641
چهارشنبه، ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
1
پتروشیمی‌ها به تنهایی 12 میلیارد دلار ارز کشور را تأمین می‌کنند

پیشرفت 40 ساله صنعت ضد تحریم

انقلاب 57، تأثیر زیادی بر صنعت پتروشیمی گذاشت، تا جایی که امروز به یکی از پرسودترین و توسعه یافته‌ترین صنایع ایران و منطقه خاورمیانه تبدیل شده و بازارهای جهانی را از آن خود کرده است و به تنهایی 12 میلیارد دلار ارز کشور را تأمین می‌کند که جایگاه ارزشمند پتروشیمی‌ها را در صنعت و اقتصاد کشور نشان می‌دهد.

وزیر ارشاد استعفای معاون مطبوعاتی‌اش را پذیرفت

خداحافظی سلطانی

بعد از یک سال و یک ماه، آقای محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد استعفا داد. سیدعباس صالحی، وزیر‌ ارشاد هم دیروز این استفعا را پذیرفت. البته این سرعت در پذیرش استعفا نشان می‌دهد که ظاهراً رابطه معاون با رییسش خیلی عادی نبوده که به‌محض انتشار شایعه استعفا پذیرفته می‌شود.

اعتراف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به قدرت نظامی ایران

تهران-تل‌آویو؛ 7 دقیقه

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که این روزها تلاش می‌کند تا سوریه را سکویی برای حمله ایران به اسرائیل معرفی کند و از این موضوع بهره‌برداری‌های انتخاباتی و سیاسی داشته باشد، در سخنانی اذعان کرد که جمهوری اسلامی قدرتمندترین نیروی اسلامی است.

اصرار دولتی ها برای پیوستن به FATF بدون دادن تضمینی برای رفع تحریم‌ها

تحریم‌ها این‌بار با پالرمو می‌آید

با وجود آنکه قرار بود در جلسه روز شنبه، 29 دی‌ماه مجمع تشخیص مصلحت نظام، کنوانسیون «پالرمو» تعیین تکلیف شود، درنهایت این امر بدون نتیجه ماند و به جلسه روز شنبه ششم بهمن‌ماه مجمع موکول شد.

کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست: عملکردمان قابل دفاع نیست

اعتراف تلخ

مشکلات زیست‌محیطی در کشور یکی دو تا نیست، در گوشه گوشه کشور می‌توان سوءتدبیر و بی‌مدیریتی‌ها را دید. از خشک شدن رودخانه‌ها و سفره‌های زیر زمینی گرفته تا نابودی جنگل‌ها با ساخت‌و‌ساز و قطع درختان و آلودگی‌های ناشی از واریز فاضلاب به دریاها و رودخانه‌ها و افزایش فرسایش خاک به‌دلیل نابود شدن پوشش گیاهی و ... همگی مشکلاتی هستند که در تمام ادوار مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست رخ داده است اما این مشکلات زمانی شدت یافت که این سازمان به یک سازمان ضعیف تبدیل شد.

نگهداری از سگ در خانه‌ها و حضور در اماکن عمومی همچنان محل اعتراض شهروندان است

روزگار بی‌قانونی سگ‌ها

سگ‌های لواسان و اتفاق تلخی که برای دختربچه 10ساله رقم خورده است، همچنان مورد توجه مردم است، اما مسوولان مرتبط در وزارت بهداشت، حوزه قضائی یا نمایندگان مجلس واکنشی درباره این مسأله و ممنوعیت قانونی برای نگهداری سگ یا حضور آزادانه این حیوان در فضاهای عمومی وضع نکرده‌اند. این در حالی است که پدیده نامطلوب نگهداری از حیوانات وحشی در چند سال اخیر از سوی برخی افراد مورد توجه قرار گرفته است.

تأملی فلسفی بر علت حمله سگ به دختر بچه‌ای در لواسان

سگ و استیلاطلبی اشراف نوکیسه

«انسان و سگ چه نسبتی با هم دارند؟» پاسخ به این سؤال معطوف به سؤال کلی‌تری درباره نسبت انسان و حیوان است؛ و این سؤال هم در دل یک سؤال کلی‌تر قرار دارد که انسان و طبیعت چه نسبتی با هم دارند و پاسخ به این سؤال هم منوط به سؤال کلی‌تری است که انسان با عالَم چه نسبتی دارد؟ در اینجا به دو نوع نسبت میان انسان و عالم اشاره می‌کنم که از دل این پاسخ نسبت انسان و سگ هم آشکار می‌شود.

