458
چهارشنبه، ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
1
حسین شمقدری در گفت وگو با «صبح نو»:

«انقلاب جنسی2» روایت سرنوشت زن غربی است

«انقلاب جنسی2» تازه‌ترین اثر آقای حسین شمقدری است که این روزها در فضای مجازی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. فیلمی که دست روی نقطه‌ای حساس گذاشته و مسأله مهمی را مورد پرسش قرار داده است. شمقدری در انقلاب بحث خانواده در غرب را مورد مداقه قرار می‌دهد و در پی سرنوشت زن غربی رفته است. وی معتقد است هرچند درصد کمی از زنان در غرب در حال بازگشت به اصول خانواده‌اند اما آنچه در ایران مشاهده می‌شود نشانه‌های یک انقلاب زنانه است که سال‌ها پیش در غرب رخ داده و نتایج آن نیز مشخص شده است. گفت‌وگوی «صبح نو» با حسین شمقدری درباره مستند «انقلاب جنسی2» را بخوانید.

انتقاد کارگزارانی‌ها از تاخیر اصلاح‌طلبان در انتخاب شهردار

کرباسچی: تهران را بین زمین و هوا نگه داشته‌اند

جدال و کشمکش طیف‌های اصلاح‌طلب برای اداره شهر تهران، حالا هرروز بیش از پیش‌ نمایان می‌شود و پشت‌پرده‌های کنار رفتن نجفی هرروز با گفت‌و‌گوهای جدید بیشتر افشا می‌شود. به‌ویژه این‌که دیروز و همزمان با انتخاب هفت گزینه نهایی شورای شهر برای شهردار بعدی تهران، سروصدای دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی هم به‌عنوان یکی از اضلاع مثلث صاحب سهم در شورای پنجم تهران با تندترین توصیف‌ها در‌آمد. موضوعی که نشان می‌دهد طیف‌های اصلاح‌طلبان، بیش از همیشه دچار تشتت و درگیری شده‌اند.

شمخانی: تنبیه رژیم صهیونیستی قطعی است

انتقام حمله به پایگاه T4

برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک بازهم در صدر اخبار داخلی و خارجی قرار گرفته و تقریباً تا سه هفته آینده تکلیف آن روشن می‌شود؛ موضوعی که در پایان هر فرصت 6 ماهه خبرساز می‌شود اما این بار برخلاف دوبار گذشته جمهوری اسلامی ایران ابتکار عمل را به‌دست گرفته و بدون آنکه نگرانی و یا ترسی از آینده برجام داشته باشد سناریوهای خود را مهیای فردای 22 اردیبهشت‌ماه کرده است.

گزارشی از سخنرانی استاد رحیم‌پور درباره رابطه دین و تکنولوژی

باید در برابر غول آخرالزمان تسلیم شد؟

افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی دین، فرهنگ و فناوری با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی، صبح دیروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این مراسم استاد حسن رحیم‌پور ازغدی درباره نسبت جریان‌های فکری گوناگون با تکنولوژی سخنرانی کرد.

گزارش میدانی «صبح نو» از محل کشف جسدی که منتسب به دیکتاتور پهلوی است

سلفی یواشکی در باغ توتی

صبح یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه لابه‌لای خبرهای ریز و درشت سیاسی و اقتصادی سایتی نه چندان معروف، خبری را در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد که بلافاصله در صدر اخبار قرار گرفت . ماجرا از این قرار بود که کارگرهای حفاری که مشغول ساخت‌وساز و توسعه حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) بودند، در جریان کار با بیل مکانیکی با کنده‌کاری‌های معمول، جسدی مومیایی شده پیدا کرده بودند . تا اینجای ماجرا زیاد عجیب و غریب نبود . حرم حضرت عبدالعظبم و شهرری از شهرهای بسیار قدیمی است و پیدا شدن یک جسد مومیایی در آن زیاد دور از ذهن نیست اما آنچه این جسد را در کمتر از یک ساعت به شهرت رساند، انتساب آن به رضاخان، دیکتاتور نخست پهلوی بود. موضوعی که البته مورخانی همچون آقایان«عبدالله شهبازی» و «خسرو معتضد» آن را رد کرده‌اند.

«سیدضیاهاشمی»ازطرح‌درجه‌بندی‌سنی‌فیلم‌هابه«صبح‌نو»گفت

مستحب و مکروه داریم، حرام نه!

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان از اعمال طرح درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی در حال اکران، در ماه‌های آینده خبر داد. طرحی که کیفیت اجرایش سؤالات زیادی را به‌وجود خواهد آورد.

