611
چهارشنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۷
1
«صبح‌نو» از چگونگی کاهش 10 تا 15‌درصدی لوازم خانگی از هفته آینده گزارش می‌دهد

وعده شنبه

اتفاقاتی که در چند ماه گذشته در اقتصاد ایران رخ داد باعث شد تا نه‌تنها بازار دچار افت‌و‌خیز شود، بلکه مسائلی را رقم زد که برای خیلی‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ یکی از این آن‌ها در بازار لوازم خانگی افتاد که قیمت‌های اقلام آن تا بیش از صد در‌صد افزایش داشت. با این وجود روز گذشته رییس اتحادیه لوازم خانگی از کاهش 10 تا 15درصدی قیمت لوازم خانگی از روز شنبه خبر داد. رییس اتاق اصناف ایران نیز درخصوص این کاهش قیمت گفت: گشایش اعتبارات نسبی از سوی بانک مرکزی سبب این کاهش قیمت شده است.

در دیدار 6ساعته رییس صداوسیما با دانشجویان چه گذشت

CNN بیشتر از ما از شهید حججی دفاع می‌کند؟

هفته گذشته بود که گروهی از دانشجویان به مناسبت 16‌آذر، روز دانشجو جلسه‌ای 6‌ساعته با آقای علی‌عسگری، ریاست صداوسیما برگزار کردند و نقدهای خود را گفتند و جواب هم شنیدند. بعد از جلسه یکی از دانشجویان بخش‌هایی را به‌صورت طنز از این دیدار منتشر کرد که گویا رییس صداوسیما هیچ یک از نقدها را وارد ندانسته است. این بخش به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی چرخید. حال «صبح‌نو» با توجه به انتشار این بخش، علاوه‌بر انتشار سخنان رییس صداوسیما بخش‌های مورد بحث خصوصاً شهید حججی را منتشر می‌کند.

امیر احمدیان: رفتار گرجستان با ایرانیان ضررهای اقتصادی برای این کشور همراه دارد

پشت پرده رفتار توهین‌آمیز تفلیس با مسافران ایرانی

رفتار توهین‌آمیز نسبت به شهروندان ایرانی در فرودگاه تفلیس در یک ماه اخیر به اوج خود رسیده است. در تازه‌ترین این اقدام‌ها یک خانم 35 ساله در بازداشت 20 ساعته پلیس فرودگاه تفلیس قرار گرفت که موجب واکنش دستگاه وزارت خارجه کشورمان شد. این‌گونه بدرفتاری‌ها مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز در تفتیش‌های بدنی زنان ایرانی شاهد این رفتارهای اهانت‌آمیز بوده‌ایم که در آن زمان، سفارت ایران در تفلیس مراتب اعتراض شدید خود را به وزارت خارجه گرجستان و پلیس امنیت فرودگاه تفلیس اعلام کرد و علاوه بر آن یادداشت اعتراضی سفارت ایران در تفلیس به وزارت خارجه این کشور ارسال و از سفیر این کشور نیز توضیح خواسته شد.

محمدعلی‌باشه‌آهنگر؛ کارگردان«سرو زیرآب» همزمان با اکران فیلمش با«صبح‌نو»به گفت‌و‌گو نشست

استوارتر از سرو، پاک‌تر از آب

فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به کارگردانی آقای محمدعلی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی آقای سیدحامدحسینی درسینماهای کشور به اکران درآمده و با استقبال مخاطبان همراه شده است.

همتی از حذف دلار از تبادلات تجاری با برخی از کشورها خبر داد

کانال‌های مالی ایران با هشت کشور اروپایی

عبدالرضا همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران از آغاز به کار کانال‌های مالی ایران با چندین کشور و حذف دلار از تبادلات تجاری ایران با آن کشورها خبر داد و آن را اقدام مهمی در حوزه تحریم مالی ایران توصیف کرد.

