475
دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
1
«صبح‌نو» روند افزایش دانش‌آموزان اتباع خارجی در کشور را بررسی می‌کند

پشت نیمکت با بچه‌های عزیز همسایه

از نظر استراتژی، ایران در منطقه‌ای قرار دارد که بسیاری از اتباع خارجی به خاطر شرایط نامساعد زندگی، جنگ و کار به کشور مهاجرت می‌کنند. مهاجرت همسایگان به کشور، شرایط زیادی را می‌طلبد. یکی از آنها ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل مهاجران است. اتفاقی که با فرمایش مقام معظم رهبری چند سالی است مرتفع شده است و ایران را به صدر جدول کشورهای حمایتی از اتباع خارجی برده است.

جعفر دهقان به بهانه سریال ««سر دلبران»در گفت‌و‌گو با «صبح نو»

هنرمندان دهه 60 عزلت‌نشین شده‌اند

کسانی که سینمای اکشن و پرحادثه دهه 60 و 70 را دنبال می‌کردند، حتماً بیش از امروزی‌ها با نام آقای جعفر دهقان آشنا هستند. قهرمان جذاب و دوست داشتنی «یاس‌های وحشی» و «شیرهای جوان» که به نوعی بازیگر گیشه آن روزهای سینما هم به حساب می‌آمد و در قامت یک جوان تنومند و پرقدرت، طرفداران جوان زیادی داشت.

«کن2018» با دست‌های پر و خالی سینماگران جشنواره‌ای ایران تمام شد

پایان سیاسی ترین جشنواره سینمایی جهان

اختتامیه جشنواره «کن» برگزار شد و در کنار معرفی برگزیدگان، حواشی دیگری نیز در این مراسم اتفاق افتاد. جشنواره کن امسال، میزبان بیشترین سینماگران ایرانی در تاریخ این رویداد بود. فرانسه از ایران خواسته بود که به جعفر پناهی اجازه خروج بدهد تا در هنگام نمایش فیلمش در جشنواره کن باشد. همچنین عربستان سعودی در این جشنواره اعلام کرده برای نخستین‌بار به جشنواره کن می‌رود. «اسپایک لی» کارگردان سیاه‌پوست آمریکایی نیز فیلم خود را طعنه‌ای به فاشیسم و رادیکالیسم دوران ترامپ خواند.

پیشنهاد چند میلیارد دلاری برای حراج توان دفاعی ایران

ایران: فراتر از برجام گفت‌وگو نمی‌کنیم

پیشنهاد کمک مالی روسیه، چین و اروپا به ایران در قبال مذاکرات موشکی و منطقه‌ای!» خبری است که یک روزنامه آلمانی منتشر کرد و به نقل از مقامات ارشد اروپایی مدعی شد که دیپلمات‌های چین، روسیه و اروپا در هفته‌های آتی، در جلساتی به ریاست هلگا اشمید گام‌های بعدی خود پس از تصمیم اخیر ترامپ برای خروج از برجام را مورد بحث قرار خواهند داد.

بهارستانی‌ها در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره توافق دولت با تلگرام

بی‌اطلاعیم

پرده‌برداری روزنامه «صبح‌نو» از توافق پنهانی دولت با مدیر تلگرام بازتاب‌هایی را در پی داشت. به سراغ برخی از نمایندگان مجلس رفتیم تا نظر آن‌ها را پیرامون چندو چون این توافق و این‌که آیا اساساً دولت مجاز به این کار بوده یا خیر، جویا شویم.

گزارش «صبح‌نو» از ریشه‌های اختلافی قدیمی در هرمزگان

آب از میناب می‌رود؟

منابع آبی ایران در چند سال گذشته به شدت کاهش یافته که این اتفاق دلایل زیادی ازجمله تغییر اقلیم و سوءمصرف آب دارد، در سال‌های اخیر با کاهش بارندگی و افزایش مصرف‌های مدیریت نشده منابع آبی شهرها به شدت مورد تهدید قرار گرفته است. بر همین اساس انتقال آب به‌عنوان اقدامی برای نجات شهرها از خشکی در دستور کار قرار گرفته است اما این طرح هم مخالفان سرسختی در بین مردم، کشاورزان و منتقدان پیدا کرده است.

