636
چهارشنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۷
1
پیام تسلیت رهبر انقلاب

مسوولان نقاط ضعف و خطاهای احتمالی را شناسایی و پیگیری کنند

محمدباقر قالیباف در مراسم دومین سالگرد شهدای آتش‌نشان:

شهدای آتش‌نشان از مصادیق جهاد فی سبیل‌الله هستند

دومین سالگرد شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو دوشنبه شب با حضور آقای محمدباقر قالیباف در مسجد امام حسن مجتبی ؟ع؟ در دولت‌آباد شهرری برگزار شد. در این مراسم که جمعی از خانواده شهدای آتش‌نشان هم حضور داشتند، آقای محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران به سخنرانی پرداخت.

روایت دست اول مرحوم محمود گلابدره‌ای از 26دی‌ماه57 را در «صبح‌نو» بخوانید

فرار بزرگ

کتاب «لحظه‌های انقلاب» نخستین تجربه روایت‌نویسی از انقلاب اسلامی است. سیدمحمود گلابدره‌ای از شهریور 57 که قیام مردمی علیه رژیم پهلوی اوج گرفت در خیابان‌ها بود و تا پیروزی انقلاب را نوشت. یک روایت دست اول و بی‌واسطه از روزهای قیام. روایت گلابدره‌ای اما کلیشه‌شکن است. او خود را سانسور نکرده و هر چه دیده را نوشته است. شاید این نوشته یک داستان نباشد اما قطعاً روایت یک ملت است. در این برش به مناسبت 26دی، سالروز فرار شاه از ایران از دریچه نگاه گلابدره‌ای سری به خیابان‌های تهران در سال57 زدیم تا بدانیم مردم درآن روز چه کردند. او از جمله داستان‌نویسانی بود که مورد توجه طیف روشنفکری در عرصه داستان بود، اما با وقوع انقلاب و نگارش کتاب «لحظه‌های انقلاب» مطرود و از کانون توجه آن‌ها خارج شد. او با این کتاب دست به وقایع‌نگاری از لحظه‌های انقلاب زده و تصویری دست‌نیافتنی را در حافظه تاریخ ثبت کرده و امروز با گذشت 40سال از پیروزی انقلاب اسلامی به اهمیت چنین اثر مستندی که مشاهدات عینی یک نویسنده است می‌توان پی برد. روایت مرحوم گلابدره‌ای از آن روزها مفصل و پر از جزئیات است و ما تلخیصی از آن را در این صفحه به شما ارائه می‌کنیم.

نگاهی به مناقشات اخیر بر سر ورود وزارت ارتباطات به حوزه تولید محتوا و فعالیت‌های نرم‌افزاری

فعالیت‌های فوق برنامه وزیر جوان

اخیراً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رویکردهای تازه‌ای در زمینه ورود به حوزه فعالیت‌های نرم‌افزاری اتخاذکرده است. وزیر جوان و زیر مجموعه‌اش تلاش می‌کنند با حضور در عرصه تولید فکر و ذائقه، زمینه را برای حرکت به سوی بعضی تحولات سخت‌افزاری فراهم کنند. وزارت ارتباطات از زمان وزارت آقای محمدجواد آذری‌جهرمی بیش از این که شبیه به وزارتخانه‌ای با مسوولیت فراهم کردن زیرساخت‌ها در حوزه ارتباطات باشد، شبیه به یک شرکت تکنولوژی شده است؛ شرکتی شبیه به غول‌های تکنولوژی مانند مایکروسافت، گوگل و اپل. شرکت‌های تکنولوژی بنابر سرشت تجاری و اهداف بازاریابانه خود، تلاش می‌کنند با ورود به حوزه‌های نرم‌افزاری و تولید محتوا، بستر برجسته‌سازی سخت‌افزارها و فناوری‌های جدید خود را فراهم کنند. بنابراین الگویی که وزارت ارتباطات به دنبال آن حرکت می‌کند، الگویی تجربه‌شده و موفق در سطح جهانی است. اما نکته این جاست که این الگو برای شرکت‌های تجاری با هدف کسب سود بهینه‌ شده است نه برای وزراتخانه‌ای که وظیفه تأمین زیرساخت‌ها را در کشور به‌عهده دارد.