«صبح‌نو» شایعه استفاده از یک ماده مخدر در قهوه‌خانه‌ها را پیگیری کرد

پاس «گل» به قلیان

دود، همراه زندگی بسیاری از ایرانیان شده است. بخشی از این دود مربوط به آلودگی هوا در شهرهاست، اما بخش دیگری که سوژه این گزارش است مربوط به همان دودی است که برای استنشاق آن هزینه‌های گزافی پرداخت می‌شود. نکته‌ای که موجب شده شیوع استفاده از دخانیات و به‌خصوص قلیان در بین جوانان روز‌به‌روز بیشتر شود. نکته‌ای که برخی کارشناسان علت آن‌را نبود تفریحات مناسب برای این قشر از جامعه می‌دانند. به تازگی اما خبری در رسانه‌ها منتشر شده که گفته می‌شود در برخی قهوه‌خانه‌ها در توتون قلیان‌ها موادمخدر گل می‌ریزند تا سبب جذب مشتری بیشتری شود. البته پیش‌تر نیز اخباری مبنی بر سرو نوشیدنی‌های الکلی، فروش قرص‌های اعتیاد‌آور و موادمخدر در قهوه‌خانه‌ها نیز به گوش رسیده بود. با این حال عابدی عضو کمیسیون تلفیق به «صبح‌نو» می‌گوید تلاش‌ها برای افزایش مالیات بر دخانیات بی‌فایده بوده است!

کارگردان‌یکی‌ازانیمیشن‌های‌حاضردرجشنواره‌فجردرگفت‌وگوبا«صبح‌نو»

برای‌ساخت«شب‌آفتابی»پوست‌مان‌کنده‌شد

انیمیشن نود دقیقه‌ای «شب آفتابی» به‌کارگردانی آقای علی مدنی در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر رونمایی خواهد شد.

سر مقاله

عاقبت برجام

صبح نو

مدیریت اصلاح‌طلبان در اداره شهر به‌دنبال افزایش هزینه زندگی در تهران است

پولی شدن تونل‌ها ی تهران

شهرداری تهران با وجود استقرار شهردار جدید هم گویا روی آرامش را به خود نخواهد دید. شاهد این مدعا نیز خبری است که در دو سه روز گذشته واکنشی بزرگ را در میان افکار عمومی رقم زده است. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران از ارائه لایحه دریافت عوارض برای تردد از تونل‌های شهری و بزرگراه صدر به شورای شهر تهران خبر داد. این در حالی است که عصر دیروز که روز تعطیلی بود، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به این موضوع واکنش نشان داده و توضیحاتی را در این باره ارائه کرد.

مدیران اصلاح‌طلبی که در یک سال و چندماه گذشته 
اداره شهر و استان تهران را برعهده گرفته‌اند، گویا تنها راه کاهش مشکلات پایتخت را در گران کردن هزینه زندگی در این شهر می‌دانند. این امر را باید شاه‌بیت اقدامات صورت گرفته در تهران دید. سال گذشته در همین ایام بود که آقای محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر از اجرای طرح جدید ترافیکی در تهران داد. درباره اجرای این طرح مواردی چون افزایش درآمدهای شهرداری، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا به‌عنوان اهداف اصلی 
مطرح می‌شد؛ اما حالا یک‌سال بعد از اجرای این طرح که به گفته رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر درآمد شهرداری از محل طرح ترافیک نصف شده و نیز بنا بر مشاهدات شهروندان و ساکنان محدوده طرح ترافیک، تردد خودروها در روزهای پنجشنبه و جمعه زندگی را در این محله‌ها مختل کرده است، خبر پولی شدن تونل‌های تهران مطرح شده است؛ گام جدید دیگری برای بالا بردن هزینه زندگی در پایتخت و به دنبال آن کاهش مشکلاتی که وجود دارند!
 
همه جا پولی
 بر اساس خبری که روز پنجشنبه در خبرگزاری‌ها منتشر‌شد، معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن پنج تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. پیش‌نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در‌نهایت لایحه به تأیید رسیده و به‌زودی به شورای شهر ارسال می‌شود.
 بر اساس آنچه که در این لایحه آمده است تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و نیز بزرگراه صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای 
هر بار عبور باید رقمی را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند. 
حتی گفته شده حداقل عوارض پیش‌بینی شده حدود سه‌هزار تومان است. البته مؤلفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر و ساعت تردد خواهد بود.
 