گفت‌وگو با همسر شهید مدافع حرم مصطفی عارفی

بانی روزه‌های کامل ملیکا شد

دفترچه‌اش را که باز می‌کند، با بغض می‌گوید: «تمام زندگی همسران شهدا در این مصراع خلاصه می‌شود که من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می‌رود...» با بغض دلنوشته‌ها و درد دل‌هایش را با همسر شهیدش می‌خواند: «مطصفی جان، تو لحظه تحویل سال، از امام مهربانی‌ها چی خواستی؟ زیر لب چی زمزمه کردی، که آمینش را از من خواستی؟...»

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد در همایش «ایده پژوهشی مطالعات جنسیت و خانواده» مطرح کرد:

«اشرافیت پژوهشی» مانع مسأله‌مندی پژوهشگران

نخستین همایش «ایده پژوهشی مطالعات جنسیت و خانواده» هفته گذشته به همت مرکز‌تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه، باسخنرانی حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد، مسوول این مرکز و پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده برگزار شد.

سفیر سابق ایران در عراق نتایج انتخابات اخیر را در «صبح‌نو» تحلیل کرد

سرنوشت دولت عراق در تشکیل فراکسیون اکثریت

نخستین انتخابات پارلمانی عراق پس از داعش روز 22‌اردیبهشت‌ماه برگزار شد و با توجه به آرای ائتلاف‌های مختلف در عراق می‌توان گفت که هیچ حزبی به‌تنهایی نمی‌تواند دولت آینده را تشکیل دهد؛ بنابراین نیاز است احزاب برای تشکیل کابینه آینده با یکدیگر ائتلاف کنند و بر سر گزینه مورد نظر برای انتخاب نخست‌وزیر به توافق برسند.

در جست‌وجوی مادر برجام

یادداشت دکتر محسن ردادی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

رسانه‌ها غیرمستقیم «فرزند کمتر» را ترویج می‌کنند

یادداشت حجت الاسلام حسن یوسف‌زاده مدیرگروه مطالعات اجتماعی و ارتباطی جامعه المصطفی

سرمقاله

درباره روابط ایران و روسیه

صبح نو

گفت‌و‌گوی «صبح نو» با چهره ویژه اربعین 95

همان یک جمله برای تمام عمر خلبانی‌ام کافی است

او حالا چهره ویژه «اربعین 95» در فضای مجازی است. کاپیتان «حسن قاسمی» که هواپیمایش را به «موکب» تشبیه کرده‌اند و چند نفری از مسافران اربعین امسال، ماجرای پرواز «باحال» و متفاوتشان با هواپیمای تحت کنترل او را نوشته‌اند. پروازی که جمعه گذشته، دو گروه از مسافران اربعین را از نجف به فرودگاه امام خمینی (ره) رساند و حکایت پرواز پرماجرایش، از سلام دادن خلبان به مزار امامان معصوم (عهم) در مسیر و هواپیمایی که با سینه‌زنی و روضه‌خوانی مسافران، به «حسینیه» تبدیل شده بود، از روایت سینه به سینه، به کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی رسید. قاسمی که «معاون عملیات پرواز» هواپیمایی ایران ایر است، در دفتر کارش پذیرای ما شد و برایمان از آرزویی گفت که درهر پرواز و همیشه با اوست. گفت‌و‌گوی «صبح نو» را با چهره ویژه اربعین امسال بخوانید.

