727
چهارشنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
1
«صبح‌نو» هزینه‌های استخراج بیت‌کوین در ایران را بررسی می‌کند

معدن مجانی

یارانه برق در کشور باعث شده ایران به یکی از ارزان‌ترین کشورهای جهان برای استخراج بیت‌کوین تبدیل شود، به‌طوری که گفته می‌شود تولید هر بیت کوین با برق یارانه‌ای در ایران، ۳۵ میلیون تومان کمک‌هزینه دولتی دارد که مصداق سوء‌استفاده از بیت‌المال است. همین موضوع سبب واکنش معاون وزیر نیرو در روزهای اخیر شد،‌ به‌نحوی که اعلام کرد: «مساجد و مدارس و گاوداری‌ها به محلی برای استخراج بیت کوین تبدیل شده‌اند که اگر این شرایط ادامه پیدا کند، تعرفه صادراتی برق را برای آن‌ها اعمال خواهیم کرد.»

چند روایت خواندنی از زندگی شهید مصطفی چمران از آمریکا، لبنان تا ایران

در دریای خون

شاید بتوان گفت مصطفی چمران، مردی اسطوره‌ای بود از آن جهت که زندگی‌اش دائم در تلاطم بود. چمران آرام و قرار نداشت، حتی وقتی برای تحصیل در آمریکا بود. این بی‌قراری، او را از قلب عافیت و آسایش به جنوب لبنان کشاند تا مرهمی باشد برای دردهای شیعیان مظلوم آن کشور و همین بی‌قراری او را به ایران بازگرداند تا در بزرگترین انقلاب جهان در قرن بیستم نقش‌آفرین باشد. به بهانه سالگرد شهادت وی، برش‌هایی خواندنی از زندگی وی انتخاب کرده‌ایم.

زندگی محمد مُرسی، رییس‌جمهوری انقلاب مردم مصر، پایان تراژیکی به‌خود گرفت

سرانجام اسلام آمریکایی

سیدقطب، از نظریه‌پردازان جماعت اخوان‌المسلمین مصر، در تیپولوژی اسلام، دو نوع اسلام را برشمرده است: اولی اسلام ناب و دومی اسلام آمریکایی. جماعت اخوان مصر که در طول دوران حیات سیاسی‌اش، هیچ‌گاه طعم حضور در قدرت رسمی را نچشیده بود، پس از وقوع انقلاب مردم مصر در فوریه2011، به ساحت قدرت پای گذاشت و با برگزیدن اسلام آمریکایی به‌جای اسلام ناب، زمینه سقوط خود را فراهم آورد؛ هرچند این انتخاب، تنها عامل نقره‌داغی اخوانی‌ها نبود. محمد مُرسی، نخستین رییس‌جمهور غیرنظامی تاریخ مصر پس از کودتای افسران آزاد در سال 1952، دو روز پیش در دادگاه رسیدگی به اتهاماتش، در 68سالگی درگذشت. در این گزارش، درباره او، جماعت اخوان مصر و دلایل یک سقوط نوشته‌ایم.

سر مقاله

آنچه نمی‌دانیم

با رونمایی از 9 داروی جدید

شهرک صنعتی دارویی «برکت» افتتاح شد

نماینده دادستانی تهران با استدلال، ادعاهای خاتمی در جابه‌جایی آراء در انتخابات 88 را مردود شمرد

تخلف هم ثابت نشد، چه رسد به تقلب

سومین جلسه رسیدگی به ادعاهای رضا خاتمی، فعال اصلاح‌طلب، درباره وقوع تقلب هشت‌میلیونی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88، روز گذشته در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد.

زاکانی در مناظره با تاجزاده:

رضا خاتمی و برادرش، اول درباره تقلب به توافق برسند، بعد سر مردم کلاه بگذارند

«صبح‌نو» برداشت نادرست اصلاح‌طلبان از نامه رییس سازمان فرهنگی -هنری شهرداری تهران را بررسی می‌کند

روی دیگر پُز هنری و فرهنگی

سازمان فرهنگی -هنری شهرداری تهران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای مرتبط با فعالیت‌های مرتبط یکی از نهادهای زیرمجموعه شهرداری تهران است که البته اساسنامه و قانون مصوب خاص خود را دارد. این سازمان در ماه‌های اخیر با مشکلات بودجه‌ای مواجه بوده است و بر اساس شواهد موجود، مدیریت شهری فعلی اراده‌ای برای رسیدگی به مشکلات این مجموعه ندارد. فشارهای وارده به این سازمان به حدی رسیده است که رییس این سازمان در نامه‌ای گلایه‌آمیز به شهرداری تهران بر وجود مشکلات تاکید کرد اما این نامه به‌عنوان استعفای وی تلقی شد.