زاکانی در مناظره با تاج‌زاده مطرح کرد

حوادث 78 و 88 حلقه مفقوده پیوستگی قدرت و ثروت است

رییس سازمان انرژی اتمی در سالروز اجرای توافق ایران و 1+5 مطرح کرد

سه اقدام فوری هسته‌ای در صورت خروج از برجام

جمهوری اسلامی ایران قادر است در صورت خروج از برجام با سرعت سه گام ابتدایی برای بازگشت به روند گذشته و همچنین مقابله با دشمنان را انجام دهد، این اتمام حجتی است که رییس سازمان انرژی اتمی با اتحادیه اروپا کرد و برنامه‌های جمهوری اسلامی را برای بازگشت به شرایط پیش از برجام تشریح کرد.

نایب‌رییس کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» :

جبران کسری بودجه سال آینده دشوار است

نزدیک به یک ماه از ارائه بودجه 98 به مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و سبزنشینان بهارستان را مشغول خود کرده تا کلیات آن را در کمیسیون تلفیق تصویب کنند که دلیل این زمان را هم شاید بتوان بودجه رؤیایی دانست که دولت به مجلس داده است، بودجه‌ای که نقد بسیاری با خود به همراه داشته است.

گزارشی از تحقیقات دکتر میثم علیزاده، پژوهشگر رشته علوم اجتماعی محاسباتی درباره عملیات نفوذ در شبکه‌های اجتماعی برای اهداف انتخاباتی

ترول‌کراسی

با گسترش شبکه‌های اجتماعی در جوامعی که انتخابات برگزار می‌کنند و دموکراسی دارند، فرصت بسیار عظیمی برای به‌اشتراک گذاشتن عقاید سیاسی و اجتماعی توسط مردم فراهم شد. به‌گونه‌ای که به جرات می‌توان گفت بخش بزرگی از سرنوشت انتخابات در این فضا رقم می‌خورد. این فرصت البته تهدیدی را هم در دل خودش پروراند. استفاده از ابزارهای فنی و رسانه‌ای برای تاثیرگذاری بر عقاید مردم یک کشور به منظور تعیین سرنوشت انتخابات. چیزی که به آن «عملیات نفوذ» یا «عملیات روانی» می‌گویند. مثلا کاربرهای بدی که آن‌ها را ترول «Troll» می‌نامند از همین طریق می‌توانند در روند دموکراسی نفوذ کنند که از آن می‌توان با عنوان «ترول‌کراسی» به جای دموکراسی یاد کرد. البته عملیات نفوذ منحصر در انتخابات نیست. بلکه هر نوع واقعه مهم اجتماعی می‌تواند تحت تاثیر نفوذ قرار بگیرد. اخیراً شرکت‌های «فیس‌بوک»، «توییتر» و «ردیت» داده‌هایی درباره انجام چنین عملیات‌هایی منتشر کرده‌اند که مبنای تحقیقات دانشگاهی هم قرار گرفته است. یکی از این محققان که روی این داده‌ها کار کرده است آقای میثم علیزاده، فارغ‌التحصیل دکترای علوم اجتماعی محاسباتی از دانشگاه جرج میسون آمریکا و پژوهشگر پسادکترا در دانشگاه پرینستون آمریکاست. او چند روزی است که به ایران آمده و تحقیقات خود را در مجامع مختلف از جمله دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ارائه داده است. در این گزارش بر مبنای ارائه‌های این پژوهشگر موضوع عملیات نفوذ را بررسی می‌کنیم.