آقای قاسمی! الان دیگر شما در کانال‌های تلگرامی خیلی شناخته‌شده‌تر از فضای حقیقی هستید. شاید کمتر کسی بداند خلبان پرواز معروف نجف-‌تهران، معاون عملیات پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است.
این از لطف شماست. من 11 سال است که در ایران ایر، معاون عملیات پرواز هستم و البته خلبانی هم می‌کنم؛ اما با خودم عهد کردم پروازهای زیارتی‌ام را با همین شکل و شمایل انجام بدهم. برای همین، ماجرایی که در فضای مجازی منتشر شده است را تقریباً می‌توانید در همه پروازهایم به عتبات عالیات و مشهد مقدس ببینید.
ما معمولاً خلبانان را  فقط با صدای بم و نامفهوم پشت میکروفون هواپیما می‌شناسیم، اما فضای این گفت‌و‌گو کمی با پرواز متفاوت خواهد بود. کمی از خودتان و خانواده‌تان بگویید.
52سالم است. سه فرزند دارم و دو نوه. یکی از دامادهایم کمک خلبان و آن یکی هم طلبه است. 28 سال سابقه خلبانی دارم. الان با ایرباس 320پرواز می‌کنم.تحصیلاتم هم  لیسانس مدیریت صنعتی است از دانشگاه امیرکبیر که سال 1374 گرفتم. من از سال 64 آموزش را شروع کردم. از 72 تا 84 کمک خلبان بودم و از 84 که خلبان شدم، این کارم را شروع کردم. از اول پرواز هم شروع می‌کردم به صحبت و ارتباط با زائران.
در این 28 سال خلبانی، از کی تصمیم گرفتید رفتار متفاوت داشته باشید؟ چرا این نوع متفاوت از تعامل خلبان با مسافران را انتخاب کرده‌اید؟
الان مقاصد پروازی‌ام به شهرهای مختلفی است. از کراچی، مسکو، استانبول و آنکارا گرفته تا دوبی و کویت‌؛ اما پرواز دوبی و استانبول با پرواز مشهد و نجف برای من خیلی فرق می‌کند. البته خیلی‌ها بابت این تفاوت رفتار و صحبت کردن با مسافر، خارج از حرف‌های معمول درباره ارتفاع و مدت زمان پرواز‌، به من ایراد می‌گیرند اما این را بگویم که من فقط در پروازهای مشهد و عتبات، با مسافران به این سبک و روش صحبت می‌کنم و البته سعی می‌کنم در زمان‌هایی که صحبت ممنوع است هم صحبتی نکنم. وگرنه بقیه پروازها را خیلی معمولی و مطابق عرف صحبت می‌کنم‌؛ اما پرواز مشهد که می‌روم، چون طرح تقرب‌های مختلف دارد، حتماً با برج هماهنگ می‌کنم که حتماً با طرحی فرود بیایم که شبیه یک دور طواف حول حرم مطهر امام رضا (ع) باشد. این نوع طواف هوایی را خیلی دوست دارم.
چرا این سبک پرواز و صحبت برایتان لذت بخش است؟
قانون این حق را به خلبان می‌دهد که در مواقع ضرورت، با مسافر صحبت کند و به او آرامش دهد. علاوه‌بر آن، معتقدم که همه کارهای روزمره زندگی‌مان باید وصل باشد به اهل بیت. حالا خلبانی باشد یا هر شغل دیگری فرق نمی‌کند. مسافران مشهد و عتبات، مسافران خاص حرم‌اند. بیشترشان لذت می‌برند. حس و حال مسافرانی که به زیارت می‌روند یا از زیارت برمی‌گردند، برای من دوست داشتنی‌تر است. برای همین، بهترین پروازها برای خودم را پروازهای مشهد و عتبات می‌دانم. در پروازهای مشهد، موقعی که دارم دور حرم می‌چرخم با مسافران صحبت می‌کنم و می‌گویم می‌خواهم با هواپیما دور حرم طواف کنیم. موقع طواف هم صلوات مخصوص امام رضا (ع) را پخش می‌کنم. این کار، هم به خودم حال خیلی خوبی منتقل می‌کند و هم به مسافران.