فولادگر در گفت‌و‌گوی تفصیلی با «صبح نو» موانع خصوصی‌سازی را تشریح کرد

تنها یک‌چهارم قانون اصل‌44 اجرا شده است

سال‌های زیادی از ابلاغ سیاست‌های اصل44 قانون اساسی توسط رهبر معظم انقلاب می‌گذرد، اما در این مدت تحلیلگران همواره این موضوع را مطرح کرده‌اند که این قانون به شکل واقعی و درستی اجرا نشده است.در همین رابطه باید به این موضوع توجه داشت که سیاست‌های اصل44 قانون اساسی به خودی خود مشکلی ندارد و به‌موقع هم ابلاغ و مطرح شد. به نظر می‌رسد فرایند اجرای این قانون هم مشکلی ندارد و مسیر اجرای درستی برای آن پیش‌بینی شده است، اما متاسفانه این قانون توسط دولت‌ها به درستی اجرا نشد.برای بررسی علت عدم تحقق اصل44 با آقای حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

سرمقاله

کدام دانه‌درشت؟

صبح نو

جوانان در فضای مجازی از رفتارهای هیجانی باید پرهیز کنند

فضای مجازی در درجه اول کلمه غلط اندازی است و آدم فکر می‌کند دور از فضای فکری، تمایلات و واقعیت‌های فضای اداره‌ها و یادگرفتن‌هاست؛ درصورتی که فضای مجازی، فضای زیرپوستی همین شرایط پیرامون و واقعی زندگی است؛ مثل جریان خون که شما نمی بینید اما زندگی مبتنی بر آن است؛ فضای مجازی با این گستردگی و با کاربران زیاد خود و وقت‌های بی‌حساب و کتابی که در آن صرف می‌شود دیگر مجازی نیست و بخش عمده‌ای از زندگی افراد را رصد می‌کند. پایه فضای مجازی بر جذابیت و بحث‌های کشش دار است، طبیعتاً آنچه که جاذبه دارد موضوعاتی از قبیل بحث در مورد چهره‌ها و محبوبیت‌هاست. فضای مجازی با این توصیف یک محیط به واقع کاملاً جدی است که مبتنی بر هیجانات طراحی شده که بخشی از این هیجانات به واسطه شکل گرفته اما بخش زیادی از این هیجانات خوشایندها و بدآیندهای احساسی است.
این فضا را بسیاری از این چهره‌های محبوب شکل می‌دهند که بعضی از آنها مشهور هستند، بعضی مشهور و محبوب اند، بعضی مشهور و محبوب و مفید هستند و هرچه در این هرم به قله نزدیک شوید تعداد این آدم‌ها کمتر می‌شود که هم مشهور و محبوب و مفید باشند. در این محیط طبیعتاً با لشكر آدم‌هایی مواجهیم که به نسبت تعداد فالوورها یا نسبت به طرفداران برای هم کُری می‌خوانند و عناوین جالبی برای بعضی از این افراد  وجود دارد. این آدم‌ها دقیقاً بر جریان افکارعمومی اثر می‌گذارند و به نوعی هدایت یا گمراه می‌کنند.
این ترسیم وضعیت موجود است اما وضعیت مطلوب چیست؟
انسان در هر عرصه‌ای وارد می‌شود باید بتواند گوش و چشم، اعضاء، افکار و... را در دیدن و شنیدن و دیگر افعال کنترل کند. یعنی از هرکسی نباید بشنود و هر گروهی را نباید به عنوان گروه مرجع بپذیرد. در واقع شرایط مطلوب این است: از میان کسانی که می‌توانند حرف‌های احساسی و هیجانی بزنند و اثر بگذارند تنها افراد با پشتوانه حکمت و خرد ارسال کننده پیام برای جامعه باشند و اگر آن هیجانات از پشتوانه حکمت و خرد برخوردار نباشند نباید پیامی برای جامعه بفرستند.
وضعیت مطلوب این است که ما وقتی می‌توانیم یک رسانه باشیم و این ادعا را بپذیریم که خودمان از یک حقیقتی اثر گرفته باشیم. با این حال کسانی که خود به یک فرهیختگی و یک جایگاه الهی و معنوی دست پیدا کردند خود را برای ابراز بیانات لایق نمی دانند، چه رسد به کسانی که صرفاً با هیجانات و احساسات و با پشتوانه یک سرمایه گاهی اوقات بادآورده اجتماعی خود را محق می‌دانند تا نسبت به یک جامعه اظهارنظر کنند؛ جامعه‌ای که آدم‌های حکیم و باسواد در آن دارای مناسبات اجتماعی نیستند یا بگوییم جامعه‌ای که آدم‌های باسواد و تحلیلگرانش نیستند؛ این جامعه خلأ و ضعف دارد که اگر چه ممکن است خوشایندهایی در یک زمان انجام دهد ولی در طول مسیر حتماً به اشتباهات و ضعف‌های فراوان خود ادامه می‌دهد.شهید آوینی تحلیلی دارد و اشاره می‌کند: آن زمانی که امام حسین(ع) به سمت کربلا حرکت کردند، مسلم بن عقیل به کوفه آمد تا از کسانی که امام حسین(ع) را دعوت کرده بودند سپاهی را گردآوری کند. بعد از مرگ معاویه، شهر شام یک شهر آشوب زده بود اما بعد بیت مردم با مسلم شایعه‌ای پراکنده شد که سپاه شام در راه است. شهید آوینی تحلیل خوبی می‌کند که مردم هیچ وقت فکر نکردند که شام آشوب زده است، تازه یزید آمده و اگر سپاه آماده کند فاصله شام تا کوفه زیاد است و این لشکر تا برسد به کوفه آنها کار را تمام کرده اند. در همین رابطه این نکته را می‌گوید که همیشه آتش در علف‌های خشک زود درمی گیرد.
