560
چهارشنبه، ۰۴ مهر ۱۳۹۷
1
روایتی از کودکی تا شهادت شهید مدافع حرم منتشر شد

«سربلند» مثل شهید محسن حججی

یک‌سال و اندی بعد از شهادت و تشییع محسن حججی حالا کتاب زندگی وی با عنوان «سربلند» توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و روانه بازار نشر شد.

ترکان: رفتن «آخوندی» از وزارت راه و شهرسازی، خبر خوبی است

پاسخ کوبنده روحانی به یاوه‌گویی‌های رییس‌جمهوری آمریکا

تعهد برابر تعهد؛ تهدید برابر تهدید

ساعت 14 به وقت آمریکا نوبت به رییس‌جمهوری ایران رسید تا در نشست مجمع عمومی سخنرانی کند. اینکه رییس‌جمهوری متن سخنرانی خود را متناسب با سخنان ترامپ مهیا کرده بود تا کوبنده‌ترین پاسخ‌ها را به رییس‌جمهوری پیمان‌شکن آمریکا بدهد؛ به افکار عمومی دنیا نشان داد که ایران در مقابل یک‌جانبه‌گرایی خواهد ایستاد و دوران تک‌صدایی به سر آمده است.

نمایندگان کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنان تاجر سیاست‌پیشه خندیدند

تمسخر جهانی ترامپ

سرمقاله

مضحکه ابرقدرت

«من و تو» حساب کینه از میرزاتقی‌خان را با جمهوری اسلامی صاف می‌کند

#منابع_مالی_من‌وتو در دست دشمنان امیرکبیر

بیش از 10روز از حضور پرحاشیه آقای علی علیزاده، تحلیلگر سیاسی مقیم لندن در شبکه من‌و‌تو می‌گذرد. آنچه از مجموع گفت‌وگوهای علیزاده با مجری «من‌ و تو» بیشتر بازتاب پیدا کرد پرسش از منابع مالی شبکه من‌و‌تو بود. پرسشی که بلافاصله تبدیل به پویش #مطالبه_شفافیت_مالی_من‌وتو در فضای مجازی شد. کاربران پرشماری از سراسر جهان با پیوستن به این پویش از سران شبکه «من ‌و تو» پرسیدند منابع مالی‌اش را از کجا تأمین می‌کند؟ جالب اینجاست به‌رغم واکنش‌های پردامنه، این پویش از سوی مسوولان «من ‌و تو» با سکوتی طولانی مواجه شده است. در این گزارش تلاش کرده‌ایم قسمتی از راز این سکوت طولانی را آشکار کنیم.

چگونه واردکنندگان، صادرکنندگان و پتروشیمی‌ها موجب افزایش نرخ ارز شده اند

به‌خاطر چند دلار بیشتر

آغاز ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی ایران با جهش قابل توجه نرخ ارز همراه بود، به‌طوری‌که تنها در روز هشتم مردادماه (نخستین هفته کاری آقای همتی در سمت جدیدش) نرخ برابری دلار معادل ۳۰‌درصد رشد کرد و از مرز روانی ۱۰هزار تومان گذشت، همتی بلافاصله بعد از سکانداری ساختمان میرداماد، بسته سیاست‌های ارزی جدید را در دستور کار خود قرار داد که به رسمیت‌شناختن بازار ثانویه و بازگشت صرافی‌ها به چرخه خرید و فروش ارز دوتا از مهم‌ترین تصمیمات بود که امید می‌رفت کمی از شیب تند افزایش قیمت ارز بکاهد.

«صبح‌نو»درگفت‌وگوبادوبلورپیشکسوت، ‌آینده‌دوبلاژکشورابررسی‌می‌کند

افول هنر شنیدنی؟

در ماه‌های اخیر و با فوت برخی از ستارگان هنر‌دوبلاژ کشور، این تحلیل به وجود آمده که ممکن است با ادامه این روند، آینده این حرفه دچار آسیب‌هایی شود.

