sobhe-no.ir
1007
چهارشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۹
15
خبر

ساخت برنامه تازه عادل فردوسی‌پور با اسپانسری فیلیمو این VOD را در مقابل ساترا قرار می‌دهد

بازگشت از پنجره

گزارش مصطفی وثوق‌کیا / هر از گاهی خبرهایی از فردوسی‌پور به گوش می‌رسد که می‌خواهد برنامه جدیدی در حوزه فوتبال بسازد. آخرین تجربه وی با نام «کلاسیکو» که قرار بود ادامه‌دار باشد که در همان برنامه اول متوقف شد. با این حال سودای «نود» همچنان در ذهن فردوسی‌پور است و گفته شده او این‌بار با «نود نو » خواهد آمد؛ امری که باتوجه به مسیر پیش‌رو کمی دشوار خواهد بود.

صبح نو

ساخت برنامه تازه عادل فردوسی‌پور با اسپانسری فیلیمو این VOD را در مقابل ساترا قرار می‌دهد

بازگشت از پنجره

گزارش مصطفی وثوق‌کیا / هر از گاهی خبرهایی از فردوسی‌پور به گوش می‌رسد که می‌خواهد برنامه جدیدی در حوزه فوتبال بسازد. آخرین تجربه وی با نام «کلاسیکو» که قرار بود ادامه‌دار باشد که در همان برنامه اول متوقف شد. با این حال سودای «نود» همچنان در ذهن فردوسی‌پور است و گفته شده او این‌بار با «نود نو » خواهد آمد؛ امری که باتوجه به مسیر پیش‌رو کمی دشوار خواهد بود.

فیلیمو؛ مقصد فردوسی‌پور
در آخرین ساعات نهم شهریور رسانه‌ها خبر دادند که عادل فردوسی‌پور برنامه‌ای با عنوان «نود نو» با ساختاری مشابه برنامه نود خواهد ساخت و با آغاز لیگ برتر فوتبال به صورت هفتگی روانه آنتن خواهد کرد، البته از دریچه فضای مجازی. این خبر می‌گفت که مقصد فردوسی‌پور برای نمایش این برنامه یکی از پلتفرم‌های مجازی است. در حال حاضر وی‌اودی‌های زیادی در کشور فعالیت می‌کنند با این حال چند نمونه شاخص راه خود را از سایرین جداکرده و در پیشانی بازار قرار دارند. اکران‌های آنلاین و سریال‌های شبکه نمایش خانگی هم در دو  وی‌اودی مشهور عرضه می‌شود. با این حال خبرنگار «صبح‌نو» 
کسب اطلاع کرد که در صورت کسب مجوزهای لازم برای ساخت و پخش این برنامه «فیلیمو» میزبان برنامه جدید عادل فردوسی‌پور خواهد شد. اولین تجربه برنامه‌سازی ورزشی فردوسی‌پور خارج از صداوسیما هم که «کلاسیکو» بود در فیلیمو رقم خورد و در حالی که خبرهای زیادی مبنی بر استقبال زیادی از آن منتشر شد با این حال به‌دلیل عدم زیرساخت لازم بسیاری از مردم موفق به تماشای آن برنامه در موعد خود نشدند و این مسأله در حالی است که به احتمال زیاد این برنامه جدید به صورت زنده پخش می‌شود که باید برای رفع مشکلات آن فکری جدی کرد. البته سایت دیجیاتو هم دراین باره نوشته است: «این برنامه احتمالاً به صورت انحصاری در پلتفرمی پخش نخواهد شد و فیلیمو و کافه بازار قطعاً جزو پلتفرم‌های میزبان این برنامه خواهند بود و نماوا نیز به احتمال زیاد در پخش و تولید این برنامه نقش خواهد داشت.»

