sobhe-no.ir
1099
چهارشنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۹
1
جنجال‌های بیستم ژانویه ادامه دارد

تحلیف در سایه آشوب

مراسم تحلیف جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا قرار است تحت تدابیر شدید امنیتی بی‌سابقه در تاریخ این کشور در اول بهمن برگزار شود؛ مراسمی که همزمان با آن گفته شده است احتمالا برنامه‌هایی برای اعتراض مسلحانه در مراکز ۵۰ ایالت آمریکا وجود داشته باشد. یک مقام گارد ملی آمریکا اعلام کرده که واشنگتن در روز تحلیف بایدن کاملا بسته خواهد بود. شهردار واشنگتن نیزاز شهروندان خواسته است از آمدن به این شهر برای شرکت در مراسم تحلیف بایدن خودداری کنند.

طعنه رییس مجلس به دولت

صد بارک‌الله!

جلسه سران قوا روز گذشته به میزبانی آیت‌الله سید ابراهیم رییسی ، رییس قوه قضاییه و با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهور و محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. جلسه مشترک سران قوا مدت‌هاست که به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب در بالاترین سطح سه قوه کشور و به منظور هماهنگی قوا برگزار می‌شود. در نشست روز گذشته آخرین اوضاع و تحولات داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی بررسی و سران سه قوه درباره راهکارهای حل مسائل کشور با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل‌نظر ‌کردند.

سرمقاله

روزگار تنهایی قمارباز

گزارش «صبح‌نو» درباره آغاز قطعی برق در شهرهای مختلف كشور را بخوانید

برق درو می‌کنند خانه‌ها خاموش می‌شوند

آلودگی هوا و قطعی برق در برخی شهرهای صنعتی کشور به‌ویژه تهران؛ این روزها به دو مسأله مورد اعتراض شهروندان تبدیل شده است. مسوولان سازمان محیط زیست معتقدند وزارت نفت و نیرو بی‌توجه به هشدارها و پیشنهادهای این سازمان، مازوت را در نیروگاه‌های تولید برق حرارتی می‌سوزانند و باعث آلودگی هوا می‌شوند. اما برخی معتقدند ممکن است دلیل هر دو مشکل آلودگی هوا و قطعی برق؛ استخراج بیت‌کوین توسط دولت باشد. نایب ‌‌رییس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق، این احتمال را رد می‌کند اما یک فعال صنعت ماینینگ، صحت چنین موضوعی را امکان‌پذیر می‌داند. اگرچه این ادعا را نمی‌توان به سادگی پذیرفت و دلیل اصلی این سیکل معیوب است اما شواهد و گزارش‌های مختلف رسانه‌ها، نشان می‌دهد کارگاه هایی به شکل غیرمجاز نسبت به زراعت بیت‌کوین اقدام کرده‌اند که برق بسیاری مصرف می‌کنند و اخیرا وزارت نیرو اعلام کرده ۳۰۰‌مگاوات از این کارگاه‌های غیرقانونی کشف شده‌اند. با وجود همه فرضیه‌ها، مردم بسیاری در كشور دیروز غافلگیر شدند. اهالی مناطق‌۲،۳،۶،۹،۱۰،11،12،۱۳،۱۴ در ساعت‌های مختلف روز شاهد قطعی برق بودند. همچنین خبرگزاری‌ها نیز گزارش دادند در استان‌هایی از گیلان، البرز، مركزی ،اصفهان، خوزستان، سمنان، قم، اردبیل و آذربایجان‌شرقی نیز مردم دچار قطعی برق شده‌اند.