واکنش رییس به خبر معاون
 این خبر موجی از سؤال و نگرانی را بین شهروندان به وجود آورد. این در حالی است که مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به‌عنوان کانال رسمی اطلاع‌رسانی اخبار شهردار تهران درباره این مسأله توضیحاتی را ارائه داد. آن‌طور که در این اطلاعیه آمده و خبرگزاری‌ها نیز آن را منتشر کردند: «طرح اخذ بهای تردد از تونل‌های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران 
پیشنهاد شده و صِرف ارائه پیشنهاد به‌منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای محترم اسلامی شهر تهران مستلزم تأیید آن در شهرداری تهران است. این طرح هنوز به استحضار و تأیید دکتر حناچی، شهردار تهران نرسیده و صرفاً در مرحله پیشنهاد است.»
 این توضیح نشان می‌دهد که ناهماهنگی نیز بین معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک و شهردار تهران وجود دارد و این لایحه بدون اینکه نظر پیروز حناچی درباره آن اخذ شود، خبری شده است. مرکز ارتباطات شهرداری تهران در ادامه توضیحات خود آورده است: «هر‌گونه طرحی که در دوره جدید مدیریت شهری به اجرا در می‌آید، در راستای مصلحت و منفعت عمومی جامعه خواهد بود و در این دوره هیچ‌گونه طرحی که برخلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد، اجرا نمی‌شود. مدیریت شهری با درک شرایط دشوار اقتصادی موجود جامعه، خود را در کنار شهروندان می‌داند و از اجرای هر‌گونه طرحی که باعث افزایش هزینه، ایجاد دشواری و بروز نگرانی برای شهروندان شود، اجتناب خواهد کرد.»
 پول بدهید زندگی کنید
 اما خبر پولی شدن تونل‌ها و رد تلویحی آن از سوی دفتر اطلاع‌رسانی شهردار تهران موردی نیست که فراموش شود. اصلاح‌طلبان در سطح کلان از همان روزی که اداره شهر و استان تهران را برعهده گرفته‌اند درباره هزینه زندگی در پایتخت مسائلی را طرح کرده‌اند. آقای سیدحسین هاشمی، استاندار سابق و اصلاح‌طلب تهران در پاسخ به سؤالی درباره امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت از شهرستان‌ها و سایر استان‌ها به تهران گفت: «امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته 
هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد.»
 این اظهارات که اوایل سال‌96 در حاشیه نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران مطرح شد، به‌روشنی نشان‌دهنده سیاست‌های در نظر گرفته شده برای اداره شهر است. این درحالی است که اجرای چنین طرحی شاید در برخی از شهرهای توسعه‌یافته دنیا تجربه شده باشد؛ اما طرح چنین مسائلی در شهری مانند تهران که به‌دلیل بدقولی دولت‌ها، دارای ضعف‌هایی در حمل‌و‌نقل عمومی است، 
بیشتر هراس‌انگیز است.
 تجربه اجرای طرح ترافیک جدید هم نشان می‌دهد که بر اساس پیش‌بینی‌ها و آنچه که برای آن تبلیغ می‌شد، موفق نبوده است. آقای محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران چندی قبل در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها درباره طرح ترافیک جدید گفته بود: «ما مدام به مدیریت شهری گفتیم که زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح فراهم نیست و کار را به تعویق بیندازند؛ اما آن‌ها قبول نکردند و درآمد طرح ترافیک به نصف رسید.» وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از مصوبات شورای شهر در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اجرایی نشده است، گفت: «اینکه بنشینیم و بگوییم دولت پول نداده پس نمی‌توانیم کار کنیم و همه تقصیرها را گردن دولت بیندازیم درست نیست؛ بله در برخی موضوعات دولت مقصر است؛ اما در برخی جاها خودمان هم مقصر هستیم.»
 تجربه مدیریت 17‌ماه گذشته اصلاح‌طلبان در اداره تهران و استان نشان می‌دهد که روند رو به رشد حمل‌و‌نقل عمومی تهران در خلال سال‌های‌84 تا 96 با کندی و حتی توقف مواجه شده است. حالا در چنین شرایطی سخن از پولی شدن تردد در برخی معابر اصلی شهر گفته می‌شود که البته در شرایط اقتصای فعلی نیز با واکنش منفی افکار عمومی مواجه می‌شود.

شماره‌های پیشین