677
دوشنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
1
9 فعال سیاسی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» مهمترین چهره سیاسی سال را انتخاب کردند

فرمانده سلیمانی؛ ستاره 97

با همه تلخی‌ها و شیرینی‌ها، سال97 بالاخره به نفس‌های آخرش رسیده است. در روزهایی هستیم که با عقبگرد و بازنگری به آنچه در طول سال انجام داده‌ایم، می‌توانیم توشه تجربه خود برای ادامه زندگانی را سنگین‌تر و پربارتر سازیم. در آخرین شماره از روزنامه «صبح‌نو» در سال1397، در گفت‌وگو با تعدادی از چهره‌های سیاسی، مهم‌ترین رویداد و مهم‌ترین چهره در سال سپری‌شده را بررسی کرده‌ایم.

گزارش«صبح نو» از وضعیت سیاسی_ اقتصادی سال آینده

98؛سال‌بیدار باش

می‌گویند سال‌98، سال سختی برای ایران خواهد بود؛ آن‌قدر سخت که خلق تاکنون به خود ندیده! قدرت تبلیغاتی خوبی هم برای خالی‌کردن دل‌ها دارند. چند روز پیش هم یک مقام آمریکایی از افزایش فشارها علیه جمهوری اسلامی در سال جدید سخن گفت. همه این‌ها را می‌دانیم؛ کمی بیشتر یا کمی کمتر! اما چه کسی است که نداند، مردم ایران، سخت‌تر از این‌ها را تحمل کرده‌اند؛ آن‌ها مردم روزهای سخت‌اند. این خواستن برای ایستادن، نباید امر را بر مسوولین مشتبه سازد که بدون درایت و تدبیر هم می‌توانند صرفاً بر اراده‌های مردم تکیه کنند. در گزارش پیش رو قصد داریم با ارائه فکت‌های عینی، بگوییم که اگر خوب کار کنیم، می‌توانیم دشواری‌ها را پشت سر بگذاریم. ادامه گزارش را از دست ندهید.

هزینه‌هایی که برای استقلال طلای سیاه از استعمارگر پیر پرداخته شد

قصه پرغصه نفت

تا پیش از آغاز نهضت ملی شدن صنعت نفت، کمتر کسی گمان می‌کرد چپاول آشکار طلای سیاه از سوی قدرت‌های استعمارگر به‌ویژه پیر استعمار، روزی به پایان برسد؛ اما این افسانه زوال‌ناپذیر با حضور مبارزان صنعت نفت و به‌خصوص روحانیت دیری نپایید و چندی بعد این مبارزات به ملی کردن صنعت نفت و کوتاه‌کردن دست بیگانگان انجامید و ایران، انگلیس را از نفت سرشار خود محروم ساخت؛ هر چند این استقلال دیری نپایید و کودتای 28مرداد32 و متعاقب آن قرارداد کنسرسیوم، خط پایانی بر حق تملک ملت ایران بر منابع خدادادی خود بود. در ادامه این گزارش، به فرآیند ملی‌شدن صنعت نفت خواهیم پرداخت.

بازیگر«تختی» درگفت‌وگوبا«صبح‌نو» از نقشی که بازی کرد گفت

قصه ‌ آتش‌نشانی ‌که تختی شد

اکران ویژه نوروز آغاز شده و یکی از فیلم‌های مهم این‌روزها، «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان است.

در این گزارش به مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین کتاب‌هایی که در سال جاری منتشر شده‌اند می‌پردازیم 

یک بغل کتاب برای تعطیلات نوروزی

ابتدا باید بگویم این گزارشی که می‌خوانید حاصل تصمیم و همفکری تحریریه فرهنگی روزنامه «صبح‌نو» است، ضمن اینکه از نظرات چند نفر از اهالی کتاب نیز بهره‌گیری کرده‌ایم و تنها نگارش آن برعهده صاحب قلم بوده است. این گزارش قرار است کتاب‌هایی را معرفی کند که ما را به هیجان آورده‌اند؛ اعم از هیجان شخصی و هیجان رسانه‌ای. همچنین اهمیت انتشار یک کتاب برای‌مان مهم بوده است. مثلا انتشار کتاب غزل‌های یوسفعلی میرشکاک حتماً برای ما مهم بوده و در این لیست آمده است. می‌توانستیم در این لیست آثار دیگری را هم بیاوریم؛ اما بالاخره ظرفیت صفحه است و مسائل دیگر. این کتاب‌ها را همچنین می‌توانید به‌عنوان یک بسته معرفی کتاب نوروزی هم در نظر بگیرید؛ چراکه هم در آن خاطره‌نگاری هست و هم داستان و هم روایت. حتی چند کتاب ترجمه هم در این بسته هست. ان‌شاءالله بخوانید و لذت ببرید.