میانگین شاخص آلودگی هوای تهران در غیبت مسوولان متولی، به عدد‌184 رسید

نفس در سینه حبس است

شما كه الان در حال خواندن این گزارش هستید احتمالا حالت‌هایی چون سردرد، سوزش چشم، حالت تهوع یا خستگی و سرگیجه را به‌دلیل آلودگی هوا دارید. در زمان نوشتن این سطور هم شاخص آلودگی هوای تهران به عدد‌184 و وضعیت هشدار برای تمام افراد جامعه رسیده بود اما نه از تصمیمات كمیته اضطرار آلودگی هوا خبری بود و نه از وزش باد و بارش باران. این وضعیت در كلان‌شهرهای دیگر كشور چون اراك، تبریز، اصفهان، اهواز، مشهد و غیره نیز كم و بیش وجود داشت. البته سازمان هواشناسی پیش‌بینی كرده است كه از روز پنج‌شنبه با آغاز وزش باد از سمت شمال غرب كشور می‌توان تا حدودی به كاهش آلودگی هوا در شهرها امیدوار بود، اما این تمام ماجرا نیست. مردم این سوال را از مسوولان دارند كه واقعا مسوولان و متولیان این وضعیت كدام‌نهادها و اشخاص هستند و ترك فعل كدام یك از آن‌ها موجب شده است تا مردم در كنار نگرانی از شیوع كرونا، به‌دلیل آلودگی هوا نیز به سنگینی تنفس كنند؟‌

«صبح‌نو» هیات‌داوران فجرسی‌ونهم را بررسی می‌کند

داوریِ «جشن سینمایی انقلاب»

میلاد نجفی / چندروز پیش داوران جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. این درحالی‌است که جشنواره امسال باتوجه به شیوع کرونا شرایط خاصی را دارد و هنوز درباره کم و کیف برگزاری‌اش خبری قطعی منتشر نشده است.

منازعه میان هاشمی‌ها، جریان اصلاح طلب را متاثر کرده است

جدایی فائزه از محسن

حسام رضایی / اگر محسن و تا حدودی یاسر را متعلق به جناح راست‌میانه بدانیم؛ فائزه، فاطمه و مهدی، حتما در جناح چپ رادیکال جای خواهند گرفت. این جناح‌بندی، اصلا معطوف به نوع بازیگریِ بازیگران در میدان فراخ سیاسی در یک بخش، ناحیه یا یک کشور نیست بلکه تفاوت منش و روش سیاسی در یک خانواده پر حاشیه را به تصویر می‌کشد. تفاوت‌ها چنان در میان یادگارهای هاشمی فقید عمیق و پر رنگ است که باعث می‌شود هرازچندگاهی میان فرزندان، نسبت‌ها، شکل بی‌تکلف به خود بگیرد. این اختلافات البته همواره تاثیرات خاص خود را روی کل جبهه اصلاحات به جای گذاشته است. عملکرد محسن هاشمی با دیگر اعضای خانواده هاشمی به‌خصوص فائزه، فاطمه و مهدی هاشمی در عرصه سیاسی متفاوت است. هر چه دیگر برادر و خواهران شیفته رک گویی و صراحت لهجه هستند، محسن این‌گونه نیست و همیشه تلاش دارد به رسم پدر، جوری سخن بگوید و طوری کنش ورزد، که کمترین گزک را دست منتقدین بدهد؛ بی‌خود نیست که بسیاری محسن را در میان خاندان هاشمی فقید، اشبه به پدر می‌دانند.

سئول باید عزم خود برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده تهران را نشان بدهد

پایان بهانه تحریم‌ها

توقیف نفتکش کره‌جنوبی در آب‌‌‌‌های خلیج‌فارس توسط نیروی دریایی سپاه، بار دیگر مساله پول‌های بلوکه‌شده ایران در این کشور را بر سر زبان‌ها انداخت و باعث شد تا هیات دیپلماتیک کره‌‌ای پس از مدت‌ها برنامه‌ریزی، مجبور به سفر به ایران شود و تلاش کند با رایزنی‌‌‌‌های سیاسی، ایران را به آزادی نفتکش خود مجاب کند. در مقابل، اصلی‌‌ترین مطالبه تهران از سئول، آزاد‌‌سازی هفت میلیارد دلار ارز بلوکه‌شده کشورمان است؛ ارزی که در صورت آزاد‌‌سازی، می‌تواند منابع خوبی برای تامین داروهای مورد نیاز ایران باشد.

