنوان‌هایی مانند منحصربه‌فردبودن، خارق‌العاده و شماره‌یک‌بودن آمریکا را بپذیرند. همزمان همان رسانه‌‌‌های هالیوودی درباره موفقیت‌‌‌های نظامی آمریکا به مبالغه عظیمی دست می‌‌زنند و جنگ‌افزارها را به گونه‌‌ای قشنگ نشان می‌‌دهند و از تاکتیک‌‌‌های رسانه‌‌ای هم استفاده می‌‌کنند که مخاطب آمریکایی از آن لذت ببرد چرا که آن را موفقیت و عظمت کشورشان می‌دانند. صرف‌نظر از اینکه چنین سلاح‌هایی در کجا استفاده می‌ شود و برای نمونه چگونه مردم یمن را قتل عام می‌‌کند، اینها مواردی هستند که مردم آمریکا به آن هرگز فکر نمی‌کنند؛ بنابراین مخاطب آمریکایی در چنین حبابی از تخیلات زندگی می‌‌کند و برایش سخت است که به سخنان متفاوت و رسانه‌‌‌های جایگزین توجه کند.
 
 

captcha
شماره‌های پیشین