گزارش «صبح‌نو» از پرسروصداترین آلبوم‌های موسیقی97

سال شکست دامبول و دمبول‌ها

هر سال ده‌ها آلبوم موسیقی روانه بازار می‌شود. این آلبوم‌ها کم و بیش بازتابی از شرایط زمانه خود هستند. بعد از سیل آلبوم‌های سرخوشانه96 و هجوم موسیقی‌های به اصطلاح «شاد» به بازار موسیقی ایرانی، 97 سالی برای برائت از آن نوع موسیقی بی‌تعهد و مبتذل بود. پاگرفتن دوباره موسیقی اعتراضی، توجه به موسیقی عاشقانه فاخر و تولید موسیقی‌های ملی از برجسته‌ترین زمینه‌های موسیقایی در سال97 بود. البته نباید گمان کرد آنچه رخ داده صرفاً وابسته به تعهد هنرمندان است. به هر حال بازار در هر فصلی چیزی طلب می‌کند و آنچه در سال 97 رخ داد هم فارغ از خواست بازار نبود. دلزدگی مخاطبان از موسیقی‌های «بزن و بکوب»، کنسرت گیت حمید هیراد و شرایط خاص اقتصادی همه موجب شد دستور کار موسیقی در سال گذشته تغییر کند. در این گزارش پرسروصداترین آلبوم‌های سال97 را مرور می‌کنیم.

سر مقاله

پیچ تاریخی

پایتخت پر از دود و ترافیک در ایام نوروز چهره دیگری دارد

از طهران تا تهران

در سال‌های دور تهران شهری بود که در ایام نوروز خلوت می‌شد. بسیاری از ساکنان پایتخت راهی شهرهای آبا و اجدادی خود می‌شدند تا هم سری به اقوام و آشنایان بزنند و هم هوایی تازه کنند. اما در یک دهه گذشته مدیریت جهادی شهر تهران تلاش کرد تا تهران را تبدیل به شهری گردشگر پذیر کند و البته در این راه نیز موفق بود. بسیاری از مسافرانی که به تهران می‌آمدند تنها از چند بوستان و موزه می‌توانستند دیدن کنند و سپس راهی دیگر مقاصد سفر می‌شدند؛ اما حالا تهران تبدیل به شهری شده که غیر از کاخ گلستان و بازار جاذبه‌های دیگری هم دارد. حتی کاخ گلستان و بازار هم دیگر وضعیت دهه قبل را ندارند. پیاده‌راه‌سازی شهرداری تهران در دوره مدیریت آقای محمدباقر قالیباف در اطراف کاخ گلستان و بازار تهران موجب شد تا کاخ قدیمی شهر به عنوان یک اثر جهانی ثبت شود. در ادامه برخی از اماکن گردشگری و جذاب تهران را برای‌تان معرفی می‌کنیم.