صبح نو

جوانان در فضای مجازی از رفتارهای هیجانی باید پرهیز کنند

فضای مجازی در درجه اول کلمه غلط اندازی است و آدم فکر می‌کند دور از فضای فکری، تمایلات و واقعیت‌های فضای اداره‌ها و یادگرفتن‌هاست؛ درصورتی که فضای مجازی، فضای زیرپوستی همین شرایط پیرامون و واقعی زندگی است؛ مثل جریان خون که شما نمی بینید اما زندگی مبتنی بر آن است؛ فضای مجازی با این گستردگی و با کاربران زیاد خود و وقت‌های بی‌حساب و کتابی که در آن صرف می‌شود دیگر مجازی نیست و بخش عمده‌ای از زندگی افراد را رصد می‌کند. پایه فضای مجازی بر جذابیت و بحث‌های کشش دار است، طبیعتاً آنچه که جاذبه دارد موضوعاتی از قبیل بحث در مورد چهره‌ها و محبوبیت‌هاست. فضای مجازی با این توصیف یک محیط به واقع کاملاً جدی است که مبتنی بر هیجانات طراحی شده که بخشی از این هیجانات به واسطه شکل گرفته اما بخش زیادی از این هیجانات خوشایندها و بدآیندهای احساسی است.
این فضا را بسیاری از این چهره‌های محبوب شکل می‌دهند که بعضی از آنها مشهور هستند، بعضی مشهور و محبوب اند، بعضی مشهور و محبوب و مفید هستند و هرچه در این هرم به قله نزدیک شوید تعداد این آدم‌ها کمتر می‌شود که هم مشهور و محبوب و مفید باشند. در این محیط طبیعتاً با لشكر آدم‌هایی مواجهیم که به نسبت تعداد فالوورها یا نسبت به طرفداران برای هم کُری می‌خوانند و عناوین جالبی برای بعضی از این افراد  وجود دارد. این آدم‌ها دقیقاً بر جریان افکارعمومی اثر می‌گذارند و به نوعی هدایت یا گمراه می‌کنند.
این ترسیم وضعیت موجود است اما وضعیت مطلوب چیست؟
انسان در هر عرصه‌ای وارد می‌شود باید بتواند گوش و چشم، اعضاء، افکار و... را در دیدن و شنیدن و دیگر افعال کنترل کند. یعنی از هرکسی نباید بشنود و هر گروهی را نباید به عنوان گروه مرجع بپذیرد. در واقع شرایط مطلوب این است: از میان کسانی که می‌توانند حرف‌های احساسی و هیجانی بزنند و اثر بگذارند تنها افراد با پشتوانه حکمت و خرد ارسال کننده پیام برای جامعه باشند و اگر آن هیجانات از پشتوانه حکمت و خرد برخوردار نباشند نباید پیامی برای جامعه بفرستند.
وضعیت مطلوب این است که ما وقتی می‌توانیم یک رسانه باشیم و این ادعا را بپذیریم که خودمان از یک حقیقتی اثر گرفته باشیم. با این حال کسانی که خود به یک فرهیختگی و یک جایگاه الهی و معنوی دست پیدا کردند خود را برای ابراز بیانات لایق نمی دانند، چه رسد به کسانی که صرفاً با هیجانات و احساسات و با پشتوانه یک سرمایه گاهی اوقات بادآورده اجتماعی خود را محق می‌دانند تا نسبت به یک جامعه اظهارنظر کنند؛ جامعه‌ای که آدم‌های حکیم و باسواد در آن دارای مناسبات اجتماعی نیستند یا بگوییم جامعه‌ای که آدم‌های باسواد و تحلیلگرانش نیستند؛ این جامعه خلأ و ضعف دارد که اگر چه ممکن است خوشایندهایی در یک زمان انجام دهد ولی در طول مسیر حتماً به اشتباهات و ضعف‌های فراوان خود ادامه می‌دهد.شهید آوینی تحلیلی دارد و اشاره می‌کند: آن زمانی که امام حسین(ع) به سمت کربلا حرکت کردند، مسلم بن عقیل به کوفه آمد تا از کسانی که امام حسین(ع) را دعوت کرده بودند سپاهی را گردآوری کند. بعد از مرگ معاویه، شهر شام یک شهر آشوب زده بود اما بعد بیت مردم با مسلم شایعه‌ای پراکنده شد که سپاه شام در راه است. شهید آوینی تحلیل خوبی می‌کند که مردم هیچ وقت فکر نکردند که شام آشوب زده است، تازه یزید آمده و اگر سپاه آماده کند فاصله شام تا کوفه زیاد است و این لشکر تا برسد به کوفه آنها کار را تمام کرده اند. در همین رابطه این نکته را می‌گوید که همیشه آتش در علف‌های خشک زود درمی گیرد.
