494
یکشنبه، ۰۳ تیر ۱۳۹۷
1
آغاز فعالیت تلویزیون اینستاگرامی

رقیب یوتیوب آمد

کوین سیستروم، مدیرعامل اینستاگرام چهارشنبه‌شب به طور رسمی از IGTV رونمایی کرد. پلتفرمی جدید برای میزبانی ویدیو که کاربران می‌توانند در آن ویدیوهایی تا سقف یک ساعت به اشتراک بگذارند. برخی معتقدند IGTV یا تلویزیون اینستاگرامی می‌تواند در سال‌های آینده این شبکه اجتماعی را تبدیل به بزرگ‌ترین و شاید پرمخاطب‌ترین شبکه در جهان کند.

چهره آشنای تلویزیون در دهه‌60 برای همیشه خاطره شد

خداحافظ آقای «اخلاق در خانواده»

جلیل سامان، کارگردان «جانِ شیفته»با«صبح‌نو» به گفت و‌گو نشست

چمران؛ کیمیاگر دل‌ها

در ایام سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران هستیم. یکی از چهره‌های شاخص انقلاب اسلامی ایران که تاکنون در آثار سینمایی و تلویزیونی، سهم زیادی نداشته است.مصطفی چمران، فیزیکدان، وزیر دفاع ایران در دولت مهدی بازرگان و از همراهان موسی صدر در تشکیل جنبش امل (لبنان)، نماینده دوره نخست مجلس شورای اسلامی، از فرماندهان ایران در جنگ تحمیلی عراق و بنیان‌گذار ستاد جنگ‌های نامنظم بود. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند. مصطفی چمران در ۳۱ خردادماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه-سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش شهید شد. آقای جلیل سامان با ساخت سریال‌های «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» به شهرت رسید. این سه مجموعه که با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه شد، به موضوع سازمان منافقین اشاره می‌کرد. در دو سال اخیر خبر ساخت مجموعه تلویزیونی شهید چمران به کارگردانی سامان منتشر شد که نهایتاً به مرور به حاشیه رفت. سامان برای تولید این مجموعه تحقیقات گسترده‌ای درباره دکتر چمران انجام داده که به همین مناسبت درباره شخصیت شهید چمران و همچنین سرنوشت سریالش، گفت‌وگوی مفصلی با وی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

«آل اسحاق» وزیر اقتصاد در دهه 70 در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» از روش‌های مهار احتکار می‌گوید

نسخه بازار سیاه را چطور پیچیدیم؟

احتکار و گران‌فروشی، واژه‌هایی هستند که این روزها زیاد شنیده می‌شوند. یک روز آمار و اخبار از احتکار خودرو در شرکت‌های خودروسازی و دارو می‌گویند و در روز دیگر با گران‌فروشان و دلالان بازار سیاه برخورد می‌شود. به نگه‌داشتن کالای موردنیاز به قصد افزایش نرخ و گران‌فروشی که البته از نظر قانون و اسلام عملی مجرمانه است، احتکار می‌گویند.در زمان بحران‌های اقتصادی مثل زمان جنگ، زلزله، سیل، قحطی و تحریم اقتصادی بازار شاهد احتکار خواهد بود. احتکار از نظر اسلام آن قدر منفور است که حضرت محمد ؟ص؟ می‌فرمایند: «جز خیانت‌کاران احتکار نمی‌کنند.» این روزها اما بازار با احتکار و گران‌فروشی مواجه است.

روسای دانشکده‌ها در دولت کنونی چگونه برگزیده می‌شوند

پُز انتخابات، اعمال انتصابات

زمانی که دولت اصلاحات با چمدانی از شعارهای رنگارنگ دموکراسی‌خواهی و آزادی و احترام به رأی اکثریت و حقوق شهروندی روی کار آمد، یکی از مدعیاتش را تحقق «آکادمی دموکراتیک» اعلام کرد و در این جهت برای انتخاب روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه، سازوکار انتخابات بین اعضای هیات علمی را تعریف کرد؛ یعنی اساتید نظر بدهند که چه کسی رییس دانشکده و مدیر گروه‌شان باشد؛ این سیاست به‌ویژه در دانشگاه تهران به‌مثابه دانشگاه مادر کشور، جدی‌تر به نمایش گذاشته شد. این روند در ظاهر در دولت کنونی هم پیگیری می‌شود؛ اما سؤال اینجاست که تاکنون چقدر از این سیاست واقعاً محقق شده و چه میزان در سطح شعار و تعارف سیاسی باقی مانده و خلاف این روند تصمیم‌گیری شده است؟

رییس دفتر رییس جمهوری: قوه‌قضاییه با مقصران مؤسسات مالی برخورد کند

مجوز می‌دهیم اما زورمان نمی‌رسد

موسسه‌های اعتباری، نهادهای اقتصادی غیردولتی و عمومی در ایران هستند که با موافقت اصولی بانک مرکزی تأسیس و عملیات بانکی انجام دادند، حداقل سرمایه لازم برای تأسیس موسسه اعتباری در ایران ۳۰۰‌میلیارد تومان است که این مؤسسات توانستند با رقم خیلی کمتر از این مقدار مجوز فعالیت بگیرند و با بالا کشیدن دارایی‌های مردم بارشان را ببندند. در این وضعیت بود که بانک مرکزی برای رهایی از دست انتقادات مبنی‌بر قصور در نظارت و دادن مجوز به این مؤسسات، اعلام کرد مؤسسات مالی مجوزی از بانک مرکزی نگرفته‌اند.