موانع پیش پای فردوسی‌پور برای ساخت برنامه در فضای مجازی
حضور در فضای مجازی ریسکی است که این روزها جلوی پای عادل فردوسی‌پور است. او یکبار با تک برنامه «کلاسیکو» به صورت غیرزنده این طعم را چشیده است. هر چند یک بار در حالی که هنوز وی‌او‌دی‌ها اینقدر قدرتمند نبودند وی برنامه‌ای برای یورو ساخت که با ناکامی مطلق مواجه شد اما این روزها کمی اوضاع متفاوت است. با این حال شرایط برای ساخت برنامه‌ای با عنوان برند نود یا مشابه آن برای فردوسی‌پور راحت هم به نظر نمی‌رسد.
1-ساترا: یکی از موانع پیش روی برنامه جدید عادل فردوسی‌پور ساتراست که تنطیم‌گری بازار وی‌اودی‌ها را بر عهده دارد و دو وی‌اودی اصلی یعنی نماوا و فیلیمو هم برای اخذ مجوز از ساترا اقدام کردند و خبر نهایی‌اش هم منتشر شد. با این حساب فیلیمو هم می‌داند که باید با جلب نظر ساترا برنامه‌اش را منتشر کند و در این مورد خاص مسأله حساس‌تر است. هفته قبل بود که صدور مجوز از سوی ارشاد برای برنامه ترکیبی به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی با واکنش سریع ساترا مواجه شد با این حال ورود محمدمهدی طباطبایی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی مناقصه‌ای را شکل داد هر چند روز گذشته روابط عمومی برنامه شهاب حسینی از درخواست مجوز این برنامه از ساترا خبر داد. فارغ ازاین ماجرا سال گذشته بود که رییس قوه‌قضاییه با صدور بخشنامه‌ای تاکید کرد، هرگونه فعالیت در زمینه «صوت و تصویر فراگیر» را صرفاً در صورت اخذ مجوز از صداوسیما مجاز دانست. این بخشنامه در پی آن صادر شد که طبق نظر منتشر شده از رهبر انقلاب «مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیری در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست.» بخشنامه رییس قوه‌قضاییه هم تاکید داشت: «با عنایت به نظریه تفسیری مورخ ‌۱۳۷۹/۷/۱۰ شورای نگهبان ذیل اصول‌۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مورخ ‌۱۳۹۴/۶/۲۲ خطاب به رییس‌جمهوری محترم، مبنی بر اینکه مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا بر عهده سازمان صدا و سیماست. ضروری است مراجع قضایی و ستادی قوه‌قضاییه هرگونه استعلام درباره صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از حیث پروانه فعالیت، مقررات و موضوعات مرتبط از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی 
به‌عمل آورند. بدیهی است؛ هر گونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز آن سازمان غیر‌مجاز است.» از سوی دیگر روزنامه ایران ورزشی در شماره روز گذشته‌اش ساخت این برنامه را نشدنی دانست و نوشت: «برنامه «نود نو» عادل در کشمکش بین صداوسیما و وزارت ارشاد بر سر اعطای مجوز برای تولید محتوا در تلویزیون اینترنتی یا شبکه نمایش خانگی، بعید است به این زودی مجوز تولید و پخش بگیرد و تولید این برنامه برای لیگ بیستم بیشتر شبیه به یک شایعه است.
2-برند‌ نود: برند برنامه‌ نود متعلق به سازمان صداوسیماست هر چند پایه‌گذار این برنامه شخص عادل فردوسی‌پور است اما مالکیت برند با صداوسیماست و هر‌گونه استفاده از این نام یا عنوانی مشابه باید با مجوز سازمان صداوسیما باشد. یادمان هست که مدتی قبل مهران مدیری قصد داشت برنامه‌ای با عنوان شب‌نشینی را در فضای مجازی اجرا کند که به‌دلیل ساختار مشابه دورهمی تولید آن متوقف شد. رامبد جوان نیز که قصد داشت مسابقه استندآپ کمدی را در فضای مجازی اجرا کند با همین مشکل به‌دلیل مشابهت با برنامه خندوانه، فعالیتش متوقف شد. حالا که عنوان برنامه «نود نو» منتشر شده قطعاً صداوسیما بابت این عنوان مدعی خواهد شد مگر اینکه جنگ‌های مدیریتی داخل سازمان به سود فردوسی‌پور عمل کند.

3- عادل فردوسی‌پور کارمند صداوسیماست و حتی بعد از تعطیلی برنامه نود در شبکه ورزش برنامه  فوتبال‌120 را در حال اجرا دارد. به نظر می‌رسد صداوسیما حاضر نباشد کارمند رسمی‌اش برای رقابت با یک برنامه در حال اجرا «فوتبال برتر» با عنوان و برند متعلق به خودش با صداسیما رقابت کند. شاید حضور عادل فردوسی‌پور در مقام تهیه‌کننده در برنامه کلاسیکو خیلی حساسیت‌برانگیز نباشد اما قطعاً اجرای وی در برنامه پیش رو می‌تواند حساسیت‌ها را درباره وی افزایش دهد. آیا فردوسی‌پور قرار است با اجرای این برنامه تمام پل‌های پشت سر خود را در صداسیما خراب کند؟ به نظر می‌رسد وی عقلانی‌تر به مسأله نگاه کند و با‌توجه به حامیان رده بالایش در صداوسیما کمی در این باره محتاط‌تر عمل کند.

captcha
شماره‌های پیشین