خودروی زیر پای‌تان را معاینه کنید

«صبح‌نو» از مقاصد گردشگری کمتر شناخته‌شده گزارش می‌دهد

چمدان‌ها را ببندید

هرساله با نزدیک شدن به ایام نوروز حجم سفرهای داخلی افزایش چندبرابری می‌یابد. ترافیک جاده‌ها بیشتر می‌شود و گردشگران راهی شهرهای توریست‌محور کشور می‌شوند. مشهد، اصفهان، شیراز و مازندران انتخاب اول بسیاری از خانواده‌های ایرانی در نوروز است. هر یک از این شهرها هرساله بالغ بر 10میلیون گردشگر را به خود می‌بینند که البته در این بین شهر مشهد با بیش از 30میلیون زائر در سال رتبه اول را در جذب گردشگر مذهبی دارد. با این وجود اگر از هر ایرانی بپرسید در این شهرها کدام جاذبه‌ها را دیده‌اید یا از آن‌ها لذت برده‌اید کمتر پیش می‌آید که جواب درست‌و‌درمانی بشنوید. بسیاری از ما ایرانی‌ها از اصفهان فقط سی‌و‌سه‌پل و نقش جهان را می‌شناسیم و از شیراز فقط حافظ و سعدی را. از مشهد فقط راه حرم امام رضا ؟ع؟را بلدیم و از خطه سرسبز شمال فقط جاده چالوس را. جاذبه‌های بسیار زیادی در کشورمان ایران وجود دارد که به دلایل متعددی مانند قرار گرفتن در شهرهای کوچک و توسعه کم همواره از چشم گردشگران مغفول مانده و کمتر کسی به آنجا سر می‌زند. البته در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های شهری و جاده و همچنین به مدد شبکه‌های اجتماعی هر شهر یا روستا سعی کرده در حد بضاعتش خود را به گردشگران معرفی کند. ما در ادامه این گزارش چند نمونه از جاذبه‌های گردشگری را که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند به شما معرفی می‌کنیم.

صبح نو

واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد جان هفت نفر را گرفت

علت حادثه در دست بررسی است (واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد)

سه‌شنبه هفته گذشته چهار دانش‌آموز زاهدانی در میان شعله‌های آتش، جان خود را از دست دادند و دیروز، در سه‌شنبه‌ای دیگر، 9 دانشجو، به‌علت واژگونی اتوبوس دانشگاه جان خود را از دست دادند. ساعت 12:22 دقیقه ظهر دیروز بود که تلفن‌های سازمان‌های اورژانس و آتش‌نشانی تهران به صدا درآمد تا گزارش حادثه تلخ دیگری در خط اخبار قرار بگیرد.

 

واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که ظهر دیروز روی داد تا زمان تنظیم این گزارش 9 کشته و 27 مجروح داشته است. شاهدان عینی گفته‌اند که اتوبوس در سرازیری به سمت بلوار سیمون بولیوار در حرکت بوده، به‌دلیل ناتوانی راننده در کنترل آن به دیواره‌های بتنی حاشیه مسیر خورده و سپس در خاکریز دره‌مانند کنار جاده واژگون شده است. برخی از افراد نیز اعلام کردند که راننده سکته کرده بود و 
به همین دلیل نتوانسته است اتوبوس را کنترل کند. هر آنچه که دلیل این اتفاق باشد اما نیاز به اقدام دقیق کارشناسی از سوی مقامات ذی‌صلاح است. 

حادثه دانشجویی
بعد از وقوع این حادثه نیروهای امدادی شامل یک بالگرد، دو دستگاه اتوبوس، 15 آمبولانس و دو موتورلانس اورژانس به محل اعزام شدند. همچنین خودروهای 
امداد و نجات سازمان از چهار ایستگاه آتش‌نشانی نیز خود را به موقع به محل رساندند. پس از حضور نیروهای امدادی، مصدومان پس از انجام اقدامات اولیه درمانی توسط تکنسین‌های اورژانس به بیمارستان‌های نیایش، عرفان، حضرت رسول، امام خمینی؟ره؟ و شریعتی انتقال یافتند.
آقای پیمان صابریان، رییس اورژانس تهران درباره علت این سانحه اعلام کرد: موضوع سکته کردن یا نکردن راننده اتوبوس باید از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام شود. این در حالی است که پیش از آن معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد به نقل از شاهدان عینی اعلام کرده بود که راننده اتوبوس سکته کرده است و 
به همین دلیل نتوانسته اتوبوس را کنترل کند. شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این اتوبوس زیر نظر شهرداری تهران نبوده است. از سوی دیگر اظهارات برخی دانشجویان حاضر در محل نشان می‌دهد که این اتوبوس جزو ناوگان حمل و نقلی دانشگاه آزاد بوده که در قالب سرویس دانشگاه فعالیت می‌کنند. دانشجویان حاضر در محل حادثه نیز گفته‌اند: دانشگاه علوم تحقیقات در سراشیبی قرار دارد و دانشکده‌ها به صورت پلکانی در مسیر هستند؛ از آنجایی که مسیر طولانی است، دانشجویان ناگزیرند از اتوبوس‌های دانشگاه استفاده کنند. این دانشجو ادامه داد: پیش از این قرار بود که دانشجویان با حمل و نقل کابلی جابه‌جا شوند اما با تغییر مدیریت دانشگاه، پروژه تله‌کابین دانشگاه متوقف شد. برخی دیگر از دانشجویان نیز به فرسودگی اتوبوس‌هایی اشاره می‌کنند که همچنان در سیستم 
حمل و نقلی دانشگاه آزاد وجود دارند و از روزهای آینده باز هم به خدمات خود ادامه خواهند داد. 