سر مقاله

آگاهی، ناآگاهی و کارآمدی

در پاسخ به 12 شرط پمپئو منتشر شد

12 «باید» ظریف برای آمریکا

صبح نو

جوانان در فضای مجازی از رفتارهای هیجانی باید پرهیز کنند

فضای مجازی در درجه اول کلمه غلط اندازی است و آدم فکر می‌کند دور از فضای فکری، تمایلات و واقعیت‌های فضای اداره‌ها و یادگرفتن‌هاست؛ درصورتی که فضای مجازی، فضای زیرپوستی همین شرایط پیرامون و واقعی زندگی است؛ مثل جریان خون که شما نمی بینید اما زندگی مبتنی بر آن است؛ فضای مجازی با این گستردگی و با کاربران زیاد خود و وقت‌های بی‌حساب و کتابی که در آن صرف می‌شود دیگر مجازی نیست و بخش عمده‌ای از زندگی افراد را رصد می‌کند. پایه فضای مجازی بر جذابیت و بحث‌های کشش دار است، طبیعتاً آنچه که جاذبه دارد موضوعاتی از قبیل بحث در مورد چهره‌ها و محبوبیت‌هاست. فضای مجازی با این توصیف یک محیط به واقع کاملاً جدی است که مبتنی بر هیجانات طراحی شده که بخشی از این هیجانات به واسطه شکل گرفته اما بخش زیادی از این هیجانات خوشایندها و بدآیندهای احساسی است.
این فضا را بسیاری از این چهره‌های محبوب شکل می‌دهند که بعضی از آنها مشهور هستند، بعضی مشهور و محبوب اند، بعضی مشهور و محبوب و مفید هستند و هرچه در این هرم به قله نزدیک شوید تعداد این آدم‌ها کمتر می‌شود که هم مشهور و محبوب و مفید باشند. در این محیط طبیعتاً با لشكر آدم‌هایی مواجهیم که به نسبت تعداد فالوورها یا نسبت به طرفداران برای هم کُری می‌خوانند و عناوین جالبی برای بعضی از این افراد  وجود دارد. این آدم‌ها دقیقاً بر جریان افکارعمومی اثر می‌گذارند و به نوعی هدایت یا گمراه می‌کنند.
این ترسیم وضعیت موجود است اما وضعیت مطلوب چیست؟
انسان در هر عرصه‌ای وارد می‌شود باید بتواند گوش و چشم، اعضاء، افکار و... را در دیدن و شنیدن و دیگر افعال کنترل کند. یعنی از هرکسی نباید بشنود و هر گروهی را نباید به عنوان گروه مرجع بپذیرد. در واقع شرایط مطلوب این است: از میان کسانی که می‌توانند حرف‌های احساسی و هیجانی بزنند و اثر بگذارند تنها افراد با پشتوانه حکمت و خرد ارسال کننده پیام برای جامعه باشند و اگر آن هیجانات از پشتوانه حکمت و خرد برخوردار نباشند نباید پیامی برای جامعه بفرستند.
وضعیت مطلوب این است که ما وقتی می‌توانیم یک رسانه باشیم و این ادعا را بپذیریم که خودمان از یک حقیقتی اثر گرفته باشیم. با این حال کسانی که خود به یک فرهیختگی و یک جایگاه الهی و معنوی دست پیدا کردند خود را برای ابراز بیانات لایق نمی دانند، چه رسد به کسانی که صرفاً با هیجانات و احساسات و با پشتوانه یک سرمایه گاهی اوقات بادآورده اجتماعی خود را محق می‌دانند تا نسبت به یک جامعه اظهارنظر کنند؛ جامعه‌ای که آدم‌های حکیم و باسواد در آن دارای مناسبات اجتماعی نیستند یا بگوییم جامعه‌ای که آدم‌های باسواد و تحلیلگرانش نیستند؛ این جامعه خلأ و ضعف دارد که اگر چه ممکن است خوشایندهایی در یک زمان انجام دهد ولی در طول مسیر حتماً به اشتباهات و ضعف‌های فراوان خود ادامه می‌دهد.شهید آوینی تحلیلی دارد و اشاره می‌کند: آن زمانی که امام حسین(ع) به سمت کربلا حرکت کردند، مسلم بن عقیل به کوفه آمد تا از کسانی که امام حسین(ع) را دعوت کرده بودند سپاهی را گردآوری کند. بعد از مرگ معاویه، شهر شام یک شهر آشوب زده بود اما بعد بیت مردم با مسلم شایعه‌ای پراکنده شد که سپاه شام در راه است. شهید آوینی تحلیل خوبی می‌کند که مردم هیچ وقت فکر نکردند که شام آشوب زده است، تازه یزید آمده و اگر سپاه آماده کند فاصله شام تا کوفه زیاد است و این لشکر تا برسد به کوفه آنها کار را تمام کرده اند. در همین رابطه این نکته را می‌گوید که همیشه آتش در علف‌های خشک زود درمی گیرد.