موضع کشورمان درباره بازگشت آمریکا به برجام و مذاکره دوباره چیست؟

حرف قطعی ایران

رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی ۱۹‌دی درباره گمانه‌زنی‌ها و مباحث جاری در فضای سیاسی کشور پیرامون رفتار جمهوری اسلامی در قبال برجام و وظایف آمریکا در این خصوص، گفتند: «ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛ اصلا مسأله ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه منطقی ما و مطالبه عقلانی ماست، رفع تحریم‌هاست؛ این حقّ غصب‌شده ملّت ایران است.» این جملات مواضعی بود که رهبر انقلاب آن را به‌عنوان «سخن پایانی و قطعی» جمهوری اسلامی اعلام کردند.

فریدون خشنود، آهنگساز پیشکسوت کشورمان از کارهای جدید خود و شرایط حال حاضر موسیقی پاپ به «صبح‌نو» می‌گوید

دنبال حق‌شناسی هستم نه پول!

لی‌لا سلمانی / فریدون خشنود از جمله پیشکسوتان عرصه آهنگسازی در کشورمان محسوب می‌شود؛ آثار ماندگار و بسیاری را تاکنون از این آهنگساز بزرگ کشورمان شنیده‌ایم؛ او در آلبوم «شب کوچه‌ها» با علیرضا افتخاری همکاری موفقی را رقم زد؛ سرود انقلابی «الله اکبر» با صدای رضا رویگری از دیگر ساخته‌های ماندگار خشنود است؛ او آهنگسازی «غزل عاشورا» با صدای محمد حشمتی را نیز بر عهده داشته است؛ فریدون خشنود مدتی قبل با انتشار فراخوانی اقدام به استعدادیابی و معرفی صداهایی جدید و ماندگار کرد؛ از بین شرکت‌کنندکان در این برنامه، سه صدای جدید جزو منتخبان هستند که بعد از اتمام بیماری کرونا به جامعه موسیقی معرفی خواهند شد؛ در گفت‌‌وگویی که با این پیشکسوت عرصه موسیقی داشتیم از همکاری مجدد با علیرضا افتخاری نیز خبر داد؛ شرح کامل این گفت‌وگو پیش روی شماست.

صبح نو

چرا «فاطمه عبادی» و «محمد زارع» در عصرجدید با اقبال فراوان مخاطب مواجه شدند

بهترین قصه‌گو برنده است

این شاید نکته مغفول و البته بسیار مهم موج تحلیل‌های اینستاگرامی برگزیدگان «عصرجدید» باشد: کاری که «فاطمه عبادی» با آن توانست بیش از ۶/۵میلیون رأی کسب کند و رکوردی ماندگار در تاریخ تلویزیون به‌نام خود ثبت کند، «محتواگرا»ترین و همچنین «قصه‌گو»ترین اجرای کل عصرجدید بود.

بهترین قصه‌گو برنده است
این تیتر البته عنوان کتابی است از آنت سیمونز که بیشتر بر اهمیت قصه‌گویی در کسب‌و‌کار اشاره دارد؛ اما استفاده و اشاره به عنوان آن در تحلیل چرایی رأی‌آوری نفرات اول و دوم «عصرجدید» می‌تواند راهگشا باشد. به این دقت کنید که در تمام دویست‌وچند اجرای فصل اول عصرجدید، خانم فاطمه عبادی، تنها کسی بود که مستقیما «روایت» و «قصه‌گویی»، آن‌هم به‌شیوه کاملا کلاسیک را این‌بار نه با ابزارهایی مانند بیان یا تصویر، بلکه با شن دستمایه قرار داد و نه‌تنها در فینال، بلکه در مرحله قبل نیز با چهارمیلیون و ۶۰۰هزار رأی رکورددار بود. این بدان معناست که همچنان روایت «قصه» می‌تواند واجد جذابیتی بالا برای جذب مخاطب عام حتی در رقابت با هنرهایی باشد که شاید خطوط قرمز تلویزیون را نیز جابه‌جا کرده‌اند. دررقابت با بیت‌باکس، دنس، خوانندگی، شعبده، حرکات رزمی دختران و... این «قصه‌گویی» است که رکوردار آرای مردمی است در اجرایی که در‌مقایسه‌با باقی گروه‌های حاضر در کل مسابقه، ایستاترین، بی‌تحرک‌ترین و شاید با نگاه به الزامات فرضی لازم برای شوی روی استیج، غیرجذاب‌ترین اجرا باشد؛ با کمترین بیان، کمترین ابزار و آکسسوار و کمترین اَکت روی سن. شاید تنها این معجزه «روایت» است که می‌تواند تمام این خلأها را پر کند و «قصه‌گو» را به صدر بنشاند.

