727
چهارشنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
1
«صبح‌نو» هزینه‌های استخراج بیت‌کوین در ایران را بررسی می‌کند

معدن مجانی

یارانه برق در کشور باعث شده ایران به یکی از ارزان‌ترین کشورهای جهان برای استخراج بیت‌کوین تبدیل شود، به‌طوری که گفته می‌شود تولید هر بیت کوین با برق یارانه‌ای در ایران، ۳۵ میلیون تومان کمک‌هزینه دولتی دارد که مصداق سوء‌استفاده از بیت‌المال است. همین موضوع سبب واکنش معاون وزیر نیرو در روزهای اخیر شد،‌ به‌نحوی که اعلام کرد: «مساجد و مدارس و گاوداری‌ها به محلی برای استخراج بیت کوین تبدیل شده‌اند که اگر این شرایط ادامه پیدا کند، تعرفه صادراتی برق را برای آن‌ها اعمال خواهیم کرد.»

چند روایت خواندنی از زندگی شهید مصطفی چمران از آمریکا، لبنان تا ایران

در دریای خون

شاید بتوان گفت مصطفی چمران، مردی اسطوره‌ای بود از آن جهت که زندگی‌اش دائم در تلاطم بود. چمران آرام و قرار نداشت، حتی وقتی برای تحصیل در آمریکا بود. این بی‌قراری، او را از قلب عافیت و آسایش به جنوب لبنان کشاند تا مرهمی باشد برای دردهای شیعیان مظلوم آن کشور و همین بی‌قراری او را به ایران بازگرداند تا در بزرگترین انقلاب جهان در قرن بیستم نقش‌آفرین باشد. به بهانه سالگرد شهادت وی، برش‌هایی خواندنی از زندگی وی انتخاب کرده‌ایم.

زندگی محمد مُرسی، رییس‌جمهوری انقلاب مردم مصر، پایان تراژیکی به‌خود گرفت

سرانجام اسلام آمریکایی

سیدقطب، از نظریه‌پردازان جماعت اخوان‌المسلمین مصر، در تیپولوژی اسلام، دو نوع اسلام را برشمرده است: اولی اسلام ناب و دومی اسلام آمریکایی. جماعت اخوان مصر که در طول دوران حیات سیاسی‌اش، هیچ‌گاه طعم حضور در قدرت رسمی را نچشیده بود، پس از وقوع انقلاب مردم مصر در فوریه2011، به ساحت قدرت پای گذاشت و با برگزیدن اسلام آمریکایی به‌جای اسلام ناب، زمینه سقوط خود را فراهم آورد؛ هرچند این انتخاب، تنها عامل نقره‌داغی اخوانی‌ها نبود. محمد مُرسی، نخستین رییس‌جمهور غیرنظامی تاریخ مصر پس از کودتای افسران آزاد در سال 1952، دو روز پیش در دادگاه رسیدگی به اتهاماتش، در 68سالگی درگذشت. در این گزارش، درباره او، جماعت اخوان مصر و دلایل یک سقوط نوشته‌ایم.

سر مقاله

آنچه نمی‌دانیم

با رونمایی از 9 داروی جدید

شهرک صنعتی دارویی «برکت» افتتاح شد

نماینده دادستانی تهران با استدلال، ادعاهای خاتمی در جابه‌جایی آراء در انتخابات 88 را مردود شمرد

تخلف هم ثابت نشد، چه رسد به تقلب

سومین جلسه رسیدگی به ادعاهای رضا خاتمی، فعال اصلاح‌طلب، درباره وقوع تقلب هشت‌میلیونی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88، روز گذشته در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد.

زاکانی در مناظره با تاجزاده:

رضا خاتمی و برادرش، اول درباره تقلب به توافق برسند، بعد سر مردم کلاه بگذارند

«صبح‌نو» برداشت نادرست اصلاح‌طلبان از نامه رییس سازمان فرهنگی -هنری شهرداری تهران را بررسی می‌کند

روی دیگر پُز هنری و فرهنگی

سازمان فرهنگی -هنری شهرداری تهران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای مرتبط با فعالیت‌های مرتبط یکی از نهادهای زیرمجموعه شهرداری تهران است که البته اساسنامه و قانون مصوب خاص خود را دارد. این سازمان در ماه‌های اخیر با مشکلات بودجه‌ای مواجه بوده است و بر اساس شواهد موجود، مدیریت شهری فعلی اراده‌ای برای رسیدگی به مشکلات این مجموعه ندارد. فشارهای وارده به این سازمان به حدی رسیده است که رییس این سازمان در نامه‌ای گلایه‌آمیز به شهرداری تهران بر وجود مشکلات تاکید کرد اما این نامه به‌عنوان استعفای وی تلقی شد.