«صبح‌نو»ازکیفیت‌ودلایل‌حضوربازیگران‌زن‌خارجی‌درسینمای‌ایران‌گزارش‌می‌دهد

فرنگی‌های‌ویترینی

همزمان با فصل جدید اکران، «دختر شیطان» هم به‌روی پرده سینماها رفت. «دختر شیطان» به کارگردانی آقای قربان محمدپور در کشور هند ساخته شده و چند بازیگر هندی هم در آن نقش ایفا کرده‌اند. حالا حضور یکی از بازیگران این فیلم به‌دلیل سابقه قبلی‌اش خبرساز شده است.

در گفت‌وگو با طراحان لباس، از همکاری با بازیگران تا مدلینگ را بررسی کردیم

چهارمیلیون تومان برای یک دقیقه تبلیغ

شاید شما هم از کسانی باشید که در صفحات بازیگران سینما و تلویزیون، با تبلیغات صفحات مزون‌ها یا طراحان مد و لباس روبه‌رو شده باشید و شباهت یا تفاوت طرح‌هایی که استفاده‌ می‌کنند با پوشاک تهیه‌شده تولیدی‌ها و موجود در بازار توجه‌تان را جلب کرده باشد. درادامه گزارش قبلی، به‌دنبال برخی از این مزون‌ها رفتیم تا هم از رابطه آن‌ها با سلبریتی‌ها بپرسیم و هم از کم‌وکیف ارتباطشان با تولیدی‌های انبوه پوشاک مطلع شویم. در‌این‌میان، مسائل دیگری هم درباره مشکلات طراحی لباس در ایران و محدودیت‌های پوشش مطرح شد که از اختلاف نگاه جالبی در بین طراحان حکایت می‌کند.

مرثیه‌ای در مرگ کودک نوپای اخوان

یادداشت حسین رویوران

صبح نو

مدیریت اصلاح‌طلبان در اداره شهر به‌دنبال افزایش هزینه زندگی در تهران است

پولی شدن تونل‌ها ی تهران

شهرداری تهران با وجود استقرار شهردار جدید هم گویا روی آرامش را به خود نخواهد دید. شاهد این مدعا نیز خبری است که در دو سه روز گذشته واکنشی بزرگ را در میان افکار عمومی رقم زده است. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران از ارائه لایحه دریافت عوارض برای تردد از تونل‌های شهری و بزرگراه صدر به شورای شهر تهران خبر داد. این در حالی است که عصر دیروز که روز تعطیلی بود، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به این موضوع واکنش نشان داده و توضیحاتی را در این باره ارائه کرد.

مدیران اصلاح‌طلبی که در یک سال و چندماه گذشته 
اداره شهر و استان تهران را برعهده گرفته‌اند، گویا تنها راه کاهش مشکلات پایتخت را در گران کردن هزینه زندگی در این شهر می‌دانند. این امر را باید شاه‌بیت اقدامات صورت گرفته در تهران دید. سال گذشته در همین ایام بود که آقای محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر از اجرای طرح جدید ترافیکی در تهران داد. درباره اجرای این طرح مواردی چون افزایش درآمدهای شهرداری، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا به‌عنوان اهداف اصلی 
مطرح می‌شد؛ اما حالا یک‌سال بعد از اجرای این طرح که به گفته رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر درآمد شهرداری از محل طرح ترافیک نصف شده و نیز بنا بر مشاهدات شهروندان و ساکنان محدوده طرح ترافیک، تردد خودروها در روزهای پنجشنبه و جمعه زندگی را در این محله‌ها مختل کرده است، خبر پولی شدن تونل‌های تهران مطرح شده است؛ گام جدید دیگری برای بالا بردن هزینه زندگی در پایتخت و به دنبال آن کاهش مشکلاتی که وجود دارند!
 
همه جا پولی
 بر اساس خبری که روز پنجشنبه در خبرگزاری‌ها منتشر‌شد، معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن پنج تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. پیش‌نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در‌نهایت لایحه به تأیید رسیده و به‌زودی به شورای شهر ارسال می‌شود.
 بر اساس آنچه که در این لایحه آمده است تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و نیز بزرگراه صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای 
هر بار عبور باید رقمی را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند. 
حتی گفته شده حداقل عوارض پیش‌بینی شده حدود سه‌هزار تومان است. البته مؤلفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر و ساعت تردد خواهد بود.
 