بررسی کارشناسی علت حادثه
رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز که خود در محل حادثه حاضر شده بود درباره علت بروز این حادثه گفت: علت حادثه در دست بررسی است و به‌زودی اعلام می‌شود. سردار محمدرضا مهماندار با اشاره به شدت حادثه و تخریب اتوبوس افزود: به دلیل اینکه بخش‌هایی از معابر دانشگاه در ارتفاعات با شیب تند قرار دارد، این اتوبوس از قسمت‌های شمالی به سمت جنوب در حرکت بوده که در انتهای مسیر در بخشی از راه از مسیر خارج می‌شود و وارد فضای سبز محوطه دانشگاه می‌شود، حدود ۹۰ متر در فضای سبز قل می‌خورد و به‌دلیل اینکه در شیب تند قرار گرفته بود و پس از آن با پایه بتنی که تأسیسات آب از آن عبور می‌کرده برخورد کرده، بخش عمده‌ای از اتوبوس از بین می‌رود و تنها انتهای اتوبوس باقی می‌ماند. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل شدت حادثه و افزایش تعداد کشته شدگان برخورد شدید با پایه بتنی بوده است البته همکاران مشغول بررسی علت حادثه هستند و در حوزه انتظامی هم همکاری‌های قضایی در حال انجام است. وی با بیان اینکه این حادثه در معابر داخلی دانشگاه رخ داده است خاطرنشان کرد: برابر قانون، پلیس اجازه حضور در فضاهای دانشگاهی اعم از دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی را ندارد و مسوولیت راهنمایی و رانندگی در این منطقه نیز بر عهده خود دانشگاه بوده است. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه اتوبوس حادثه دیده نیز متعلق به شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با خود دانشگاه بوده است، گفت: وظیفه تأمین امنیت در معابر داخلی برعهده خود همان نهادهاست اما اگر از پلیس کمک بخواهند یا درخواست مشاوره داشته باشند ما از آنها دریغ نخواهیم کرد و تمام توان خود را برای این امر انجام خواهیم داد. 

تحقیقات پزشکی قانونی انجام می‌شود
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران هم دیروز اعلام کرد که اجساد جانباختگان حادثه رانندگی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات به پزشکی قانونی ارجاع خواهد شد. دکتر مسعود قادری پاشا در این باره به «ایسنا» گفت: طبق قانون و مقرراتی که وجود دارد اجساد جان باختگان حوادث رانندگی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود تا تحقیقات برای تشخیص علت مرگ و همچنین شناسایی هویت در صورت لزوم انجام شود.
مشاور وزیر بهداشت نیز ضمن عیادت از مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد، آخرین وضعیت درمانی این مصدومان را تشریح کرد. دکتر عباس زارع‌نژاد با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات گفت: متأسفانه این حادثه 27 مصدوم و 9 فوتی بر جای گذاشت؛ به‌طوری که دو نفر از فوتی‌ها در بیمارستان و هفت نفر نیز در صحنه جان باختند. مشاور وزیر بهداشت تأکید کرد: تمام اقدامات درمانی در بیمارستان‌های مذکور در حال انجام است و تیم‌های مجرب مغز و اعصاب و ارتوپدی و تخصص‌های مختلف در اورژانس این بیمارستان‌ها حضور دارند و مشغول ارائه خدمت هستند.

دستور دادستان برای رسیدگی به حادثه اتوبوس دانشجویان 
بعد از حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد، دادستان کل کشور از دادستان تهران خواست تا به حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد رسیدگی کند. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دیروز طی دستوری از عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران خواست تا حادثه اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و کشته و زخمی شدن شماری از آنان را مورد رسیدگی قرار داده و بازپرس مربوطه با حضور در محل و بررسی صحنه، موضوع را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه آن را گزارش کند.  همچنین شب گذشته خبر رسید که با دستور دادستان تهران دو نفر از پیمانکاران و مسئول تأسیسات دانشگاه آزاد دستگیر شدند.

شماره‌های پیشین