نگاهی به کتابی که در ماه‌های اخیر با شمارگان عجیب 30هزار نسخه منتشر شده است

کتابی درباره دختران خیابان انقلاب

روز گذشته گزارشی را بر پایه آمارهای خانه کتاب درباره نشر و کتب منتشرشده در مهرماه منتشر کردیم.آنچه در این گزارش مهم بود اعلام شمارگان کتاب‌ها در مهر بود که بنا بر این گزارش کتاب «من‌دختر خیابان انقلابم: بررسی پرسش‌هایی درباره پوشش بانوان» با ۳۰‌هزار نسخه در صدر جدول پرشمارگان‌ترین کتاب‌ها قرار گرفت. این اثر از سوی نشر «آستان قدس رضوی» راهی بازار نشر شده است. البته به نظر می‌رسد استفاده از این اثر در اماکن تحت نظر آستان دلیل این شمارگان غیرمتعارف باشد. امروز کنجکاو شدیم بیشتر درباره این کتاب بدانیم خصوصاً این که نام کتاب نیز با یکی از مهم‌ترین اتفاقات سیاسی اجتماعی سال‌های اخیر گره‌خورده و به نظر می‌رسد نویسنده با هوشمندی از این اسم برای کتاب خودش بهره‌برداری کرده است.

مسوول وضعیت کنونی اقتصادی کشور چه کسی است

نتیجه اقتصاد برجامی

رییس‌جمهوری کشور است و کلیددار این روزهای پاستور، اول به برجام امید‌بسته بود و حال به FATF، مانند برخی نمایندگان حامی‌اش خروج ترامپ از برجام را هم بر گردن منتقدان توافق هسته‌ای می‌اندازد و همچنان به برجام امید دارد؛ آن‌هم در شرایطی که نتیجه اقتصاد برجامی و مشکلات معیشتی مردم قابل مشاهده است.

همه مترجمان رییس جمهور

یادداشت دکتر محسن ردادی عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

سر مقاله

پرسش از بورس نفت

صبح نو

حجت‌الاسلام میراحمدی ایده‌اش درباره نسبت دین و مردم‌سالاری را توضیح داد

مردم‌سالاری دینی، مبتنی‌بر تفکیک محتوا و ساختار

نشست «انقلاب اسلامی و مردم‌سالاری دینی» هفته گذشته با ارائه حجت‌الاسلام دکتر منصور میراحمدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده کتاب «نظریه مردم‌سالاری دینی؛ مفهوم، مبانی و الگوی نظام سیاسی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