«صبح‌نو»ازکیفیت‌ودلایل‌حضوربازیگران‌زن‌خارجی‌درسینمای‌ایران‌گزارش‌می‌دهد

فرنگی‌های‌ویترینی

همزمان با فصل جدید اکران، «دختر شیطان» هم به‌روی پرده سینماها رفت. «دختر شیطان» به کارگردانی آقای قربان محمدپور در کشور هند ساخته شده و چند بازیگر هندی هم در آن نقش ایفا کرده‌اند. حالا حضور یکی از بازیگران این فیلم به‌دلیل سابقه قبلی‌اش خبرساز شده است.

در گفت‌وگو با طراحان لباس، از همکاری با بازیگران تا مدلینگ را بررسی کردیم

چهارمیلیون تومان برای یک دقیقه تبلیغ

شاید شما هم از کسانی باشید که در صفحات بازیگران سینما و تلویزیون، با تبلیغات صفحات مزون‌ها یا طراحان مد و لباس روبه‌رو شده باشید و شباهت یا تفاوت طرح‌هایی که استفاده‌ می‌کنند با پوشاک تهیه‌شده تولیدی‌ها و موجود در بازار توجه‌تان را جلب کرده باشد. درادامه گزارش قبلی، به‌دنبال برخی از این مزون‌ها رفتیم تا هم از رابطه آن‌ها با سلبریتی‌ها بپرسیم و هم از کم‌وکیف ارتباطشان با تولیدی‌های انبوه پوشاک مطلع شویم. در‌این‌میان، مسائل دیگری هم درباره مشکلات طراحی لباس در ایران و محدودیت‌های پوشش مطرح شد که از اختلاف نگاه جالبی در بین طراحان حکایت می‌کند.

مرثیه‌ای در مرگ کودک نوپای اخوان

یادداشت حسین رویوران

صبح نو

حجت‌الاسلام میراحمدی ایده‌اش درباره نسبت دین و مردم‌سالاری را توضیح داد

مردم‌سالاری دینی، مبتنی‌بر تفکیک محتوا و ساختار

نشست «انقلاب اسلامی و مردم‌سالاری دینی» هفته گذشته با ارائه حجت‌الاسلام دکتر منصور میراحمدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده کتاب «نظریه مردم‌سالاری دینی؛ مفهوم، مبانی و الگوی نظام سیاسی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

