677
دوشنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
1
9 فعال سیاسی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» مهمترین چهره سیاسی سال را انتخاب کردند

فرمانده سلیمانی؛ ستاره 97

با همه تلخی‌ها و شیرینی‌ها، سال97 بالاخره به نفس‌های آخرش رسیده است. در روزهایی هستیم که با عقبگرد و بازنگری به آنچه در طول سال انجام داده‌ایم، می‌توانیم توشه تجربه خود برای ادامه زندگانی را سنگین‌تر و پربارتر سازیم. در آخرین شماره از روزنامه «صبح‌نو» در سال1397، در گفت‌وگو با تعدادی از چهره‌های سیاسی، مهم‌ترین رویداد و مهم‌ترین چهره در سال سپری‌شده را بررسی کرده‌ایم.

گزارش«صبح نو» از وضعیت سیاسی_ اقتصادی سال آینده

98؛سال‌بیدار باش

می‌گویند سال‌98، سال سختی برای ایران خواهد بود؛ آن‌قدر سخت که خلق تاکنون به خود ندیده! قدرت تبلیغاتی خوبی هم برای خالی‌کردن دل‌ها دارند. چند روز پیش هم یک مقام آمریکایی از افزایش فشارها علیه جمهوری اسلامی در سال جدید سخن گفت. همه این‌ها را می‌دانیم؛ کمی بیشتر یا کمی کمتر! اما چه کسی است که نداند، مردم ایران، سخت‌تر از این‌ها را تحمل کرده‌اند؛ آن‌ها مردم روزهای سخت‌اند. این خواستن برای ایستادن، نباید امر را بر مسوولین مشتبه سازد که بدون درایت و تدبیر هم می‌توانند صرفاً بر اراده‌های مردم تکیه کنند. در گزارش پیش رو قصد داریم با ارائه فکت‌های عینی، بگوییم که اگر خوب کار کنیم، می‌توانیم دشواری‌ها را پشت سر بگذاریم. ادامه گزارش را از دست ندهید.

هزینه‌هایی که برای استقلال طلای سیاه از استعمارگر پیر پرداخته شد

قصه پرغصه نفت

تا پیش از آغاز نهضت ملی شدن صنعت نفت، کمتر کسی گمان می‌کرد چپاول آشکار طلای سیاه از سوی قدرت‌های استعمارگر به‌ویژه پیر استعمار، روزی به پایان برسد؛ اما این افسانه زوال‌ناپذیر با حضور مبارزان صنعت نفت و به‌خصوص روحانیت دیری نپایید و چندی بعد این مبارزات به ملی کردن صنعت نفت و کوتاه‌کردن دست بیگانگان انجامید و ایران، انگلیس را از نفت سرشار خود محروم ساخت؛ هر چند این استقلال دیری نپایید و کودتای 28مرداد32 و متعاقب آن قرارداد کنسرسیوم، خط پایانی بر حق تملک ملت ایران بر منابع خدادادی خود بود. در ادامه این گزارش، به فرآیند ملی‌شدن صنعت نفت خواهیم پرداخت.

بازیگر«تختی» درگفت‌وگوبا«صبح‌نو» از نقشی که بازی کرد گفت

قصه ‌ آتش‌نشانی ‌که تختی شد

اکران ویژه نوروز آغاز شده و یکی از فیلم‌های مهم این‌روزها، «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان است.

در این گزارش به مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین کتاب‌هایی که در سال جاری منتشر شده‌اند می‌پردازیم 

یک بغل کتاب برای تعطیلات نوروزی

ابتدا باید بگویم این گزارشی که می‌خوانید حاصل تصمیم و همفکری تحریریه فرهنگی روزنامه «صبح‌نو» است، ضمن اینکه از نظرات چند نفر از اهالی کتاب نیز بهره‌گیری کرده‌ایم و تنها نگارش آن برعهده صاحب قلم بوده است. این گزارش قرار است کتاب‌هایی را معرفی کند که ما را به هیجان آورده‌اند؛ اعم از هیجان شخصی و هیجان رسانه‌ای. همچنین اهمیت انتشار یک کتاب برای‌مان مهم بوده است. مثلا انتشار کتاب غزل‌های یوسفعلی میرشکاک حتماً برای ما مهم بوده و در این لیست آمده است. می‌توانستیم در این لیست آثار دیگری را هم بیاوریم؛ اما بالاخره ظرفیت صفحه است و مسائل دیگر. این کتاب‌ها را همچنین می‌توانید به‌عنوان یک بسته معرفی کتاب نوروزی هم در نظر بگیرید؛ چراکه هم در آن خاطره‌نگاری هست و هم داستان و هم روایت. حتی چند کتاب ترجمه هم در این بسته هست. ان‌شاءالله بخوانید و لذت ببرید.

