616
چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۷
1
توصیه موگرینی به مسوولان غربی: نابود کردن برجام موجب امن‌تر شدن ما نمی‌شود

تحدید اروپا

تنها 14‌روز تا آغاز سال‌2019 میلادی باقی است و خبری از سازو‌کار صندوق مالی ایران و اروپا نشده است، هرچند که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خود اعتراف کرده است که دستیابی به توافق هسته‌ای 12‌سال به‌طول انجامیده است و اگر اروپا بخواهد به همراهی‌اش با آمریکا ادامه داده و در اجرای تعهداتش وقت‌کشی کند، جمهوری اسلامی از حق خروجش از برجام استفاده می‌کند.

در پنجمین هفته اعتراضات ضد سرمایه‌داری

پلیس فرانسه به جنبش اعتراضی پیوست

پلیس فرانسه پس از آنکه ناعدالتی دولت ماکرون در سیاست‌های اقتصادی و مالیاتی برایش ثابت شد، برای همراهی با جنبش اعتراضی مردم این کشور، اعلام کرد؛ از روز چهارشنبه تمامی مراکز پلیس و کمیساریاها در سراسر این کشور بسته و تعطیل شده است.

روزنامه رای‌الیوم از صف طولانی رهبران کشورهای عربی برای رسیدن به دروازه دمشق خبرداد

چرا روحانی به سوریه نمی‌رود

سیاست خارجی دولت روحانی آن‌قدر در این پنج سال صرف توافق هسته‌ای شد که برای جلب نظر طرف‌های برجامی خود -‌چه در زمان مذاکرات و چه امروز که با اروپا در این توافق مانده- به سمت بی‌اثری در دیگر حوزه‌های روابط خارجی پیش می‌رود و دیپلماسی انقلابی جای خود را به دیپلماسی دلجویی داده است.

دکتر ابراهیمی دینانی در نشست «مأموریت‌ پژوهش‌های علوم انسانی در دوران معاصر»: | حداد عادل: علوم انسانی عضوی است که به آن خون نمی‌رسد

علوم انسانی باید دیو هفت‌سر مدرنیته را بشناساند

نشست «مأموریت‌ پژوهش‌های علوم انسانی در دوران معاصر» دیروز با سخنرانی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه و دکتر غلامعلی حدادعادل، رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

سر مقاله

بودجه‌ریزی سیاسی یا سیاستی

بی‌بی‌سی‌فارسی با مستند «بهتان برای‌حفظ نظام» وارد بازی‌ای شده که قواعدش را بلد نیست

بهتان #‌ آیت‌الله_بی‌بی‌سی

شب گذشته تازه‌ترین مستند شبکه «بی‌بی‌سی» فارسی با عنوان «بهتان برای حفظ نظام» ساخته حسین باستانی از این شبکه پخش شد. در این گزارش در چندمحور به موضوع مستندسازی این شبکه در موضوعات مختلف و در بخشی هم به مسأله مورد بحث در این مستند می‌پردازیم.

«صبح‌نو» در گفت‌و‌گو با مردم تأثیر آیین یلدا برای کنار هم بودن خانواده را بررسی كرده است

یلدا را خانواده باشیم

مادرها مثل نخ تسبیح‌اند، خوب می‌دانند همه را چطور کنار یکدیگر جمع کنند، به هر بهانه‌ای و با هر ترفندی. شب چله ایرانی یکی از همین بهانه‌هاست که مادرها منتظرش هستند برای چند ساعت کنار هم قرار دادن خانواده؛ خانواده‌ای که کارشناسان معتقدند در این سال‌ها دچار بحران شده است. تمسک به آیین و آداب برای آن‌ها که نمی‌دانند چطور ساعتی را با هم بگذرانند، دلیل خوبی است و برای آن‌ها که همچنان استوار و محکم، بنیان خانواده را از بحران اجتماعی رخ‌داده محفوظ نگه داشته‌اند، فرصتی مغتنم برای محکم کردن پایه‌های اصلی‌ترین نهاد اجتماعی. «صبح‌نو» نقش آداب و آیین‌هایی چون یلدا را در دور هم جمع کردن اعضای خانواده با مردم در میان گذاشته است.

قرآن چه نوع زندگی‌ای را طراحی می‌كند؟

یادداشت طاهره همیز استاد دانشگاه و عضو نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها

یلدا اهمیت فرهنگی دارد

دکتر مجید ابهریپژوهشگر و آسیب‌شناس اجتماعی

یک شب موبایل و تبلت را ندیده بگیرید

دکتر امان‌الله قرائی‌مقدم جامعه‌شناس

صبح نو

هزینه‌کرد مجلس از رهبری

نمایندگان باید پاسخگوی تصمیم خود باشد

 