با این نکته می‌خواهم اشاره کنم: باید دقت کرد کدام جامعه از فیگورها و طعنه‌های بعضی سلبریتی‌هایی که مبتنی بر اندیشه و خرد نیست و صرفاً یک هیجان زودگذر است تاثیر می‌گیرد؟ به نظر من جامعه‌ای که به تعبیر آوینی خشک زار است و ریشه‌های آن در درون خاک زنده نیستند، این یک نما از گیاه و موجود زنده است و الا انسان‌های اندیشه ورز و خردورز، دین و افکار خود را هر کسی نمی گیرند. اگر می‌بینیم بعضی از آدم‌های معروف به خودشان اجازه می‌دهند راجع به همه چیز اظهارنظر کنند و راجع به کشور و سرزمین پهناور ایران با یک تمدن کهن و این همه نعمت‌های فراوان بگویند «این یک سرزمین نفرین شده است!» یعنی آدم‌هایی که گوش و چشم خود را بستندف فیگورهای یک یا دو نفر از این جماعات می‌تواند روی آنها تاثیر بگذارد.
برای همین اگر از من پرسیده شود که جامعه چقدر از این افراد متاثر است، می‌پرسم کدام جامعه؟ جامعه‌ای که مبتنی بر خرد و اندیشه است، به هیچ وجه به این افراد بی‌احترامی نمی کند اما فقط تذکر می‌دهد ولی از آنها تاثیر نمی پذیرد.
با این حال جامعه‌ای که بر پایه هیجانات پیش می‌رود و زندگی‌اش زندگی عمیق و جدی نیست، بعضی از این افراد را در حد خدا پرستش می‌کند. یکی از همین سلبریتی‌ها چند وقت پیش برای اینکه اثبات کند چند نفر طرفدار دارد در پیج خود گفته بود طرفداران من ساعت 2 نصف شب بیایند صدای سگ دربیاورند و کسانی هم آمده بودند! این افراد شامل این تعبیر امیرالمومنین(ع) هستند که می‌فرمایند: جامعه سه دسته‌اند یا عالم ربانی‌اند یا متعلم در راه نجات‌اند یعنی یا خودشان به جایی رسیده اند یا می‌آموزند. گروه سوم با هر بادی به این سو و آن سو می‌روند و این باد در فضای مجازی وزیدن می‌گیرد و با بعضی از فیگورهای آدم‌های معروف یا با یک عکس سلفی، افراد را به سمت خود بکشانند.
البته من باز عرض می‌کنم همه محترم هستند، سخنان من خدای ناکرده بحث تعریف و تعریض نیست، بحث این است که به تعبیر روایت معصوم: خدا رحمت کند کسی را که اندازه و قدر خود را با هیچ کس اندازه نگیرد.   
با این حال من مطمئن هستم که اگرچه منحنی هیجانات بشر فراز و فرود زیادی دارد اما مجموع آن به سمت کمال، شعور و درک است و مطمئن هستم به تعبیر قرآن کریم کسانی که نفع واقعی دارند باقی می‌مانند؛ این داد و فریادها یک طول زمانی دارد و همیشه بوده اند ولی چشم انداز به فضل الهی همان طور که فرجام تاریخ خوش است و همان طور که بشر به سمت کمال در حال حرکت است، بسیار خوب خواهد بود.  در مناسبات اجتماعی هم که مشاهده می‌کنیم نتیجه بسیار خوب است، بالاخره بعضی از کسانی که در این جایگاه‌ها هستند بعد از مدتی که جنبه‌های ضعف شخصیت و کم سوادی شان معلوم شد، با دست خودشان از آن گردونه خود را حذف کرده اند. باید غصه بخوریم و به خانواده و جوانان که بخش زیادی از زندگی و هویت آن‌ها به این مسائل هیجانی اختصاص یافته توصیه کنیم که یک مقدار دقیق‌تر، عمیق‌تر، غیرهیجانی‌تر و حساب شده با مسائل برخورد کنند و به قول معروف فضاها را خوب بشناسند. البته دوباره تاکید می‌کنم که انصافاً بعضی از کسانی که به اسم سلبریتی می‌شناسیم کارهای خوب زیادی انجام داده اند و بعضی از این افراد کمپین‌های به واقع موردنیاز و در راه رفع مشکلات مردم را راه انداخته اند که بابت این موارد باید تشکر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک
کارشناس مذهبی

شماره‌های پیشین