گزارش «صبح‌نو» از پرسروصداترین آلبوم‌های موسیقی97

سال شکست دامبول و دمبول‌ها

هر سال ده‌ها آلبوم موسیقی روانه بازار می‌شود. این آلبوم‌ها کم و بیش بازتابی از شرایط زمانه خود هستند. بعد از سیل آلبوم‌های سرخوشانه96 و هجوم موسیقی‌های به اصطلاح «شاد» به بازار موسیقی ایرانی، 97 سالی برای برائت از آن نوع موسیقی بی‌تعهد و مبتذل بود. پاگرفتن دوباره موسیقی اعتراضی، توجه به موسیقی عاشقانه فاخر و تولید موسیقی‌های ملی از برجسته‌ترین زمینه‌های موسیقایی در سال97 بود. البته نباید گمان کرد آنچه رخ داده صرفاً وابسته به تعهد هنرمندان است. به هر حال بازار در هر فصلی چیزی طلب می‌کند و آنچه در سال 97 رخ داد هم فارغ از خواست بازار نبود. دلزدگی مخاطبان از موسیقی‌های «بزن و بکوب»، کنسرت گیت حمید هیراد و شرایط خاص اقتصادی همه موجب شد دستور کار موسیقی در سال گذشته تغییر کند. در این گزارش پرسروصداترین آلبوم‌های سال97 را مرور می‌کنیم.

سر مقاله

پیچ تاریخی

پایتخت پر از دود و ترافیک در ایام نوروز چهره دیگری دارد

از طهران تا تهران

در سال‌های دور تهران شهری بود که در ایام نوروز خلوت می‌شد. بسیاری از ساکنان پایتخت راهی شهرهای آبا و اجدادی خود می‌شدند تا هم سری به اقوام و آشنایان بزنند و هم هوایی تازه کنند. اما در یک دهه گذشته مدیریت جهادی شهر تهران تلاش کرد تا تهران را تبدیل به شهری گردشگر پذیر کند و البته در این راه نیز موفق بود. بسیاری از مسافرانی که به تهران می‌آمدند تنها از چند بوستان و موزه می‌توانستند دیدن کنند و سپس راهی دیگر مقاصد سفر می‌شدند؛ اما حالا تهران تبدیل به شهری شده که غیر از کاخ گلستان و بازار جاذبه‌های دیگری هم دارد. حتی کاخ گلستان و بازار هم دیگر وضعیت دهه قبل را ندارند. پیاده‌راه‌سازی شهرداری تهران در دوره مدیریت آقای محمدباقر قالیباف در اطراف کاخ گلستان و بازار تهران موجب شد تا کاخ قدیمی شهر به عنوان یک اثر جهانی ثبت شود. در ادامه برخی از اماکن گردشگری و جذاب تهران را برای‌تان معرفی می‌کنیم.

خودروی زیر پای‌تان را معاینه کنید

«صبح‌نو» از مقاصد گردشگری کمتر شناخته‌شده گزارش می‌دهد

چمدان‌ها را ببندید

هرساله با نزدیک شدن به ایام نوروز حجم سفرهای داخلی افزایش چندبرابری می‌یابد. ترافیک جاده‌ها بیشتر می‌شود و گردشگران راهی شهرهای توریست‌محور کشور می‌شوند. مشهد، اصفهان، شیراز و مازندران انتخاب اول بسیاری از خانواده‌های ایرانی در نوروز است. هر یک از این شهرها هرساله بالغ بر 10میلیون گردشگر را به خود می‌بینند که البته در این بین شهر مشهد با بیش از 30میلیون زائر در سال رتبه اول را در جذب گردشگر مذهبی دارد. با این وجود اگر از هر ایرانی بپرسید در این شهرها کدام جاذبه‌ها را دیده‌اید یا از آن‌ها لذت برده‌اید کمتر پیش می‌آید که جواب درست‌و‌درمانی بشنوید. بسیاری از ما ایرانی‌ها از اصفهان فقط سی‌و‌سه‌پل و نقش جهان را می‌شناسیم و از شیراز فقط حافظ و سعدی را. از مشهد فقط راه حرم امام رضا ؟ع؟را بلدیم و از خطه سرسبز شمال فقط جاده چالوس را. جاذبه‌های بسیار زیادی در کشورمان ایران وجود دارد که به دلایل متعددی مانند قرار گرفتن در شهرهای کوچک و توسعه کم همواره از چشم گردشگران مغفول مانده و کمتر کسی به آنجا سر می‌زند. البته در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های شهری و جاده و همچنین به مدد شبکه‌های اجتماعی هر شهر یا روستا سعی کرده در حد بضاعتش خود را به گردشگران معرفی کند. ما در ادامه این گزارش چند نمونه از جاذبه‌های گردشگری را که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند به شما معرفی می‌کنیم.