توان اندک

یادداشت دکتر حامد حاجی‌حیدری

سر مقاله

از سیم خاردار به ماهواره‌بر بومی

صبح نو

جوانان در فضای مجازی از رفتارهای هیجانی باید پرهیز کنند

فضای مجازی در درجه اول کلمه غلط اندازی است و آدم فکر می‌کند دور از فضای فکری، تمایلات و واقعیت‌های فضای اداره‌ها و یادگرفتن‌هاست؛ درصورتی که فضای مجازی، فضای زیرپوستی همین شرایط پیرامون و واقعی زندگی است؛ مثل جریان خون که شما نمی بینید اما زندگی مبتنی بر آن است؛ فضای مجازی با این گستردگی و با کاربران زیاد خود و وقت‌های بی‌حساب و کتابی که در آن صرف می‌شود دیگر مجازی نیست و بخش عمده‌ای از زندگی افراد را رصد می‌کند. پایه فضای مجازی بر جذابیت و بحث‌های کشش دار است، طبیعتاً آنچه که جاذبه دارد موضوعاتی از قبیل بحث در مورد چهره‌ها و محبوبیت‌هاست. فضای مجازی با این توصیف یک محیط به واقع کاملاً جدی است که مبتنی بر هیجانات طراحی شده که بخشی از این هیجانات به واسطه شکل گرفته اما بخش زیادی از این هیجانات خوشایندها و بدآیندهای احساسی است.
این فضا را بسیاری از این چهره‌های محبوب شکل می‌دهند که بعضی از آنها مشهور هستند، بعضی مشهور و محبوب اند، بعضی مشهور و محبوب و مفید هستند و هرچه در این هرم به قله نزدیک شوید تعداد این آدم‌ها کمتر می‌شود که هم مشهور و محبوب و مفید باشند. در این محیط طبیعتاً با لشكر آدم‌هایی مواجهیم که به نسبت تعداد فالوورها یا نسبت به طرفداران برای هم کُری می‌خوانند و عناوین جالبی برای بعضی از این افراد  وجود دارد. این آدم‌ها دقیقاً بر جریان افکارعمومی اثر می‌گذارند و به نوعی هدایت یا گمراه می‌کنند.
این ترسیم وضعیت موجود است اما وضعیت مطلوب چیست؟
انسان در هر عرصه‌ای وارد می‌شود باید بتواند گوش و چشم، اعضاء، افکار و... را در دیدن و شنیدن و دیگر افعال کنترل کند. یعنی از هرکسی نباید بشنود و هر گروهی را نباید به عنوان گروه مرجع بپذیرد. در واقع شرایط مطلوب این است: از میان کسانی که می‌توانند حرف‌های احساسی و هیجانی بزنند و اثر بگذارند تنها افراد با پشتوانه حکمت و خرد ارسال کننده پیام برای جامعه باشند و اگر آن هیجانات از پشتوانه حکمت و خرد برخوردار نباشند نباید پیامی برای جامعه بفرستند.
وضعیت مطلوب این است که ما وقتی می‌توانیم یک رسانه باشیم و این ادعا را بپذیریم که خودمان از یک حقیقتی اثر گرفته باشیم. با این حال کسانی که خود به یک فرهیختگی و یک جایگاه الهی و معنوی دست پیدا کردند خود را برای ابراز بیانات لایق نمی دانند، چه رسد به کسانی که صرفاً با هیجانات و احساسات و با پشتوانه یک سرمایه گاهی اوقات بادآورده اجتماعی خود را محق می‌دانند تا نسبت به یک جامعه اظهارنظر کنند؛ جامعه‌ای که آدم‌های حکیم و باسواد در آن دارای مناسبات اجتماعی نیستند یا بگوییم جامعه‌ای که آدم‌های باسواد و تحلیلگرانش نیستند؛ این جامعه خلأ و ضعف دارد که اگر چه ممکن است خوشایندهایی در یک زمان انجام دهد ولی در طول مسیر حتماً به اشتباهات و ضعف‌های فراوان خود ادامه می‌دهد.شهید آوینی تحلیلی دارد و اشاره می‌کند: آن زمانی که امام حسین(ع) به سمت کربلا حرکت کردند، مسلم بن عقیل به کوفه آمد تا از کسانی که امام حسین(ع) را دعوت کرده بودند سپاهی را گردآوری کند. بعد از مرگ معاویه، شهر شام یک شهر آشوب زده بود اما بعد بیت مردم با مسلم شایعه‌ای پراکنده شد که سپاه شام در راه است. شهید آوینی تحلیل خوبی می‌کند که مردم هیچ وقت فکر نکردند که شام آشوب زده است، تازه یزید آمده و اگر سپاه آماده کند فاصله شام تا کوفه زیاد است و این لشکر تا برسد به کوفه آنها کار را تمام کرده اند. در همین رابطه این نکته را می‌گوید که همیشه آتش در علف‌های خشک زود درمی گیرد.
