593
چهارشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۷
1
راهبری سالم مستلزم اصلاح در سیستم‌هاست

سندرم «هر كی سی خودش»

یادداشت دکتر حسن دانایی‌فرد

روایت آیت‌الله مصباح یزدی از طرح حکومت اسلامی علامه طباطبایی سال‌ها پیش از انقلاب اسلامی

انقلاب علامه

تصور بنده این است که ما در بین علمای معروفی که نسبت به همه آن‌ها بدهکار هستیم و باید زانوی ادب به زمین بزنیم و برای علوّدرجات آن‌ها دعا کنیم اشخاصی به جامعیت مثل مرحوم علامه طباطبایی کم پیدا می‌شود. در میان ویژگی‌هایی که علامه طباطبایی ؟ره؟ داشت شاید بارزتر آن خدماتی بود که ایشان برای قرآن انجام داد و به همین جهت بیت ایشان دارالقرآن نامیده شد. در میان کسانی که ما می‌شناسیم از بزرگان علما و اساتید و کسانی که مدیون همه آن‌ها هستیم کسی که این توفیق را پیدا کرده باشد که قرآن را از مهجوریت دربیاورد کمتر مثل علامه می‌شود، پیدا کرد. نمی‌گویم اصلاً نیست. من بر همه احاطه ندارم. مطالعات من خیلی زیاد نیست اما بعید می‌دانم افراد زیادی مثل ایشان باشند که در این جهت سعی کرده باشند که قرآن را از مهجوریت خارج کنند. می‌خواهم یک نمونه کوچکی از کاری را که مرحوم علامه طباطبایی؟ره؟ برای بعضی مسائل پیچیده ما کرد و از قرآن استفاده کرد که کم‌نظیر است بگویم.

گفت‌وگو با دکتر سید محمدحسین هاشمیان

تفکر علامه طباطبایی را گفتمانی نکردیم

علم جدید مبتنی بر پیش‌فرض‌هایی است که با جهان‌بینی اسلامی سازگاری ندارد. به همین دلیل برخی اندیشمندان مسلمان به این فکر افتاده‌اند که طبق اندیشه‌های فلسفی اسلام و به‌ویژه اندیشه‌های علامه طباطبایی، دست به تولید علوم اجتماعی جدیدی بزنند. مسأله این است که آیا تفکر علامه می‌تواند مبنای علوم اجتماعی جدیدی قرار بگیرد؟ این مسأله را در گفت‌وگو با دکتر سید محمدحسین هاشمیان، عضو هیأت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم به بحث گذاشتیم.

گفت‌وگو با دکتر محسن لبخندق درباره امکان گفت‌وگوی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی با علوم انسانی جدید

دست ما برای گفت‌وگو با اندیشه غرب پر است

یکی از ابداعات نظری علامه طباطبایی، مبحث «اعتباریات» است. علامه این بحث را به‌صورت مجمل در چند رساله خودش توضیح داده است؛ بحثی که به اعتقاد بسیاری می‌تواند در علوم اجتماعی و علوم انسانی امتداد پیدا کند. در این زمینه با دکتر محسن لبخندق، عضو هیأت علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگو کردیم. موضوع رساله دکترای او «تبیین فرآیند تکوین و تحول فرهنگ با محوریت حکمت صدرا» بوده است و از یافته‌های علامه در کاوش نظری خود استفاده کرده است.

«و از نشانه‌های او اینكه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید... روم_21 »

سر دلبران

حفظ بنیان خانواده و تلاش برای پرورش و تربیت فرزندان موفق در مهم‌ترین و اولین نهاد اجتماعی، یكی از سرفصل‌ها در سبك زندگی ایرانی_‌اسلامی است و بارها توسط مقام معظم رهبری هم مورد تأكید قرار گرفته. ایشان در قالب بیش از یک‌صد سخنرانی در مناسبت‌های مختلف از جلسات خطبه‌خوانی عقد گرفته تا نشست‌های راهبردی با موضوع زن و خانواده به این موضوع پرداخته‌اند.

۱۳۰ نفر از دلالان ارز بازداشت شدند

سراشیبی نرخ سکه و دلار

در یک هفته اخیر به دلیل اقدامات مناسب بانک مرکزی، همزمان با آغاز موج تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، نرخ ارز با کاهش روبه‌رو بوده و به زیر ۱۴هزار تومان رسیده است، طلا و سکه نیز در یک هفته اخیر ۹درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

باران موشک بر سر صهیونیست‌ها

اسرائیل: از حماس می‌ترسیم

تبادل آتش میان گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی که از شامگاه سه‌شنبه به اوج خود رسید نزدیک 400 موشک و خمپاره از سمت غزه به اراضی اشغالی شلیک شد که سه صهیونیست کشته و نزدیک به 85 نفر دیگر زخمی شده‌اند . درکنارموفقیت‌های موشکی فلسطینی‌ها ، عملیات «کمین پرچم» مقاومت درمرز نوار غزه با رژیم صهیونیستی، با بازتاب‌های زیادی در میان فلسطینی‌ها همراه شد.