میراحمدی محور اول بحث خودش را به موضوع «انقلاب اسلامی از منظر فکری» اختصاص داد. او رویکرد انقلاب اسلامی را «نوگرایی دینی» نام نهاد و چهار ویژگی را برای آن برشمرد و گفت: ویژگی نخست عبارت بود از رویکرد درون متنی یا تعریف اسلام با نگاه درون متنی. به عبارت دیگر هرگونه نگاه موجه به اسلام و تعریف آموزه‌های اسلامی از مسیر مراجعه مستقیم به متن عبور می‌کند و نمی‌توانیم نگاه فرامتنی و برون‌متنی را پایه و مبنای فهم دین و شناسایی آموزه‌های دینی بدانیم. متن هم نخست قرآن و در مرحله دوم سنت.
او ویژگی دوم رویکرد نوگرایی دینی را رویکرد «زبان‌شناختی» نام نهاد و گفت: اگر نگاه ما متن‌محور شد، قاعدتاً می‌بایست با یک رویکرد زبانی به‌دنبال واکاوی معنای متن باشیم. اینجا نیز رویکردهای گوناگون زبان شناختی مطرح است که قاعدتاً رویکردی که در این نوع نگاه انقلاب اسلامی به دین وجود داشت، رویکرد زبانی از نوع نظریه‌های قدیم زبانی است،
 نه نظریه‌های جدید زبان‌شناختی.
 «ضرورت تفسیر دین و یا تفسیربردار بودن متون دینی» سومین ویژگی رویکرد نوگرای دینی است که میراحمدی به آن اشاره کرد و افزود: ما بدون تفسیر متون دینی نمی‌توانیم به فهمی از دین و آموزه‌های دینی برسیم، چرا که وقتی امری زبانی شد، زبان، حداقل در به‌کارگیری فهم قرآن کریم ما را در وضعیت دوگانه قرار می‌دهد. از سویی مواجه با نصوص هستیم و آموزه‌هایی که نیاز به تفسیر ندارند، اما دسته دوم آموزه‌هایی هستند که نیازمند به کارگیری قواعد تفسیری برای فهم این آموزه‌هاست. در انقلاب اسلامی، این تفسیر مبتنی‌بر رویکرد اجتهادی و به‌کارگیری اجتهاد در فهم آموزه‌های دینی است.
او ویژگی چهارم را این‌گونه توضیح داد: انقلاب اسلامی بر این باور بود که دین اسلام، دینی حداکثری است و در دو عرصه زندگی فردی و اجتماعی دارای مرجعیت است.
میراحمدی افزود: آنچه رویکرد نوگرایی را جدا می‌کرد، مراجعه به متون دینی برای فهم دین در عرصه فردی و اجتهادی در عرصه محتواست نه در ساختار. ما در عرصه ساختارها نباید انتظار ارائه ساختار ثابت از متون دینی و آموزه‌های دینی باشیم، بلکه ساختارسازی امری عقلانی است متناسب با شریط زمانی و مکانی که بر اساس آن محتوا، ساختارسازی انجام می‌شود. 
به همین دلیل است که این فکر در عرصه نظام سیاسی به دنبال یافتن ساختارهایی است که بتواند آن محتوا را در شرایط کنونی تحقق ببخشد و از همین جا بود که امام وارد بحث جمهوری اسلامی و جمهوریت شد تا بتواند آن محتوایی را که به‌نام قانون الهی از آن یاد می‌کند در نظام سیاسی در عرصه یک ساختاری به‌نام جمهوریت پیاده کند.
او در محور دوم سخنانش جمهوری اسلامی را علت عبور از نظم سلطانی به نظم جمهوری قلمداد کرد و گفت: اگر گفته شود که در دوره مشروطه هم چنین اتفاقی افتاده بود و از نظم سلطانی فاصله گرفتیم، تفاوت بین مشروطه و انقلاب اسلامی از حیث نظری در این بود که در ایده مشروطیت نظام‌سازی به معنای دخالت و رأی مردم در شکل‌گیری حکومت و تأسیس نظام سیاسی اتفاق نیفتاده بود. همچنان در درون نظم سلطانی بود، منتهی می‌خواست آن را محدود و مقید کند و از حالت مطلقه به مشروطه تبدیل کند.
او با طرح این سؤال که «اگر جمهوری اسلامی و ایده جمهوریت به‌دنبال تحقق این دو(نظام‌سازی و تصمیم‌سازی) بود، چه ضرورتی برای طرح مردم‌سالاری دینی وجود داشت؟» گفت: طرح مردم‌سالاری دینی نشأت‌گرفته از دو ضرورت بود: ضرورت داخلی و ضرورت خارجی. در سطح داخلی بعد از رحلت امام ضرورتی تشخیص داده شده بود که ما نیاز به یک امری به نام توسعه سیاسی داریم. قوام این توسعه بر بحث مشارکت سیاسی است. مشارکت سیاسی مردم در نظام‌های دموکراتیک با نظام‌های جمهوری تفاوتی دارد: در نظام‌های جمهوری، مشارکت سیاسی مردم در سطح نظام‌سازی، و سپس وارد شدن در پروسه قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری. اما در نظام‌های دموکراتیک مشارکت به این کفایت نمی‌کرد، بلکه به تداوم حضور مردم در مدیریت جامعه توجه می‌شود.