واکنش رییس به خبر معاون
 این خبر موجی از سؤال و نگرانی را بین شهروندان به وجود آورد. این در حالی است که مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به‌عنوان کانال رسمی اطلاع‌رسانی اخبار شهردار تهران درباره این مسأله توضیحاتی را ارائه داد. آن‌طور که در این اطلاعیه آمده و خبرگزاری‌ها نیز آن را منتشر کردند: «طرح اخذ بهای تردد از تونل‌های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران 
پیشنهاد شده و صِرف ارائه پیشنهاد به‌منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای محترم اسلامی شهر تهران مستلزم تأیید آن در شهرداری تهران است. این طرح هنوز به استحضار و تأیید دکتر حناچی، شهردار تهران نرسیده و صرفاً در مرحله پیشنهاد است.»
 این توضیح نشان می‌دهد که ناهماهنگی نیز بین معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک و شهردار تهران وجود دارد و این لایحه بدون اینکه نظر پیروز حناچی درباره آن اخذ شود، خبری شده است. مرکز ارتباطات شهرداری تهران در ادامه توضیحات خود آورده است: «هر‌گونه طرحی که در دوره جدید مدیریت شهری به اجرا در می‌آید، در راستای مصلحت و منفعت عمومی جامعه خواهد بود و در این دوره هیچ‌گونه طرحی که برخلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد، اجرا نمی‌شود. مدیریت شهری با درک شرایط دشوار اقتصادی موجود جامعه، خود را در کنار شهروندان می‌داند و از اجرای هر‌گونه طرحی که باعث افزایش هزینه، ایجاد دشواری و بروز نگرانی برای شهروندان شود، اجتناب خواهد کرد.»
 پول بدهید زندگی کنید
 اما خبر پولی شدن تونل‌ها و رد تلویحی آن از سوی دفتر اطلاع‌رسانی شهردار تهران موردی نیست که فراموش شود. اصلاح‌طلبان در سطح کلان از همان روزی که اداره شهر و استان تهران را برعهده گرفته‌اند درباره هزینه زندگی در پایتخت مسائلی را طرح کرده‌اند. آقای سیدحسین هاشمی، استاندار سابق و اصلاح‌طلب تهران در پاسخ به سؤالی درباره امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت از شهرستان‌ها و سایر استان‌ها به تهران گفت: «امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته 
هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد.»
 این اظهارات که اوایل سال‌96 در حاشیه نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران مطرح شد، به‌روشنی نشان‌دهنده سیاست‌های در نظر گرفته شده برای اداره شهر است. این درحالی است که اجرای چنین طرحی شاید در برخی از شهرهای توسعه‌یافته دنیا تجربه شده باشد؛ اما طرح چنین مسائلی در شهری مانند تهران که به‌دلیل بدقولی دولت‌ها، دارای ضعف‌هایی در حمل‌و‌نقل عمومی است، 
بیشتر هراس‌انگیز است.
 تجربه اجرای طرح ترافیک جدید هم نشان می‌دهد که بر اساس پیش‌بینی‌ها و آنچه که برای آن تبلیغ می‌شد، موفق نبوده است. آقای محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران چندی قبل در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها درباره طرح ترافیک جدید گفته بود: «ما مدام به مدیریت شهری گفتیم که زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح فراهم نیست و کار را به تعویق بیندازند؛ اما آن‌ها قبول نکردند و درآمد طرح ترافیک به نصف رسید.» وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از مصوبات شورای شهر در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اجرایی نشده است، گفت: «اینکه بنشینیم و بگوییم دولت پول نداده پس نمی‌توانیم کار کنیم و همه تقصیرها را گردن دولت بیندازیم درست نیست؛ بله در برخی موضوعات دولت مقصر است؛ اما در برخی جاها خودمان هم مقصر هستیم.»
 تجربه مدیریت 17‌ماه گذشته اصلاح‌طلبان در اداره تهران و استان نشان می‌دهد که روند رو به رشد حمل‌و‌نقل عمومی تهران در خلال سال‌های‌84 تا 96 با کندی و حتی توقف مواجه شده است. حالا در چنین شرایطی سخن از پولی شدن تردد در برخی معابر اصلی شهر گفته می‌شود که البته در شرایط اقتصای فعلی نیز با واکنش منفی افکار عمومی مواجه می‌شود.

شماره‌های پیشین