از انتقال این حال خوب، خاطره ماندگاری هم دارید که برایتان فراموش نشدنی باشد؟
یادم نمی‌رود؛ پنج، شش سال پیش که خلبان فوکر بودم، پرواز شبانه به مشهد داشتم. حالم هم روبه‌راه نبود و منقلب بودم. از همان مسیر فرود همیشگی، طواف را دادم. صلوات خاصه امام رضا (ع) هم پخش شد. موقعی که نشستم، جوانی آمد پیش من. آن موقع هنوز همه پروازها به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل نشده بودند. این جوان از جده آمده بود مهرآباد‌. بعد با ما آمده بود مشهد. توی دستش هم شیرینی بود. به من گفت این طوافی که با شما دور حرم امام رضا (ع) کردم، بیشتر از طواف عمره‌ام دور خانه خدا به‌ من چسبید. بعد هم شیرینی را داد به من و رفت. همین، برای حال خوب آن شب من کافی بود. برایم این قدر ارزش داشت که تا عمر دارم، این جمله‌اش را فراموش نمی‌کنم.
بازخوردهایی که از مردم و مسافرانتان می‌بینید چگونه است؟
بیشترشان فکر می‌کنند که وضعیت خلبانان شبیه قبل از انقلاب است. شاید خودم هم همان سال 64 و قبل از ورود به هواپیمایی، چنین دیدی را داشتم. اما وارد جمع خلبانان که شدم، دیدم واقعاً این دید درستی نیست که خلبانان ما را مذهبی و اهل روضه و زیارت و محب سیدالشهدا (ع) ندانند. به هرحال دید عامه فرق می‌کنند. بعد که می‌بینند که خلبانی در وادی اهل بیت (عهم) هست، احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند. بعد از پرواز سراغ آدم را می‌گیرند و بعد هم مثل همین نمونه تلگرامی، وقایع‌نگاری می‌کنند.
از  فنی و مقررات، مشکلی نمی‌گیرند؟
خلبانان در شرایط و ارتفاع خاصی اجازه هیچ‌گونه صحبتی با هیچکس ندارند و البته این قانون را رعایت می‌کنیم. ولی قانون اجازه می‌دهد که خلبان، در جایی که می‌تواند، با مسافر صحبت کند و اطلاعات پرواز را بدهد. من جدای از اطلاعات پرواز، ترجیح می‌دهم این صحبت‌ها را هم با مسافرانم بکنم. در پروازهایی که تأخیر می‌خورد، مخصوصاً پروازهای زیارتی که جماعت، یکدل هم هستند، وقتی صحبت می‌کنی و از این جنس همدلی‌های مذهبی با آنها می‌کنی، خیلی مؤثر است. بارها این مساله برای من پیش آمده و تجربه شده است. آرام می‌شوند. خیلی‌ها می‌گویند اصلاً تأخیر را فراموش کردیم. یکی از راه‌های جذب مسافر، همین مکالمه کردن است. من خیلی چیزها راجع به  شرکت خودمان را می‌گویم. مثلاً می‌گویم باعث افتخار بنده است که هواپیمایی مظلوم ایران ایر را برای سفر انتخاب کردید.
آخرین پرواز زیارتی‌تان چه زمانی بود؟
جمعه گذشته بود. دو تا پرواز نجف داشتم. اولی همین پرواز بود که ماجرایش معروف شد. در پرواز دوم هم خانمی میان مسافران بود که گفت می‌خواهد یادداشتش از اتفاق‌های داخل هواپیما را در فضای مجازی منتشر کند.
بزرگ‌ترین آرزوی کاپیتان قاسمی چیست؟
همین که می‌نویسند: «‌ما افتخار می‌کنیم یک بچه ولایی خلبان هواپیمای مملکت و نظام جمهوری اسلامی ماست» من  این را ارزش و افتخار برای خودم می‌دانم. با خودم می‌گویم شاید آقا و رهبر ما، مطلع شوند از این قضیه و بگویند احسنت که سرباز ولایی در صنعت هم داریم. همین برای من کافی است.

 

شماره‌های پیشین