میراحمدی درباره ضرورت بین‌المللی طرح ایده مردم‌سالاری دینی گفت: این بحث بیشتر از سوی مقام معظم رهبری وارد ادبیات سیاسی این دوره شد. در واقع ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درصدد ارائه الگویی از نظام سیاسی هستیم که به‌مثابه رقیب لیبرال دموکراسی باشد. مدافعان این ایده بر این باور بودند که مردم‌سالاری دینی امکان مفهومی دارد دچار تناقض نیست. فقط زمانی می‌توان از مردم‌سالاری دینی سخن گفت که مردم‌سالاری در این تعبیر مترادف دموکراسی، و دموکراسی به‌مثابه روش باشد و نه ارزش. بنابراین مردم‌سالاری دینی تعریف می‌شود به حکومتی که روش حکمرانی دموکراتیک را به رسمیت شناخته است و می‌خواهد قوانین و ارزش‌های الهی را در عرصه زندگی سیاسی اجتماعی با روش دموکراتیک در جامعه پیاده کند. اکثر مقالات نگاشته شده و همایش‌های برگزار شده در حوزه  مردم‌سالاری دینی هم بر این رویکرد تأکید دارند و صحه می‌گذارند.او رویکرد خودش را درباره نسبت مردم‌سالاری و دین «رویکرد بسیط» خواند و گفت: منظور من از نگاه بسیط این بوده که با مراجعه مستقیم به متون دینی با همان رویکرد نوگرایانه و با همان چهارویژگی و با نگاه اجتهادی به چند سؤال پاسخ دهیم، اگر سؤالات‌مان پاسخ مثبت گرفت، آن‌گاه می‌توان از  مردم‌سالاری دینی به‌عنوان یک امر بسیط یاد کنیم.
میراحمدی گفت: نخستین سؤال این است که آیا متون دینی حاکمیت مردم و نظم مردمی را به رسمیت می‌شناسد؟ بنده دو مؤلفه اساسی برای مردم‌سالاری دینی اشاره کردم؛ یک اقتدار جمعی و دو مشارکت مردمی و معتقد هستم هر حکومتی بخواهد ادعا کند من مردم‌سالار هستم باید این دو را به رسمیت بشناسد. پیشنهاد بنده در کتابم یک نظام دو شورایی است.
 زمانی ما می‌توانیم از  مردم‌سالاری دینی صحبت کنیم که یک نظام دو شورایی به رسمیت بشناسیم. از ظرفیت مفهوم شورا استفاده کردم. شورای مجتهدان و شورای نمایندگان به‌عنوان دو نهاد شورایی اساسی که یکی تجلی دین و دیگری تجلی جایگاه مردم را در نظام سیاسی نشان می‌دهد.
او افزود: اگر نگاه بسیط در  مردم‌سالاری دینی داشته باشیم، دیگر لازم نیست حتماً به سراغ اثبات سازگاری دموکراسی در غرب با اسلام برآئیم. بلکه باید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا متون دینی ما نوع خاصی از حکومت و نظم مردمی را به رسمیت می‌شناسد؟ اگر می‌شناسد آنگاه با توجه به تجربه امروز خودمان و با نگاه نوگرایانه و تفکیک محتوا از ساختار، با بهره‌گیری از تجارب بشر در غرب و در جاهای دیگر و ظرفیت‌های ایران و تجارب ایران آن‌گاه خودمان دست به ساختارسازی بزنیم و ساختار متناسبی که هم مردمی بودن نظام را تضمین کند و هم اسلامی بودن نظام را تضمین بکند ایجاد کنیم.
محور سوم سخنان میراحمدی بحث «الگوهای رقیب» مردم‌سالاری دینی بود. او در این زمینه سه الگوی «دولت ایدئولوژیک/ رادیکال دینی»، «الگوی دولت سکولار» و «الگوی لیبرال دموکراسی» را برشمرد و با توضیح مختصر هر کدام گفت: موفقیت ‌مردم‌سالاری دینی در این رقابت بیش از هر عاملی به میزان کارآمدی نظام سیاسی بستگی دارد. چنانچه این الگو بتواند به‌عنوان یک الگوی موفق وکارآمد مشکلات و مسائل مردم ایران را در نظام پساانقلابی برطرف کند می‌تواند در دنیای اسلام و در نظام بین‌الملل به‌عنوان یک دولت دینی معتدل در عصر پساسکولاریسم شناخته شود.

شماره‌های پیشین