سر مقاله

عذرخواهی وزیر خارجه

ظریف مدعی پولشویی گسترده در کشور شد

سیاه‌نمایی

ظریف، وزیر امور خارجه، در اوج فشار آمریکا علیه ایران و تصویب لوایح FATF مدعی شده که پولشویی گسترده در کشور یک واقعیت است، اظهاراتی که یادآور اقدام مشابه او در بیان «آمریکا با یک بمب می‌تواند کل سیستم دفاعی ما را نابود کند» است که در ادوار مذاکرات منجر به برجام طرح شد، این بار اما ادعای ظریف درباره پولشویی گسترده برایش دردسر شد.

یادداشت

پولشویی در ایران؛ واقعیت چیست؟

دکتر محسن زنگنه

صبح نو

صبح نو گزارشی از یک دوره آموزشی که اندیشه‌های رهبری را به‌صورت جامع و مساله‌محور آموزش می‌دهد

«امین‌انقلاب» منویات رهبری را فرامی‌گیرد

برگزاری دوره‌های فکری و فرهنگی، از ابتدای انقلاب تاکنون یکی از فعالیت‌های بسیاری از تشکل‌های انقلابی و اسلامی بوده است اما اکنون قرار است دوره‌ای کم‌سابقه و شاید بی‌سابقه در تاریخ 40ساله انقلاب برگزار شود که محوریت آن آموزش «اندیشه‌های رهبر انقلاب» به‌صورت جامع و مساله‌محور است.

دوره آموزشی «امین انقلاب» قرار است به همت موسسه‌ای مردمی و خودجوش به‌نام «منویات» از 12‌مرداد امسال کار خود را آغاز کند. این دوره بر اساس 29‌سرفصل منتخب از نظام مسائل در اندیشه امام و رهبری و با تدریس اساتید فکری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. 
در این دوره که حدود 100 ساعت کلاس تخصصی را شامل می‌شود، اساتیدی دعوت شده‌اند که در هر یک از مسائل و سرفصل‌های دوره دارای تألیف هستند و تدریس اساتید مبتنی بر «متن» انجام خواهد شد. برای مثال حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه نظام فکری رهبر انقلاب را بر اساس اثر خود با عنوان «منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» تدریس می‌کند.
 اساتیدی مانند آقایان شهریار زرشناس، موسی نجفی، علی‌اکبر رائفی‌پور، ابراهیم فیاض، علی ثقفی، اسماعیل فخریان، مهدی جمشیدی، عطاءالله بیگدلی، احمد جهان‌بزرگی، محمدمهدی اسماعیلی، علی جعفری و‌... در دوره امین انقلاب حضور دارند و بر اساس متون منتشر شده و ایده‌های علمی خودشان تفکر رهبر انقلاب را تدریس و شرح خواهند داد.
مخاطبان این دوره 15‌روزه شامل طلاب، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و فعالان فرهنگی و پژوهشی سراسر کشور می‌شوند و قرار است در پایان دوره بنابر استعداد، علاقه و توانایی‌شان در یکی از موضوعات و سرفصل‌های دوره مشغول به پژوهش و یا فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای در حوزه عمومی شوند. 
بعضی از سرفصل‌های دوره عبارتند از شخصیت‌شناسی مقام معظم رهبری، تاریخ سیاسی-اجتماعی صدر اسلام، اخلاق و معنویت، ولایت فقیه و پیشینه آن، انقلاب اسلامی، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، اصول جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی، ادبیات، هنر و رسانه، تمدن نوین اسلامی، تاریخ معاصر ایران، مفاهیم بنیادین سیاسی-اجتماعی، مکتب امام، نظام فرهنگی انقلاب اسلامی، بصیرت و تحلیل سیاسی، جهاد و شهادت‌طلبی، زن و خانواده، جامعه اسلامی و... .
متاسفانه نگاه به رهبری به‌عنوان تئوریسین 
در میان اندیشمندان ما مهجور است
آقای سعید شفیعی مدیر موسسه منویات در گفت‌وگو با «صبح‌نو» در پاسخ به این شائبه که ممکن است اساتید نظرات و ایده‌های خودشان را به جای اندیشه‌های رهبری مطرح کنند، گفت: اگر نگاه منظومه‌ای نسبت به تفکرات رهبری داشته باشیم کلاً این مساله حل خواهند شد. تفکرات رهبری به قدری غنی هست که ما را از رجوع به اندیشه‌ای دیگر برای شرح و بسط آن بی‌نیاز می‌کند. منتها اغلب اساتیدی که برای دوره انتخاب شده‌اند دقیقاً در همان زمینه اندیشه رهبری صاحب تألیف هستند. ضمناً اساتیدی که انتخاب شده‌اند آرایشان بررسی شده است که تضاد شدید و آشکاری با اندیشه‌های رهبری نداشته باشد. 
مثلاً برای موضوع تمدن ما می‌توانستیم استاد میرباقری را دعوت کنیم اما نگاه تمدنی ایشان با رهبری فاصله دارد و ما شخص دیگری را انتخاب کردیم. اگر اندیشمندی دارای تالیفاتی در زمینه اندیشه‌های رهبری هم نباشد ما بر اساس استناداتی که از آثارشان در همان موضوع خاص استخراج می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که می‌توانند در چارچوب اندیشه رهبری سخن بگویند و موضوع را تدریس کنند.
 شیوه‌ای دیگر که در تعامل با بعضی از اساتید پیش گرفتیم این بود که سرفصل را به آن‌ها پیشنهاد دادیم و استاد به این نتیجه رسید که می‌تواند از منظر رهبری به این موضوع نگاه کند و موضوع را در چارچوب اندیشه رهبری تبیین و تشریح کند. مثلاً موضوع دشمن‌شناسی را به استاد رائفی‌پور پیشنهاد دادیم. ایشان در زمینه دشمن‌شناسی در قرآن و نهج‌البلاغه کار کرده‌اند اما ایده دشمن‌شناسی در اندیشه رهبری را که به ایشان پیشنهاد دادیم استقبال کردند و گفتند می‌توان با این نگاه جدید و پژوهشگرانه به اندیشه رهبری نگاه کرد و منابع لازم را مطالعه کردند و آماده ارائه هستند. متاسفانه نگاه به رهبری به‌عنوان تئوریسین در میان اندیشمندان ما بسیار مهجور است.