میراحمدی محور اول بحث خودش را به موضوع «انقلاب اسلامی از منظر فکری» اختصاص داد. او رویکرد انقلاب اسلامی را «نوگرایی دینی» نام نهاد و چهار ویژگی را برای آن برشمرد و گفت: ویژگی نخست عبارت بود از رویکرد درون متنی یا تعریف اسلام با نگاه درون متنی. به عبارت دیگر هرگونه نگاه موجه به اسلام و تعریف آموزه‌های اسلامی از مسیر مراجعه مستقیم به متن عبور می‌کند و نمی‌توانیم نگاه فرامتنی و برون‌متنی را پایه و مبنای فهم دین و شناسایی آموزه‌های دینی بدانیم. متن هم نخست قرآن و در مرحله دوم سنت.
او ویژگی دوم رویکرد نوگرایی دینی را رویکرد «زبان‌شناختی» نام نهاد و گفت: اگر نگاه ما متن‌محور شد، قاعدتاً می‌بایست با یک رویکرد زبانی به‌دنبال واکاوی معنای متن باشیم. اینجا نیز رویکردهای گوناگون زبان شناختی مطرح است که قاعدتاً رویکردی که در این نوع نگاه انقلاب اسلامی به دین وجود داشت، رویکرد زبانی از نوع نظریه‌های قدیم زبانی است،
 نه نظریه‌های جدید زبان‌شناختی.
 «ضرورت تفسیر دین و یا تفسیربردار بودن متون دینی» سومین ویژگی رویکرد نوگرای دینی است که میراحمدی به آن اشاره کرد و افزود: ما بدون تفسیر متون دینی نمی‌توانیم به فهمی از دین و آموزه‌های دینی برسیم، چرا که وقتی امری زبانی شد، زبان، حداقل در به‌کارگیری فهم قرآن کریم ما را در وضعیت دوگانه قرار می‌دهد. از سویی مواجه با نصوص هستیم و آموزه‌هایی که نیاز به تفسیر ندارند، اما دسته دوم آموزه‌هایی هستند که نیازمند به کارگیری قواعد تفسیری برای فهم این آموزه‌هاست. در انقلاب اسلامی، این تفسیر مبتنی‌بر رویکرد اجتهادی و به‌کارگیری اجتهاد در فهم آموزه‌های دینی است.
او ویژگی چهارم را این‌گونه توضیح داد: انقلاب اسلامی بر این باور بود که دین اسلام، دینی حداکثری است و در دو عرصه زندگی فردی و اجتماعی دارای مرجعیت است.
میراحمدی افزود: آنچه رویکرد نوگرایی را جدا می‌کرد، مراجعه به متون دینی برای فهم دین در عرصه فردی و اجتهادی در عرصه محتواست نه در ساختار. ما در عرصه ساختارها نباید انتظار ارائه ساختار ثابت از متون دینی و آموزه‌های دینی باشیم، بلکه ساختارسازی امری عقلانی است متناسب با شریط زمانی و مکانی که بر اساس آن محتوا، ساختارسازی انجام می‌شود. 
به همین دلیل است که این فکر در عرصه نظام سیاسی به دنبال یافتن ساختارهایی است که بتواند آن محتوا را در شرایط کنونی تحقق ببخشد و از همین جا بود که امام وارد بحث جمهوری اسلامی و جمهوریت شد تا بتواند آن محتوایی را که به‌نام قانون الهی از آن یاد می‌کند در نظام سیاسی در عرصه یک ساختاری به‌نام جمهوریت پیاده کند.
او در محور دوم سخنانش جمهوری اسلامی را علت عبور از نظم سلطانی به نظم جمهوری قلمداد کرد و گفت: اگر گفته شود که در دوره مشروطه هم چنین اتفاقی افتاده بود و از نظم سلطانی فاصله گرفتیم، تفاوت بین مشروطه و انقلاب اسلامی از حیث نظری در این بود که در ایده مشروطیت نظام‌سازی به معنای دخالت و رأی مردم در شکل‌گیری حکومت و تأسیس نظام سیاسی اتفاق نیفتاده بود. همچنان در درون نظم سلطانی بود، منتهی می‌خواست آن را محدود و مقید کند و از حالت مطلقه به مشروطه تبدیل کند.
او با طرح این سؤال که «اگر جمهوری اسلامی و ایده جمهوریت به‌دنبال تحقق این دو(نظام‌سازی و تصمیم‌سازی) بود، چه ضرورتی برای طرح مردم‌سالاری دینی وجود داشت؟» گفت: طرح مردم‌سالاری دینی نشأت‌گرفته از دو ضرورت بود: ضرورت داخلی و ضرورت خارجی. در سطح داخلی بعد از رحلت امام ضرورتی تشخیص داده شده بود که ما نیاز به یک امری به نام توسعه سیاسی داریم. قوام این توسعه بر بحث مشارکت سیاسی است. مشارکت سیاسی مردم در نظام‌های دموکراتیک با نظام‌های جمهوری تفاوتی دارد: در نظام‌های جمهوری، مشارکت سیاسی مردم در سطح نظام‌سازی، و سپس وارد شدن در پروسه قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری. اما در نظام‌های دموکراتیک مشارکت به این کفایت نمی‌کرد، بلکه به تداوم حضور مردم در مدیریت جامعه توجه می‌شود.