با این نکته می‌خواهم اشاره کنم: باید دقت کرد کدام جامعه از فیگورها و طعنه‌های بعضی سلبریتی‌هایی که مبتنی بر اندیشه و خرد نیست و صرفاً یک هیجان زودگذر است تاثیر می‌گیرد؟ به نظر من جامعه‌ای که به تعبیر آوینی خشک زار است و ریشه‌های آن در درون خاک زنده نیستند، این یک نما از گیاه و موجود زنده است و الا انسان‌های اندیشه ورز و خردورز، دین و افکار خود را هر کسی نمی گیرند. اگر می‌بینیم بعضی از آدم‌های معروف به خودشان اجازه می‌دهند راجع به همه چیز اظهارنظر کنند و راجع به کشور و سرزمین پهناور ایران با یک تمدن کهن و این همه نعمت‌های فراوان بگویند «این یک سرزمین نفرین شده است!» یعنی آدم‌هایی که گوش و چشم خود را بستندف فیگورهای یک یا دو نفر از این جماعات می‌تواند روی آنها تاثیر بگذارد.
برای همین اگر از من پرسیده شود که جامعه چقدر از این افراد متاثر است، می‌پرسم کدام جامعه؟ جامعه‌ای که مبتنی بر خرد و اندیشه است، به هیچ وجه به این افراد بی‌احترامی نمی کند اما فقط تذکر می‌دهد ولی از آنها تاثیر نمی پذیرد.
با این حال جامعه‌ای که بر پایه هیجانات پیش می‌رود و زندگی‌اش زندگی عمیق و جدی نیست، بعضی از این افراد را در حد خدا پرستش می‌کند. یکی از همین سلبریتی‌ها چند وقت پیش برای اینکه اثبات کند چند نفر طرفدار دارد در پیج خود گفته بود طرفداران من ساعت 2 نصف شب بیایند صدای سگ دربیاورند و کسانی هم آمده بودند! این افراد شامل این تعبیر امیرالمومنین(ع) هستند که می‌فرمایند: جامعه سه دسته‌اند یا عالم ربانی‌اند یا متعلم در راه نجات‌اند یعنی یا خودشان به جایی رسیده اند یا می‌آموزند. گروه سوم با هر بادی به این سو و آن سو می‌روند و این باد در فضای مجازی وزیدن می‌گیرد و با بعضی از فیگورهای آدم‌های معروف یا با یک عکس سلفی، افراد را به سمت خود بکشانند.
البته من باز عرض می‌کنم همه محترم هستند، سخنان من خدای ناکرده بحث تعریف و تعریض نیست، بحث این است که به تعبیر روایت معصوم: خدا رحمت کند کسی را که اندازه و قدر خود را با هیچ کس اندازه نگیرد.   
با این حال من مطمئن هستم که اگرچه منحنی هیجانات بشر فراز و فرود زیادی دارد اما مجموع آن به سمت کمال، شعور و درک است و مطمئن هستم به تعبیر قرآن کریم کسانی که نفع واقعی دارند باقی می‌مانند؛ این داد و فریادها یک طول زمانی دارد و همیشه بوده اند ولی چشم انداز به فضل الهی همان طور که فرجام تاریخ خوش است و همان طور که بشر به سمت کمال در حال حرکت است، بسیار خوب خواهد بود.  در مناسبات اجتماعی هم که مشاهده می‌کنیم نتیجه بسیار خوب است، بالاخره بعضی از کسانی که در این جایگاه‌ها هستند بعد از مدتی که جنبه‌های ضعف شخصیت و کم سوادی شان معلوم شد، با دست خودشان از آن گردونه خود را حذف کرده اند. باید غصه بخوریم و به خانواده و جوانان که بخش زیادی از زندگی و هویت آن‌ها به این مسائل هیجانی اختصاص یافته توصیه کنیم که یک مقدار دقیق‌تر، عمیق‌تر، غیرهیجانی‌تر و حساب شده با مسائل برخورد کنند و به قول معروف فضاها را خوب بشناسند. البته دوباره تاکید می‌کنم که انصافاً بعضی از کسانی که به اسم سلبریتی می‌شناسیم کارهای خوب زیادی انجام داده اند و بعضی از این افراد کمپین‌های به واقع موردنیاز و در راه رفع مشکلات مردم را راه انداخته اند که بابت این موارد باید تشکر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک
کارشناس مذهبی

شماره‌های پیشین