 رویکرد ما گذر از بیانات به مطالبات رهبری است
یکی از مسایلی که با شفیعی در میان گذاشتیم این بود که اخیراً به نوعی «مُد» شده است که به همه چیز از منظر رهبری نگاه شود و کتاب‌های فراوانی در این زمینه با کیفیت‌های گوناگون تولید شده است. 
مانند کتاب از منظر رهبری، فرهنگ از منظر رهبری، علم از منظر رهبری، اقتصاد از منظر رهبری و ... .
 این درحالی است که رهبری از متفکران انتظار دارند که خودشان در زمینه‌های گوناگون خلاقیت داشته باشند و منظومه‌های فکری مبتنی بر اندیشه اسلامی را استخراج کنند نه اینکه همان حرف‌های رهبری را تکرار کنند و برای اندیشه ایشان منظومه‌سازی کنند. 
شفیعی در این‌باره توضیح داد: این آسیب درباره اندیشه بسیاری از بزرگان مانند شهید بهشتی، شهید مطهری، علامه جعفری و ... وجود دارد. 
این خطر بیخ گوش ماست که در اندیشه بزرگان و متن بیاناتشان متوقف شویم. اما ما به دنبال این هستیم که یک نقطه شروع به مخاطب بدهیم.
 یعنی وقتی می‌گوییم نگاه رهبری به مقوله فرهنگ این است نمی‌گوییم با این نگاه تا آخر جلو برو و از آن پیش نرو. ما می‌گوییم رهبری جامعه و ولی فقیه، نگاه‌هایی دارد که باید آن‌ها را فراگرفت تا پله اولی بشود برای این که یک ساختمان ده طبقه را بالا برویم. 
رویکرد ما گذر از بیانات به مطالبات است. نه محدود و محصور شدن در بیانات. اولاً وجود این مرحله اول ضروری است چون باید تفکرات با ولی جامعه هم‌راستا شود اما تاکید می‌کنیم نباید متوقف شد و باید با این نگاه به مثابه نگاه طراز اسلامی آشنا شد و سپس دست به تولید و خلاقیت زد. باید ایده‌پردازی و طراحی مدل کرد. از طرفی در اوضاع کنونی ما مطئمن‌تر از رهبر انقلاب به‌عنوان یک متفکر اسلامی نداریم چون ایشان اندیشه‌شان هم‌راستا با اندیشه‌های امام است. 
یک سطح در مواجهه با اندیشه رهبری جمع‌آوری فیش از بیانات است، سطح بعدی طراحی مدل از بیانات و درآوردن نظم بیانات و اندیشه‌هاست و سطح بعدی این است که براساس این اندیشه خلاقیت و تولید فکر و ایده انجام شود و این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. علاوه بر این خود رهبر انقلاب در یکی از دیدارهای دانشجویی فرمودند که نظر کارشناسی در حوزه‌های گوناگون اگر با نظر رهبری تضاد داشت ایرادی ندارد چون فضای اندیشه فضای ولایی و سیاسی نیست و باید اندیشه آزاد باشد.
زمان برگزاری دوره آموزشی «امین انقلاب» برای آقایان 12 تا 28 مرداد و برای بانوان شهریور امسال است و مکان آن شهر تهران است که امکان اسکان و تغذیه برای شرکت‌کنندگان فراهم شده است. هزینه ثبت نام در این دوره 315هزار تومان تعیین شده است که به صورت اقساط قابل پرداخت است. به گفته شفیعی تاکنون از سراسر کشور استقبال چشمگیری از این دوره شده است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت manviat.com مراجعه کنند.

شماره‌های پیشین