با این نکته می‌خواهم اشاره کنم: باید دقت کرد کدام جامعه از فیگورها و طعنه‌های بعضی سلبریتی‌هایی که مبتنی بر اندیشه و خرد نیست و صرفاً یک هیجان زودگذر است تاثیر می‌گیرد؟ به نظر من جامعه‌ای که به تعبیر آوینی خشک زار است و ریشه‌های آن در درون خاک زنده نیستند، این یک نما از گیاه و موجود زنده است و الا انسان‌های اندیشه ورز و خردورز، دین و افکار خود را هر کسی نمی گیرند. اگر می‌بینیم بعضی از آدم‌های معروف به خودشان اجازه می‌دهند راجع به همه چیز اظهارنظر کنند و راجع به کشور و سرزمین پهناور ایران با یک تمدن کهن و این همه نعمت‌های فراوان بگویند «این یک سرزمین نفرین شده است!» یعنی آدم‌هایی که گوش و چشم خود را بستندف فیگورهای یک یا دو نفر از این جماعات می‌تواند روی آنها تاثیر بگذارد.
برای همین اگر از من پرسیده شود که جامعه چقدر از این افراد متاثر است، می‌پرسم کدام جامعه؟ جامعه‌ای که مبتنی بر خرد و اندیشه است، به هیچ وجه به این افراد بی‌احترامی نمی کند اما فقط تذکر می‌دهد ولی از آنها تاثیر نمی پذیرد.
با این حال جامعه‌ای که بر پایه هیجانات پیش می‌رود و زندگی‌اش زندگی عمیق و جدی نیست، بعضی از این افراد را در حد خدا پرستش می‌کند. یکی از همین سلبریتی‌ها چند وقت پیش برای اینکه اثبات کند چند نفر طرفدار دارد در پیج خود گفته بود طرفداران من ساعت 2 نصف شب بیایند صدای سگ دربیاورند و کسانی هم آمده بودند! این افراد شامل این تعبیر امیرالمومنین(ع) هستند که می‌فرمایند: جامعه سه دسته‌اند یا عالم ربانی‌اند یا متعلم در راه نجات‌اند یعنی یا خودشان به جایی رسیده اند یا می‌آموزند. گروه سوم با هر بادی به این سو و آن سو می‌روند و این باد در فضای مجازی وزیدن می‌گیرد و با بعضی از فیگورهای آدم‌های معروف یا با یک عکس سلفی، افراد را به سمت خود بکشانند.
البته من باز عرض می‌کنم همه محترم هستند، سخنان من خدای ناکرده بحث تعریف و تعریض نیست، بحث این است که به تعبیر روایت معصوم: خدا رحمت کند کسی را که اندازه و قدر خود را با هیچ کس اندازه نگیرد.   
با این حال من مطمئن هستم که اگرچه منحنی هیجانات بشر فراز و فرود زیادی دارد اما مجموع آن به سمت کمال، شعور و درک است و مطمئن هستم به تعبیر قرآن کریم کسانی که نفع واقعی دارند باقی می‌مانند؛ این داد و فریادها یک طول زمانی دارد و همیشه بوده اند ولی چشم انداز به فضل الهی همان طور که فرجام تاریخ خوش است و همان طور که بشر به سمت کمال در حال حرکت است، بسیار خوب خواهد بود.  در مناسبات اجتماعی هم که مشاهده می‌کنیم نتیجه بسیار خوب است، بالاخره بعضی از کسانی که در این جایگاه‌ها هستند بعد از مدتی که جنبه‌های ضعف شخصیت و کم سوادی شان معلوم شد، با دست خودشان از آن گردونه خود را حذف کرده اند. باید غصه بخوریم و به خانواده و جوانان که بخش زیادی از زندگی و هویت آن‌ها به این مسائل هیجانی اختصاص یافته توصیه کنیم که یک مقدار دقیق‌تر، عمیق‌تر، غیرهیجانی‌تر و حساب شده با مسائل برخورد کنند و به قول معروف فضاها را خوب بشناسند. البته دوباره تاکید می‌کنم که انصافاً بعضی از کسانی که به اسم سلبریتی می‌شناسیم کارهای خوب زیادی انجام داده اند و بعضی از این افراد کمپین‌های به واقع موردنیاز و در راه رفع مشکلات مردم را راه انداخته اند که بابت این موارد باید تشکر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک
کارشناس مذهبی

شماره‌های پیشین