میراحمدی درباره ضرورت بین‌المللی طرح ایده مردم‌سالاری دینی گفت: این بحث بیشتر از سوی مقام معظم رهبری وارد ادبیات سیاسی این دوره شد. در واقع ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درصدد ارائه الگویی از نظام سیاسی هستیم که به‌مثابه رقیب لیبرال دموکراسی باشد. مدافعان این ایده بر این باور بودند که مردم‌سالاری دینی امکان مفهومی دارد دچار تناقض نیست. فقط زمانی می‌توان از مردم‌سالاری دینی سخن گفت که مردم‌سالاری در این تعبیر مترادف دموکراسی، و دموکراسی به‌مثابه روش باشد و نه ارزش. بنابراین مردم‌سالاری دینی تعریف می‌شود به حکومتی که روش حکمرانی دموکراتیک را به رسمیت شناخته است و می‌خواهد قوانین و ارزش‌های الهی را در عرصه زندگی سیاسی اجتماعی با روش دموکراتیک در جامعه پیاده کند. اکثر مقالات نگاشته شده و همایش‌های برگزار شده در حوزه  مردم‌سالاری دینی هم بر این رویکرد تأکید دارند و صحه می‌گذارند.او رویکرد خودش را درباره نسبت مردم‌سالاری و دین «رویکرد بسیط» خواند و گفت: منظور من از نگاه بسیط این بوده که با مراجعه مستقیم به متون دینی با همان رویکرد نوگرایانه و با همان چهارویژگی و با نگاه اجتهادی به چند سؤال پاسخ دهیم، اگر سؤالات‌مان پاسخ مثبت گرفت، آن‌گاه می‌توان از  مردم‌سالاری دینی به‌عنوان یک امر بسیط یاد کنیم.
میراحمدی گفت: نخستین سؤال این است که آیا متون دینی حاکمیت مردم و نظم مردمی را به رسمیت می‌شناسد؟ بنده دو مؤلفه اساسی برای مردم‌سالاری دینی اشاره کردم؛ یک اقتدار جمعی و دو مشارکت مردمی و معتقد هستم هر حکومتی بخواهد ادعا کند من مردم‌سالار هستم باید این دو را به رسمیت بشناسد. پیشنهاد بنده در کتابم یک نظام دو شورایی است.
 زمانی ما می‌توانیم از  مردم‌سالاری دینی صحبت کنیم که یک نظام دو شورایی به رسمیت بشناسیم. از ظرفیت مفهوم شورا استفاده کردم. شورای مجتهدان و شورای نمایندگان به‌عنوان دو نهاد شورایی اساسی که یکی تجلی دین و دیگری تجلی جایگاه مردم را در نظام سیاسی نشان می‌دهد.
او افزود: اگر نگاه بسیط در  مردم‌سالاری دینی داشته باشیم، دیگر لازم نیست حتماً به سراغ اثبات سازگاری دموکراسی در غرب با اسلام برآئیم. بلکه باید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا متون دینی ما نوع خاصی از حکومت و نظم مردمی را به رسمیت می‌شناسد؟ اگر می‌شناسد آنگاه با توجه به تجربه امروز خودمان و با نگاه نوگرایانه و تفکیک محتوا از ساختار، با بهره‌گیری از تجارب بشر در غرب و در جاهای دیگر و ظرفیت‌های ایران و تجارب ایران آن‌گاه خودمان دست به ساختارسازی بزنیم و ساختار متناسبی که هم مردمی بودن نظام را تضمین کند و هم اسلامی بودن نظام را تضمین بکند ایجاد کنیم.
محور سوم سخنان میراحمدی بحث «الگوهای رقیب» مردم‌سالاری دینی بود. او در این زمینه سه الگوی «دولت ایدئولوژیک/ رادیکال دینی»، «الگوی دولت سکولار» و «الگوی لیبرال دموکراسی» را برشمرد و با توضیح مختصر هر کدام گفت: موفقیت ‌مردم‌سالاری دینی در این رقابت بیش از هر عاملی به میزان کارآمدی نظام سیاسی بستگی دارد. چنانچه این الگو بتواند به‌عنوان یک الگوی موفق وکارآمد مشکلات و مسائل مردم ایران را در نظام پساانقلابی برطرف کند می‌تواند در دنیای اسلام و در نظام بین‌الملل به‌عنوان یک دولت دینی معتدل در عصر پساسکولاریسم شناخته شود.

شماره‌های پیشین