صبح نو

هفت میلیون تن کالا در ورودی‌های کشور بلاتکلیف مانده است

عوارض بی‌تدبیری

رییس اتاق بازرگانی تهران گفته «امروز 139‌هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل هفت میلیون تن کالاست که 5/2‌میلیون تن آن را کالای اساسی تشکیل می‌دهند و صاحبان آن‌ها هر روز باید هزینه دموراژ و انبارداری بدهند. اگر مشکلات به‌شکل کنونی ادامه پیدا کند تا سه ماه آینده ما شاهد قحطی مواد اولیه در بازار خواهیم بود.» با وجود همه هشدارها و شعارهایی که برای تسهیل خروج کالاها از گمرک داده شده است، اعلام شدن چنین آماری نشان می‌دهد که چندان هم تصمیم‌گیری‌های اخیر دراین باره موفق نبوده است.

براساس آنچه که آقای مسعود خوانساری گفته است: «از 21‌فروردین تا 22‌مردادماه سال جاری بیش از 32‌بخشنامه از سوی دولت درباره موضوعات ارزی صادر شده که به تبع آن گمرک نیز 150 تا 160 دستورالعمل صادر کرده که این موضوع باعث سردرگمی واردکنندگان و صادرکنندگان شده است. این عدم قطعیت موجب بی‌اعتمادی تولید‌کننده و مصرف‌کننده به مسوولان شده است. هفته گذشته بیش از 200‌فعال اقتصادی به اتاق مراجعه کردند که عمده اعتراض آن‌ها به بخشنامه 16‌مرداد و پرداخت مابه‌التفاوت ارزی بود.»
او این تصمیم دولت را ناجوانمردانه دانست و اضافه کرد: «در فروردین‌ماه قاطعانه از ارز 4200‌تومانی دفاع کرده بود هر چند نحوه اجرای آن باعث دردسرهایی شد. بسیاری از واردکنندگان بر این اساس کالای خود را پیش‌فروش کرده بودند و حتی برخی فاینانس و خط اعتباری را باز کرده بودند اما اکنون با این بخشنامه، پرداخت مابه‌التفاوت هزینه سنگینی برای آن‌ها ایجاد می‌کند و با توجه به مشکلات نقدینگی که امروز بنگاه‌ها با آن سروکار دارند این موضوع باعث تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد، اگر مشکلات به شکل کنونی ادامه پیدا کند تا سه ماه آینده ما شاهد قحطی مواد اولیه در بازار خواهیم بود.»