 
مطابق برنامه اقدام FATF درباره ایران، ایران موظف شده است 41 اقدام را برای خروج از لیست سیاه انجام دهد. از 41 اقدام مذکور 37 اقدام در حیطه اختیار قوه‌مجریه است که محقق شده و چهار اقدام در حیطه اختیار مجلس است که مجلس با تصویب و نهایی کردن لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم یک اقدام را نهایی کرده و با تصویب لایحه اصلاح قانون پولشویی و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو 
دو مورد دیگر را تصویب کرده است. دولت نیز 37 اقدام خود را انجام داده که با قانون تأمین مالی تروریسم مجموعاً 38 عنوان نهایی و به FATF اعلام شده است. اما نکته بسیار مهم اساسی آن است که دولت 37 اقدام خود و قانون تأمین مالی تروریسم مجموعاً 38 عنوان نهایی را به FATF اعلام کرده است اما از این 38 عنوان تنها 13 عنوان توسط FATF پذیرفته شده است و 25 مورد دیگر مردود اعلام شده است. 
علی لاریجانی: رهبری مخالف بررسی لوایح FATF نیستند
روز گذشته نیز که بعد از چالش‌های فراوان ، لایحه عضویت ایران در کنوانسیون مبارزه مالی با تروریسم در دستور کار مجلس قرار گرفت با جاروجنجال به تصویب رسید. به‌طوری‌که برخی از نمایندگان این لایحه را عهدنامه ننگین و برخی دیگر آن‌را موجب رفع محدودیت‌های شدید شبکه تعامل بین‌المللی مالی و بانکی می‌دانستند.در این میان اما آقای علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به منتقدان CFT متن نامه‌ای را که دفتر مقام معظم رهبری درباره لایحه FATF به رییس مجلس فرستاده بود قرائت کرد: «در پی استفساریه تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی، به‌دنبال فرمایشات معظم‌له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند « آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع‌به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفتم، مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود، نه کنوانسیون خاص، لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند، تدبیر فوق قبلاً در زمان استفسار به‌طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.» لاریجانی پس از قرائت این نامه اعلام کرد که این نامه از سوی آقای حجازی، رییس دفتر مقام معظم رهبری به وی (لاریجانی) ابلاغ شده است.رییس مجلس در حمایت از تصویب CFT به‌گونه‌ای القا کرد که رهبر معظم انقلاب موافقت خود را برای بررسی و تصویب لوایح موردنیاز FATF اعلام کرده‌اند این در حالی است که بر اساس نامه رهبری ایشان از مجلس خواسته‌اند تا در راستای وظیفه بهارستان، نمایندگان با کار کارشناسی و دقیق لوایح را مورد بحث بررسی قرارداده و درباره آن تصمیم گیری کنند.وظیفه ذاتی بهارستان و در واقع نمایندگان آن است‌که با برگزاری جلسات مختلف و استماع نظرات کارشناسی درباره معایب و مزایای عضویت در گروه اقدام مالی و کنوانسیون CFT بحث و بررسی کرده و نظرات خود را بر اساس منافع ملی اعلام کنند، در صورتی‌که مزایای عضویت در کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی و پیوستن به گروه اقدام مالی بیشتر از معایب آن است، مجلس می‌تواند لوایح مربوط را مصوب کند.همچنین رییس مجلس باید برای توجیح مخالفان بر اساس بررسی‌های علمی و کارشناسی پاسخگو باشد نه اینکه با قرائت نامه رهبر معظم انقلاب، موافقت ایشان با بررسی لوایح مذکور را دلیل برای تصویب آن اعلام کند، این برخلاف وظایف ذاتی مجلس و استقلال قواست. البته رخدادهای روز گذشته در زمان تصویب لایحه عضویت در CFT مغایر با خرد جمعی و وحدت است، در شرایط کنونی جنگ اقتصادی نمایندگان باید با در نظر گرفتن منافع قطعی ملت و برای به‌دست آوردن یک دستاورد مهم، سیاستی واحد اتخاذ کرده و یکصدا از منافع حیاتی کشور حمایت کنند. این نمایندگان بر اساس وظایف نمایندگی خود باید دلایل مخالف و موافق خود را برای تصویب این لایحه اعلام کنند. اینکه رهبری موافق یا مخالف این لایحه باشد و یا نباشد دلیل خوبی برای رد و تصویب نیست. همچنان‌که پیش ازاین نیز در زمان انتخاب اعضای کابینه شایعاتی از سوی حامیان دولت مبنی بر «انتخاب تک‌تک اعضای کابینه دولت دوازدهم توسط رهبر معظم انقلاب» مطرح شد که واکنش دفتر رهبری را در پی داشت. در این بیانیه توضیحی آمده بود: «رویه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است و این هم به‌دلیل وظایفی است که، قانون اساسی برای رهبر در امور سیاست خارجی، دفاعی-امنیتی تعیین کرده است.» حال در این نامه نیز رهبری خواستار بررسی این لوایح طبق قانون و تدبیر مجلس درباره آن شدند. همان چیزی که قانون جزء وظایف مجلس تعیین کرده است و این نامه به معنای موافقت با تصویب و یا مخالفت رد این لوایح نیست. بنابراین این ترفندی کهنه و سوخته است و نمایندگان نباید هزینه عملکرد خود را به پای رهبری بنویسند. آن‌ها اگر تشخیص می‌دهند که تصویب این لوایح منجر به تأمین منافع ملی می‌شود باید آن‌را تصویب و یا برعکس اگر موجب خسران است از قبول آن خودداری کنند و پای رأی و نظر خود نیز بایستند و پاسخگوی آن باشند.

شماره‌های پیشین