با این نکته می‌خواهم اشاره کنم: باید دقت کرد کدام جامعه از فیگورها و طعنه‌های بعضی سلبریتی‌هایی که مبتنی بر اندیشه و خرد نیست و صرفاً یک هیجان زودگذر است تاثیر می‌گیرد؟ به نظر من جامعه‌ای که به تعبیر آوینی خشک زار است و ریشه‌های آن در درون خاک زنده نیستند، این یک نما از گیاه و موجود زنده است و الا انسان‌های اندیشه ورز و خردورز، دین و افکار خود را هر کسی نمی گیرند. اگر می‌بینیم بعضی از آدم‌های معروف به خودشان اجازه می‌دهند راجع به همه چیز اظهارنظر کنند و راجع به کشور و سرزمین پهناور ایران با یک تمدن کهن و این همه نعمت‌های فراوان بگویند «این یک سرزمین نفرین شده است!» یعنی آدم‌هایی که گوش و چشم خود را بستندف فیگورهای یک یا دو نفر از این جماعات می‌تواند روی آنها تاثیر بگذارد.
برای همین اگر از من پرسیده شود که جامعه چقدر از این افراد متاثر است، می‌پرسم کدام جامعه؟ جامعه‌ای که مبتنی بر خرد و اندیشه است، به هیچ وجه به این افراد بی‌احترامی نمی کند اما فقط تذکر می‌دهد ولی از آنها تاثیر نمی پذیرد.
با این حال جامعه‌ای که بر پایه هیجانات پیش می‌رود و زندگی‌اش زندگی عمیق و جدی نیست، بعضی از این افراد را در حد خدا پرستش می‌کند. یکی از همین سلبریتی‌ها چند وقت پیش برای اینکه اثبات کند چند نفر طرفدار دارد در پیج خود گفته بود طرفداران من ساعت 2 نصف شب بیایند صدای سگ دربیاورند و کسانی هم آمده بودند! این افراد شامل این تعبیر امیرالمومنین(ع) هستند که می‌فرمایند: جامعه سه دسته‌اند یا عالم ربانی‌اند یا متعلم در راه نجات‌اند یعنی یا خودشان به جایی رسیده اند یا می‌آموزند. گروه سوم با هر بادی به این سو و آن سو می‌روند و این باد در فضای مجازی وزیدن می‌گیرد و با بعضی از فیگورهای آدم‌های معروف یا با یک عکس سلفی، افراد را به سمت خود بکشانند.
البته من باز عرض می‌کنم همه محترم هستند، سخنان من خدای ناکرده بحث تعریف و تعریض نیست، بحث این است که به تعبیر روایت معصوم: خدا رحمت کند کسی را که اندازه و قدر خود را با هیچ کس اندازه نگیرد.   
با این حال من مطمئن هستم که اگرچه منحنی هیجانات بشر فراز و فرود زیادی دارد اما مجموع آن به سمت کمال، شعور و درک است و مطمئن هستم به تعبیر قرآن کریم کسانی که نفع واقعی دارند باقی می‌مانند؛ این داد و فریادها یک طول زمانی دارد و همیشه بوده اند ولی چشم انداز به فضل الهی همان طور که فرجام تاریخ خوش است و همان طور که بشر به سمت کمال در حال حرکت است، بسیار خوب خواهد بود.  در مناسبات اجتماعی هم که مشاهده می‌کنیم نتیجه بسیار خوب است، بالاخره بعضی از کسانی که در این جایگاه‌ها هستند بعد از مدتی که جنبه‌های ضعف شخصیت و کم سوادی شان معلوم شد، با دست خودشان از آن گردونه خود را حذف کرده اند. باید غصه بخوریم و به خانواده و جوانان که بخش زیادی از زندگی و هویت آن‌ها به این مسائل هیجانی اختصاص یافته توصیه کنیم که یک مقدار دقیق‌تر، عمیق‌تر، غیرهیجانی‌تر و حساب شده با مسائل برخورد کنند و به قول معروف فضاها را خوب بشناسند. البته دوباره تاکید می‌کنم که انصافاً بعضی از کسانی که به اسم سلبریتی می‌شناسیم کارهای خوب زیادی انجام داده اند و بعضی از این افراد کمپین‌های به واقع موردنیاز و در راه رفع مشکلات مردم را راه انداخته اند که بابت این موارد باید تشکر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک
کارشناس مذهبی

شماره‌های پیشین