بخشنامه‌های ناهماهنگ
آقای احمد انارکی‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تأیید ماندن کالاها در بنادر و گمرک‌ها در توضیح این موضوع به «صبح‌نو» می‌گوید: «این موضوع درست است، همانگونه که الان بسیاری از بنادر کالاهای زیادی که را خیلی از آن‌ها نیاز جامعه است و بعضاً ضروری‌اند و باید سریع‌تر خارج شوند به‌دلیل بخشنامه‌های متعددی که آمده و خیلی از آن‌ها هم ضد و نقیض است و هر کسی هم برای خودش عمل می‌کند و این ناهماهنگی‌ها باعث شده تا عملاً کالاها در بنادر بماند.»
او ادامه می‌دهد: «خوشبختانه اقدامات زیادی شده و فکر کنم در دو یا سه روز گذشته بخشنامه‌ای را دولت و وزارت صمت کرده است تا به زودی مشکلاتی که به گمرک‌ها و بنادر و مبادی ورودی کالا مربوط است برطرف شود، به نظرم با توجه به این اقدام جدید دولت فکر می‌کنم به زودی شاهد ترخیص کالاها باشیم.»
او اظهار می‌دارد: «راهکار برطرف شدن مشکلات گمرکی این است که به صورت سیستمی عمل شود، نه اینکه با یک بخشنامه می‌بینیم که به خاطر یک کالایی که تاریخ ثبت سفارش آن یا مورد دیگری مشکل دارد در گمرک‌ها بمانند، این کالاها با هزینه‌های دولتی و مردمی وارد شده و نباید در انبارهای گمرکات بمانند، شاید گاهی اوقات مشکلات از خود واردکننده هم باشد اما باید وضعیت برای ورود کالاها فراهم شود.»
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان تشکیل ستادی مشترک از سازمان‌های مسوول در حوزه اقتصادی تشکیل شود که بتوانند از دست‌به‌دست شدن و تعدد بخشنامه‌ها و همچنین آشفتگی در این بخش بکاهد که مورد تأیید همه هم باشد، توضیح می‌دهد: «واقعاً هم باید این اقدام صورت بگیرد، یک پنجره واحدی نیازی است که بتواند در لحظه به موضوعات ورود کند و از هر دستگاهی که در این زمینه مرتبط است در این ستاد حضور داشته باشد. این ستاد باید با برنامه‌ریزی قابل اجرا در اسرع وقت بتواند کالاهایی را که خیلی از مردم به آن نیاز دارند را به دست مصرف‌کننده برساند.»

انتقاد از ترخیص کالا به قیمت ارز امروز 
انتقادهای زیادی پس از اعلام گمرک مبنی بر اینکه کسانی که کالا وارد کرده و تا امروز به هر دلیلی ترخیص نکرده‌اند می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز اقدام به ترخیص کالا کنند، به‌وجود آمد و شرایط برای خیلی‌هایی که حتی ماه‌ها قبل از گرانی‌ها وارد کرده‌اند، ایجاد شد، انارکی‌محمدی ضمن انتقاد از این رویکرد گمرک کشور می‌گوید: «قبل از شروع گرانی ارز، واردکننده‌ها کالاهایی را وارد کرده‌اند و به هر دلیلی که این کالاها در گمرک مانده است باید ترخیص شود، اینکه الان گمرک می‌خواهد صاحبان کالا دوباره ثبت سفارش کنند و قبض انبار و مابه‌التفاوت را ارائه کنند، اقدام درستی نیست.»
او اظهار می‌دارد: «این کالاها زمانی با هر قیمتی وارد شده است و متأسفانه این مشکل امروز در این شرایط باعث حاد شدن وضعیت بازار شده است، انتظار ما این است که دولت در این‌باره سریع‌تر اقدام کند، همان‌طور که تشکیل اتاق جنگ اقتصادی در استان‌ها انجام شده باید کمیته‌ای نیز در سازمان‌ها و حتی وزارت صمت تشکیل شود که تصمیمات درست و قطعی بگیرند تا هم از هدررفت سرمایه‌های کشور و هم از انقضای برخی از این کالاها که ماه‌هاست در انبارهای گمرکات هستند، جلوگیری کنند.»
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با رد اینکه تعدد گمرکات در اجرای امور خلل ایجاد می‌کند، اضافه می‌کند: «اگر سیستم اجرایی یکپارچه‌ی داشته باشیم همه کارها به‌صورت خودکار درست انجام خواهد شد. ضمن اینکه از اجراهای سلیقه‌ای هم پیشگیری می‌شود، در حال حاضر 163‌گمرک رسمی داریم که از این‌ها کالا و مسافر وارد کشور می‌شود که قانون برای همه این‌ها یکی است و اگر دولت و مجلس نظارت کافی داشته باشد می‌توان نتیجه خوبی گرفت.»
به هرحال، حال اقتصاد کشور خوب نیست، حال تولید و تولیدکننده خوب نیست و هزاران تن کالا در گمرکات کشور خاک می‌خورد در حالی‌که ماه‌ها پیش می‌توانستند وارد چرخه مصرف کشور شوند و اوضاع را سامان بدهند. انتظار این است که این‌بار دولت در حد شعار برای ترخیص سریع کالاهای مانده در گمرک ظاهر نشود و این اتفاق سرعت بگیرد.

شماره‌های پیشین