هنر ساخت قصه شخصی
«به‌قول بری شواتز، هر‌چه کمتر، بهتر. در این اقیانوس انتخاب، یک قصه پرمعنی می‌تواند مثل یک منجی حیات‌بخش باشد که ما را با چیزی مطمئن و مهم مهار کند؛ چیزی که لااقل باثبات‌تر از صداهایی است که معلوم نیست از کجا می‌آیند؛ ولی مدام می‌گویند به من گوش کن» (بهترین قصه‌گو برنده است).

جز فاطمه عبادی، آقای «محمد زارع» برگزیده دوم عصرجدید را نیز می‌توان ازمنظر دیگری در اهمیت قصه‌گویی تحلیل کرد. در ادبیات کسب‌و‌کار تأکید بر این است که «برند»ی (شخصی یا تجاری) می‌تواند بیشترین اقبال مخاطب/خریدار را متوجه خود که واجد قصه‌ای جذاب باشد؛ قصه‌ای همدلی‌برانگیز. بنابراین، شما برای دستیابی به برند شخصی خود در فضای هنری، رسانه‌ای یا تجاری باید قصه‌ای برای روایت برای مردم داشته باشید که مخاطب شما را با آن به‌یاد بیاورد.
با این نگاه محمد زارع، نفر دوم عصرجدید، تنها شرکت‌کننده‌ای بود که توانست در فرامتن اجراهای خود، با ماجرای زندگی و رفتار شخصی‌اش قصه‌ای برای برند شخصی‌اش بسازد و همین قصه شخصی نیز موفق شد ورای تواناهایی فنی‌اش در اجرا، مخاطب عام را جذب خود کند. درواقع، محمد زارع و در مرحله‌ای بسیار ضعیف‌تر سعید فتحی‌روشن، تبدیل به تنها شرکت‌کننده عصرجدید شد که توانست از «تیپ»بودن گذر کند و «کاراکتر» خاص خود را در ذهن مخاطب میلیونی پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون بسازد و حتما «کاراکتر»بودن در جهان «فیک»ها، «کپی»ها و «بدل»ها بزرگ‌ترین دستاورد جوان ۲۰ساله است، نه استعداد و توانایی در ساخت ابزار و مهارت اجرا روی صحنه. از این منظر شاید حتی بتوان گفت محمد زارع دستاورد و پیروزی بزرگ‌تری را از فاطمه عبادی نیز به‌دست آورده است. او از فرصت عصرجدید بهترین بهره را برای محبوبیت کاراکتر شخصی خود برد، نه‌فقط جلب توجه مهارت فنی‌اش. «وقتی چیزی شخصی درباره خودتان را برملا می‌کنید، مردم حس می‌کنند شما را می‌شناسند. مردم تلاش برای حرفه‌ای رفتار کردن یا حفظ ظاهر را به‌معنای سردی یا زرنگی بیش‌از‌حد برداشت می‌کنند. آن‌ها از شما می‌خواهند خودتان باشید».

هنرِ برانگیختن حس
در روزهای اخیر، بسیاری فاطمه عبادی و در مرحله بعدی محمد زارع را نکوهش کرده‌اند که با استفاده از احساسات مردم، اولی در روایت‌های خود و دیگری با بیان مشکلات زندگی شخصی، دست به تحریک مخاطب برای جمع‌آوری رأی زده‌اند. این‌ها حتما نمی‌دانند بزرگ‌ترین دستاورد هنر از قضا همین ایجاد «تأثیر حسی» در مخاطب است و نه کار روی منطق تماشاگر. بزرگ‌ترین هنر خانم عبادی، نه در کار با شن، بلکه دقیقا در همین است که با چند قاب محدود و چند تصویر می‌تواند مخاطب را درگیر داستان شخصیت‌های خود کند و آن‌ها را وادار کند برای سرنوشت آن‌ها اشک بریزند یا خوشحال شوند و کسی نتواند بی‌تفاوت از کنار آن‌ها عبور کند. برای شخصیت‌هایی که تنها چند ثانیه در یک قاب شنی حضور دارند و سپس از بین می‌روند، در همین قاب شنی انگار جان می‌گیرند و مخاطب را نگران سرنوشت خود می‌کنند. پس اینکه نفر برگزیده عصرجدید توانسته با تحریک احساسات مردم نظر آن‌ها را به خود جلب کند، نه‌تنها سوءاستفاده نیست؛ بلکه اساسا وظیفه و غایت هنر است. نکته در همین‌جاست که چطور با روایتی چنددقیقه‌ای با قاب‌هایی که در لحظه در حال شکل‌گیری‌اند، می‌توان این میزان احساسات مخاطب را درگیر کرد؛ درحالی‌که بسیاری از فیلم‌سازان ایرانی در روایت‌های پرادعا، پرزحمت و پرخرج خود در سینما و تلویزیون از آن عاجزند و آرزوی دستیابی به آن را دارند.

هنر انتقال پیام
«قصه‌های برنده آن‌هایی هستند که پیام شما را به‌خوبی منتقل می‌کنند، از گفتن‌شان لذت می‌برید و راجع‌به موقعیت‌های واقعی زندگی هستند». دقت به این نکته بسیار مهم است که اجراهای فاطمه عبادی محتواگراترین اجراهای تمام عصرجدید بودند. شاید تنها اجراهایی که هدفشان انتقال پیامی مشخص درباره مسأله‌ای اجتماعی بود؛ پیام‌هایی که درظاهر شاید کمی گل‌درشت و شعاری هم به‌نظر می‌رسیدند؛ اما این میزان از توجه مخاطب نشان می‌دهد ازقضا «انتقال پیام» در اثر هنری نه‌تنها باعث فاصله‌گرفتن مخاطب عام نیست؛ بلکه حتی می‌تواند باعث جذب بیشتر او نیز باشد. نکته این است که در اینجا تسلط بر «مدیوم»، «ابزار» و «فن» پیش‌زمینه و لازمه انتقال پیام است. مشکلی که بسیاری از هنرمندان، به‌ویژه فیلم‌سازان قدیمی و جدید هر دو طیف روشن‌فکر و ارزشی، به آن دچارند، این است که «محتوا» را در مرحله‌ای بالاتر از «ساختار»، «تکنیک» و «فرم» می‌دانند؛ بنابراین، همواره به ستایش و خرج بودجه فراوان برای کسانی می‌پردازند که هنرمندانی «دغدغه‌مند» به‌حساب می‌آیند که هدفشان انتقال محتوای ایدئولوژیک به مخاطب گمراه و عامی از نگاه آنان است.
از این منظر، فاطمه عبادی نمونه‌ای از هنرمند مطلوب نیز به‌شمار می‌آید؛ کسی که با تسلط کامل بر مدیوم هنری خود و تکنیکی مثال‌زدنی، سعی در انتقال پیام دارد و طبعا اگر این میزان تسلط بر تکنیک نبود، همان محتوا نیز به عکس خود تبدیل و باعث می‌شد موضوعی ارزشمند به مضحکه تبدیل شود؛ پس «هنرمند»بودن اولویت دارد بر «دغدغه‌مند»بودن. به‌جز این و در مرحله‌ای پس از تسلط تکنیکی، «محتوا» در اثر هنری وقتی تأثیرگذار خواهد بود که در مخاطب تبدیل به «حس» شود و این رخ نخواهد داد جز زمانی‌که آن محتوا مسأله واقعی و زیسته هنرمند باشد؛ زیرا اگر این‌طور نبود، مانند بسیار از آثار اجتماعی سینمای ایران مسأله اجتماعی مطرح‌شده تبدیل به شوافی مضحک می‌شد و بس.
«فقط وقتی می‌توانید انتظار داشته باشید دل و ذهن افراد مشتاقانه مجذوب شود که قصه‌هایی پیدا کنید و بگویید برای خودتان معنی‌دار باشد».

شماره‌های پیشین